Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

ervaringen tacx of elite

jaap39ruyg
Forum-lid

jaap39ruyg 15 sep 2009 11:04

voor de winter wil ik een virtuele trainer kopen om met een laptop op zolder te trainen keuze maken vindt ik moeilijk iemand ervaring met bovenstaande trainers vwb geluid kwaliteit etc etc

pfff
Forum-lid

pfff 15 sep 2009 11:38

Ik heb de Elite eigenlijk alleen nog maar op plaatjes gezien, de Tacx lijkt me (met de nadruk op lijkt) wat steviger in elkaar te zitten, maar beide zullen gewoon aan de minimale veiligheidseisen moeten voldoen. Ik heb er zelf een met een klassieke magneetrem, zoals de meeste modellen hebben, en ik vind het lawaai gehalte best hoog. Je moet het geluid van de film dus best hard zetten als je er nog wat van wilt verstaan ;)

De tacx wordt op dit moment door mijn zoontje gebruikt, ik heb er zelf een spinningbike bij gekocht, dat is echt de helft stiller. Er zijn natuurlijk voldoende argumenten, zoals op je goed afgestelde fiets zitten, om een tacx te gebruiken maar ik ben eigenlijk wel blij met de spinningbike. Die dingen zijn her en der via marktplaats best voordelig te krijgen.

jaap39ruyg
Forum-lid

jaap39ruyg 15 sep 2009 11:51

ik heb de elite wel in praktijk gezien maar die fietswinkel had dus alleen de opstelling met de elite en geen vergelijk met de tacx, de elite werkt wel met levensechte videobeelden.
Probleem is dat ik op een flat woon en dus geen geluidsoverlast wil vwb de buren

pafdiver
Forum-lid

pafdiver 15 sep 2009 11:53

Zelf heb ik sinds een aantal maanden de Tacx Fortius met stuurframe. Het staat bij mij op een plavuizen vloer en het geluid is te verwaarlozen. Ondanks de vele negatieve berichten op het internet ben ik er zeer tevreden over. Met de bijgekochte extra software kan ik mijn eigen ritten inladen en binnen nafietsen.

Kortom over de Tacx zeer tevreden.

pfff
Forum-lid

pfff 15 sep 2009 11:56

Een fietsmaatje vertelde me vorige week nog dat zij in hun studentenflat boven hun, onder hun en bij 1 van de huisgenoten op de kamer een tacx hadden staan en dat dat echt wel goed te horen was. Ik zou dan eerst eens kijken of ik er 1 kon lenen om een testje met de buren te doen. Ik vind ze namelijk best lawaaierig. Tacx heeft ook uitvoeringen met video beelden, de fortius dacht ik en nog 1, zelfs 1 waar je je voorvork ook nog op monteert zodat je kunt sturen in VR. Persoonlijk vind ik die dingen erg duur en denk ik dat je de VR beelden na een paar keer ook wel gezien hebt.

Ik zet meestal gewoon een filmpje op, en stap af als de film is afgelopen (moet je niet naar the last emperor gaan kijken ;) ) Maar dat is persoonlijk, er zijn er genoeg die een VR opstelling helemaal geweldig vinden.

jaap39ruyg
Forum-lid

jaap39ruyg 15 sep 2009 11:56

Hoe wordt bij de fortius de weerstand bereikt? ik lees bij tacx over systemen met een magneet of een motorrem?

rene1
Forum-lid

rene1 15 sep 2009 12:22

De motor is in werking bergaf en de magneetrem is actief als er weerstand geleverd moet worden.

jaap39ruyg
Forum-lid

jaap39ruyg 15 sep 2009 12:26

dus als ik het goed begrijp wordt het achterwiel bij systemen met een mototrem aangedreven terwijl bij een magneet de weerstand gewoon nul is?

prjz
Forum-lid

prjz 15 sep 2009 12:45

Wat bedoelen ze hiermee?
prj

jaap39ruyg
Forum-lid

jaap39ruyg 15 sep 2009 12:47

volgens mij een frame waain jeje voorvork steekt dat draaibaar is zodat dit via je interface doorgegeven kan worden aan je pc zodat als je stuurt dit ook op beeld zichtbaar is?

rene1
Forum-lid

rene1 15 sep 2009 16:31

jaap39ruyg schreef:dus als ik het goed begrijp wordt het achterwiel bij systemen met een mototrem aangedreven terwijl bij een magneet de weerstand gewoon nul is?

Nee de electromagnetische rem is gewoon een remtype die de computer aanpast aan de situatie (Beklimming bijv.). De rem zou remmen mbv magnetische kracht ipv bijv. een sleeprem. Magnetisch is krachtiger en vloeiender (zeker bij een klein vliegwiel)

En een stuurframe: daar kan je in de virtual Reality wat mee sturen. Voor zover ik gehoord heb gebruiken niet veel mensen het stuurframe omdat het in wedstrijden bijv. niet kan/mag of omdat het ding zo gevoellig is.
Ik weet het fijne er ook niet van omdat ik wel een Fortius heb maar geen stuurframe.

hoorn
Forum-lid

hoorn 15 sep 2009 23:27

Ik heb zelf een tacx I magic. Deze heeft een magneetrem en is relatief stil, zeker in combinatie met een tacx fietsband. Er is nog een type, ik dacht de fortius, deze heeft een motorrem. Die drijft het achterwiel aan bij eeen afdaling. De herrie valt echt reuze mee.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie