Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Houding op de fiets

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 apr 2011 14:17

Volgens mij is er echt niet zo heel veel mis met deze houding als basis. Je zit zeker niet extreen sportief. Vanuit deze basis moet je in de praktijk toch je eigen weg vinden. Ik zou het gewoon eerst eens proberen met een wat kortere of juist een wat langere stuurpen. Gewoon via marktplaats eentje kopen van 1 cm langer en 1 cm korter. Als het bevalt gewoon de juiste maat nieuw kopen.

Bij mij hielp een iets langere pen omdat ik anders toch wat te "opgekropt" zat. En oefeningen doen om je nekspieren sterker te maken. Het kan ook gewoon zijn dat dit bij jou een wat gevoelige plek is.

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 16 apr 2011 14:26

Toen ik vorig jaar (weer) begon met fietsen deden mijn schouders en armen ook pijn na een rondje van zo'n 80 km.
Ik had de neiging om het stuur bijna van de fiets te trekken door een ietwat verkrampte houding.
Ben bewust wat meer ontspannen op de fiets gaan zitten en daarbij de spieren onder in de rug wat meer gaan gebruiken, dus minder steunen op het stuur en meer jezelf overeind houden vanuit de rug.
Uiteindelijk heeft dit wel geresulteerd in minder pijn achteraf, je zult in het begin wel weer last van spierpijn in de onderrug hebben. Maar mijn ervaring is dat dit ook weer verdwijnt.
Diit is natuurlijk wel iets wat mij geholpen heeft, er zit verder geen algemeen geldend wetenschappelijk bewijs achter.
Aan mijn fiets heb ik verder niets veranderd.

bonnick
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 aug 2006 15:28

bonnick 18 apr 2011 00:10

Pas geleden een fietsmeting gehad, een zogenaamde dynamische meting in 3D. Één van de weinige in Nederland die dit systeem gebruiken.
Hoewel er maar een paar kleine aanpassingen zijn gedaan kan ik zeggen dat ik er nu na een paar weken toch heel tevreden over ben.

vezelf
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:24

vezelf 18 apr 2011 12:28

Blijf zweren bij bgfit. Zodoende worden alle facetten meegenomen in de positionering. Een goed gevoel op de fiets betekent nog geen juiste afstelling. Onbewust kun je toch bepaalde spieren onnodig belasten of juist ontzien..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2011 13:53

BGfit is niet serieus te nemen, daar wordt je gewoon mee rechtop op de fiets gezet. Specialized kwam met een mooi marketing filmpje hoe de positie van de Schleckjes gewijzigd werd na een BGfit meting. De camera stond nog niet uit en alles is weer terug veranderd.

Al die systemen zijn leuk en aardig. Maar iemand met verstand van zaken kan zonder computer en fancy meetsysteem zonder probleem hetzelfde of een beter eindresultaat bereiken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bonnick
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 aug 2006 15:28

bonnick 18 apr 2011 18:00

Ja je kunt het ook gewoon zelf doen.

rons
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2007 22:51

rons 18 apr 2011 18:56

Je kunt het ook gewoon zelf doen
+1

Hierbij enige info:
http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_b ... g_NTFU.pdf

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 18 apr 2011 23:47

Belangrijk om weten is ook dat het wel een hele poos kan duren voor je je juiste positie gevonden hebt. Ik was toch al gauw een half jaartje verder voor ik echt goed op mijn nieuwe fiets zat. Probleem is dat je bij een aanpassing een tijdje in die nieuwe positie moet fietsen om te weten of het OK is. En ook belangrijk: aanpassen doe je met (heel) kleine stapjes.

Plaats reactie