Over de wielersport en zijn beoefenaars.

wk en landenteams

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 19 sep 2009 18:09

Landenteams zijn zo achterhaald. Dat gaat gewoon niet. Laat die mannen met hun eigen team rijden. klaar, en er zijn geen onnozele discussies meer. Een landenteam is zo artificieel. Waarom moet er op een WK plots met een landenteam gereden worden? Zo een team staat bol van de tegenstrijdige belangen.

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 19 sep 2009 18:19

Daarom zijn er wereldbeker wedstrijden net als bij het voetballen.
eigenwijs is ook wijs...

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 19 sep 2009 18:29

Maken die tegenstrijdige belangen het wellicht extra leuk? En ik denk dat het wel meevalt met die belangen. In NL kom je wellicht nog wel weg als je blijk zou geven van ene dubbele agenda door bijvoorbeeld het landsbelang op te offeren voor commerciële-/ploegbelangen. Maar dat moet je denk ik in Frankrijk, Italië of zelfs België niet doen, daar is men zo fanatiek aangaande nationale gevoelens. Die Italianen zoeken onmiddelijk een stuk touw en een verlaten stationnetje...
Ik fiets dus ik besta.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 19 sep 2009 21:52

Ik vind het juist prachtig dat er landen tegen elkaar rijden. Je krijgt ineens heel andere teams dan die je normaal ziet. En inderdaad...in Zuid-Europa kom je er echt niet mee weg als je je ploegbelang boven je landsbelang zet :).
Cervélo & Cannondale

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 19 sep 2009 22:02

Waarom?

Als je de pech hebt in een klein landje te wonen, waar je sport niets betekent, dan heb je wel pech met een ploegsport....

Wat heeft een WK te maken met nationale teams? Aardrijkskundig? Etnisch? ...? en de naturalisaties? Wat hebben de mensen in een nationaal team gemeen? Dat ze toevallig dezelfde nationaliteit hebben? Wat is daar de verdienste van? Wat doe je dan met de genaturaliseerden? Kan je daar dan als een blok achter staan? Is dit dan mooi?

sport is commercie en daar moet een nationale bond en dergelijk ook een graantje (zeg maar graansilo) kunnen meepikken.

De tour de France wordt toch ook niet gereden met landenteams?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 19 sep 2009 22:15

Als je het een ploegen kampioenschap maakt is het selectie beleid nog erger dan dat het met een nationale selectie is.
Dan komen er commerciele belangen bij en dat is denk ik de doodsteek
En welke ploegen mogen dan meerijden en met hoeveel man.
Alleen Protour of alles wat maar enigszins een profstatus heeft.

Dat soort problemen heeft men niet met een nationale selectie.
En als je met nationale selecties werkt kan je als nationale bond bepalen wie er rijdt en niet één of andere geldschieter.

Kijk maar naar de zuiderburen, Devolder rijdt al maanden geen deuk in een pakkie boter maar eist wel een plek in de selectie.
Als Quickstep het WK zou rijden zou waarschijnlijk de vloerenboer willen dat hij rijdt want dat is goede publiciteit.

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 19 sep 2009 22:30

mouse schreef:
De tour de France wordt toch ook niet gereden met landenteams?


Nu ik er over nadenk... jammer genoeg niet. Het zou een extra dimensie toevoegen namelijk een teamklassement naast het individuele. Samen met de Belgen een ontvluchtte Fransoos terug halen waarna de Spanjaarden en Italianen elkaar op de laatste kilometers de vouwen uit de broek rijden. Heerlijk.

En ik denk ook dat de tour er schoner van zal worden. Een landenteam zonder (minder?) commerciële belangen ervaart minder druk om vals te spelen. En het dopinggebruk straalt op een hele natie af, over sociale druk om niet te gebruiken gesproken .....
Ik fiets dus ik besta.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 20 sep 2009 13:23

Een landenteam, artificieel? Alvast niet artificiëler dan een door handenvol roebels bijengekocht team van dubieuze signatuur...
Landenploegen zijn juist geweldig - handen af dus! EEn keer per jaar een koers die niet geheel gedicteerd wordt door de wetten van de commercie lijkt me niks te veel.
(en anders zou het WK toch ook maar een gewone najaarsklassieker zoals de andere zijn?)

Voor mijn part mogen ze gerust meteen ook weer de Tour met landenploegen rijden: als andere landen niet in staat zijn om een even sterk blok te vormen als de Squadra Azzurra is dat jammer voor hen ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 20 sep 2009 14:08

Dario schreef:
Voor mijn part mogen ze gerust meteen ook weer de Tour met landenploegen rijden: als andere landen niet in staat zijn om een even sterk blok te vormen als de Squadra Azzurra is dat jammer voor hen ;)


Een BeNeLux-ploeg? Dan heb je wel een ploegje hoor....... wie zouden we daar in willen zien?
Ik fiets dus ik besta.

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 20 sep 2009 18:32

WK met eigen team rijden? Dat werkt al helemaal niet. Denk je dat Pellizotti voor Basso wil werken? Nooit!

eelcoz

eelcoz 21 sep 2009 15:37

Ik vind het juist de charme van het WK dat er met landenteams word gereden. Dat geeft het ook net een beetje meer uitstraling. Anders wordt het gewoon 1 van de vele eendags-koersen.

Plaats reactie