Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietsen s'avonds laat of nacht

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 27 sep 2009 00:43

Zijn er mensen die hun training, bv. in de winter s'avonds laat of ander seizoenen
in de nacht fietsen? Ik zelf heb dit nog nooit gedaan, maar lijkt me wel een bijzondere
ervaring. Vooral in de zomer maanden, alles is rustig niet te koud. In de winter overweeg
ik toch 1 a 2 dagen een avondrit ( na werk ) met goede verlichting te maken op de
mtb fiets.
Graag iedereen die dat ervaren heeft een reaktie hier te plaatsen.

Bedankt!

pafdiver
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:30

pafdiver 27 sep 2009 00:46

Vanavond voor het eerst in het donker gefietst. Deze keer op de MTB in het bos van de week op de rracefiets proberen. Had een helmlamp en een lamp voor op het stuur gekocht. Van exposure lights. Echt helemaal top. Unieke ervaring.

fcbike
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 feb 2008 18:50

fcbike 27 sep 2009 01:19

Vrijdagavond ook een avondtocht op het vlakke gemaakt met de MTB. Zeker de moeite waard om doordeweeks op de avond ook nog wat kilometers te maken. Wel uitkijken voor overstekende konijnen e.d. Had nog niet de juiste verlichting, 2 lampjes voorop van 2,50 euro. Goede verlichting is volgens mij wel een must, uit de eerste ervaring.
In het weekend rij ik overdag met de MTB naar een MTBparcours en/of met de racefiets op de weg.
FCBike

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 27 sep 2009 01:28

In de zomer fiets ik geregeld s'nachts, ga het deze winter ook meer doen.
Heerlijk rustig overal.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 27 sep 2009 02:36

Mag ik vragen waarom iemand s' nachts wil fietsen? Oke, ik kan begrijpen dat als je echt geen mogelijheid hebt om overdag te fietsen dat s'nachts te doen, maar dat gaat toch tegen de natuur in?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 sep 2009 10:05

@simic
volgens mij wil niemand echt graag 's nachts trainen want met licht is gewoom leuker en veiliger. Maar als je in de winter 's avonds nog wil trainen buiten zit er weinig anders op.

Ik train 's winters meestal op een groot industrie terrein. Voordeel is dat de wegen verlicht zijn en dat er weinig verkeer zit. Op onverlichte wegen rijden is een ramp. Hoe goed je voorlamp ook is, het blijft behelpen. Het nadeel is dat ik dat rondje inmiddels wel kan dromen. Als je fietst met voor- en achterlicht is mijn ervaring dat je goed gezien wordt door automobilisten.
Live fast; die young. mijn blog

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 27 sep 2009 13:09

Dat is net ook een punt van belang. De verlichting, veiligheid, en op stille verlaten plekken
rijden. Je weet nooit wat voor maloten zich s'nachts mee bezig houden. Dus als ik dat zou gaan
doen, neem ik ook een zakmes mee LOl. Maar belangrijkst is goede verlichting. Ik dacht aan een
accu op de fiets, met sterk voorlicht. Het maakt soms noodzakelijk om in het donker te trainen,
vanwege een fulltime baan, en de dagen worden korter. Ik week meestal uit op de tacx en of
hardlopen. Maar wil toch proberen 1 dag door de week s'avonds te fietsen.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 28 sep 2009 12:23

Met goed licht kan je prima fietsen. Ik vindt het alleen heel gevaarlijk. Andere weg gebruikers rekenen in het donker niet op een fietser met een grote snelheid. Zorg dus ook dat je reflecterende kleding aan hebt.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 sep 2009 12:47

Als je goede verlichting hebt gaat echt niemand denken dat je een fietser bent en dus schatten ze je snelheid zeker niet te laag in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2009 12:56

[quote="BMiller"]Zorg dus ook dat je reflecterende kleding aan hebt. [/quote]

+1
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 28 sep 2009 12:58

Je gaat er nu al vanuit dat overig verkeer je snelheid verkeerd inschat, dus daar moet je dan bij voorbaat ook rekening mee houden en op anticiperen, en dus niet alleen reflecterende kleding aandoen lijkt me.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 sep 2009 14:50

[quote="Jorisb"] niet alleen reflecterende kleding aandoen lijkt me.[/quote]

nee idd, ik weet niet of je dat filmpje onlangs gezien heb, waar die motor agent(op een politie motor met zwaailicht en een fluorgele jas) werd aangereden. die agent viel ook erg op

Plaats reactie