Pagina 1 van 2

ketting versleten, cassette vervangen?

Geplaatst: 04 apr 2011 13:26
door heinrich-gs
Na 4000 km is mijn ketting versleten volgens mijn kettingmeettooltje. Deze ga ik natuurlijk vervangen, echter mijn fietsmaat raadt mij aan ook de cassette te vervangen. Nu lees ik hier en daar dat de cassette wel zo'n 3 kettingen kan overleven... Wat is wijsheid? Ik kan niet zo veel slijtage ontdekken aan de cassette, en deze zijn niet erg goedkoop...

Geplaatst: 04 apr 2011 13:31
door havana
Inderdaad, hét grote voordeel van op tijd (3000 km) je ketting vervangen is dat je cassette (en voorbladen!) stukken langer mee gaat. Mijn poldercassette heeft er nu zo'n 15k opzitten, en het wordt pas nu stilaan tijd voor vervanging.

Geplaatst: 04 apr 2011 13:32
door lavsson
Een cassette kan 3 kettingen mee als de kettingen op tijd worden vervangen. Doe je dat niet, dan slijt je cassette harder. Ik vervang zelf een ketting na zo'n 2500km. Het zou dus best kunnen zijn dat je cassette na 4000km al te veel is ingesleten. Maar als je niet veel slijtage aan je cassette ziet, kan je het best proberen met alleen een nieuwe ketting.

Geplaatst: 04 apr 2011 14:39
door surfzeeuw
Denk dat het een kwestie van proberen is.
Eerst een nieuwe ketting en loopt alles nog soepel dan houd het daarmee op.
Heb je echter wel problemen pak dan gewoon je oude ketting weer en rij door tot alles helemaal op is, dat kan nog wel een km of 6000 duren.

Beter is om in een eerder stadium (1000-1500km) je ketting te vervangen en deze 2 kettingen (of eventueel 3) om de 1000-1500km te wisselen. Op die manier kun je zeker wel door tot 15.000-20.000km.

Geplaatst: 04 apr 2011 14:41
door havana
Een rotatiesysteem is inderdaad het meest vriendelijk voor je cassette/voorbladen maar persoonlijk vind ik dit teveel gedoe. Voor mij werkt iedere 3000 km een nieuwe prima; ik houd dit bij m.b.v. mijn fietscomputer.

Kettingen hoeven niet veel te kosten, een paar jaar geleden kocht ik 8x KMC X10 voor 16 euro per stuk bij Salden.

Bijkomend voordeel van regelmatig een nieuwe ketting steken is dat je nooit problemen hebt met meerdere cassettes/wielsets/Tacx op je fiets. Laat je de boel inslijten en steek je dan een ander wiel dan trapt de boel al snel door.

Geplaatst: 04 apr 2011 15:53
door heinrich-gs
Bedankt voor de adviezen, ik vervang eerst de ketting en dan zie ik wel.

Geplaatst: 04 apr 2011 16:55
door joppnl
je ketting-meettooltje kan 2 maten meten, ik meen 0,75 en 1 mm

Als de maat tussen de 0 en 0,75 is dan zou ik alleen de ketting vervangen, mits de tandwielen er optisch nog goed uit zien.

als de 1mm tussen de schakels past dan zou ik toch ook de cassette vervangen en dan weer een verse start maken en op tijd de ketting vervangen.

Geplaatst: 04 apr 2011 18:50
door vermeulen
Eerst twee keer vervangen bij 0,75 en dan doorfietsen tot je tandwielen rond zijn.

Geplaatst: 04 apr 2011 21:53
door raleighrick
Lavsson schreef:Een cassette kan 3 kettingen mee als de kettingen op tijd worden vervangen. Doe je dat niet, dan slijt je cassette harder. Ik vervang zelf een ketting na zo'n 2500km. Het zou dus best kunnen zijn dat je cassette na 4000km al te veel is ingesleten. Maar als je niet veel slijtage aan je cassette ziet, kan je het best proberen met alleen een nieuwe ketting.



Dit ligt natuurlijk ook aan welke afmontage je fiets heeft bij Sora gaat dit verhaal niet helemaal op.

Geplaatst: 05 apr 2011 10:05
door mrbolshoi
Ik fiets in 2 verzetten veel, wanneer ik mijn ketting vervang, vervang ik alleen deze tandwielen erbij. Kost een tientje meer en je hebt nergens last van (en je kunt hem opfietsen)
Op mijn vorige fiets +/-8000 Kilometer gefietst , Tiagra afgemonteerd, deed ik het ook zo en heb de voorbladen nooit hoeven vervangen.

Geplaatst: 06 apr 2011 09:27
door mouse
nu reeds meer dan 14000km met zelfde casette en 3 kettingen.

wel om de 500/1000km ketting volledig ontvetten en terug smeren. Ook casette er even af en perfect reinigen.

nu pas na 14000km voel ik soms een hapering bij het schakelen op één tandwiel waar ik veel op rij...

ultegra-groep.

Geplaatst: 06 apr 2011 13:03
door thestudent
Het weer waarin je fiets heeft ook een zeer grote invloed, een casette die alleen met mooi weer wordt gereden heeft minder slijtage dan een casette die ook de winter doormaakt. Af en toe goed schoonmaken en ook vooral zorgen dat er niet te veel zand aan blijft plakken. Zand is funest voor alles wat draait.