Ik zal hier de stijfheids tabel eens plaatsen van Rouesartisanales. Deze mensen hebben uitgebreid wielen getest op aerodinamica - stijfheid en inertia test. Vaak wordt hier geschreven over de stijfheid van wielen waar vaak een persoonlijke voorkeur in aangegeven is.
Wel hier de tabel voor de stijfheid en hier geld hoe hoger hoe beter want het getal is de kracht nodig voor een dwars verplaatsing van het wiel van 1mm.
Meer hierover kan je op deze site vinden , waar ik ook de informatie vandaan heb gehaald.
http://www.rouesartisanales.com/article-2141818.html
Zelf heb ik ervaring met de volgende wielen : Campagnolo Neutron - Campagnolo Hyperon voor draadbanden- Lightweight standaard 20/20 - Shimano 7850C24 voor tubes - Mavic Cosmos - Handgespaakte wielen op DT swiss naven en een set Fir Net97 velgen op Campagnolo Mirage naven.
Ik heb met alle wielen goede ervaringen en geen enkele wieleset heeft me echt teleurgesteld behalve de lagering van de cosmos velgen. Wel vind ik dat het rijden op tubes echt geweldig is en naar mijn bescheiden mening er niet veel wielen met draadbanden zijn die dit evenaren.
Zo , ik hoop dat er wat mensen zijn die iets aan deze post hebben en laat je ervaringen horen /lezen aan andere.
Bron waar ik de gegevens vandaan heb gehaald is :
http://www.rouesartisanales.com/
Stijfheid wielen tabel en ervaring.
Is Part 4 Bearing resistance ook nog ergens terug te vinden?
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Als ik dat zo zie dan komt een mavic aksium race 2006 wel erg goed uit de test. Ik rij zelf een set uit 2009 maar om deze wielset nu stijf te noemen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
De meting van de Eurussen 2006 komen zeker overeen met het gevoel wat ik er bij heb, zoals ik al vaker hier heb gezegd, stijvere en betere wielen ga je niet vinden!
Ze zitten ieder geval bij de top!
Ze zitten ieder geval bij de top!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
vinkhugo schreef:Is Part 4 Bearing resistance ook nog ergens terug te vinden?
Is waarschijnlijk nog niet uitgevoerd dus als die er is hebben we nog meer info. Ik weet niet of de moderators deze sticky mogen en willen maken , maar het scheelt voor veel mensen zoeken op het forum en veel dubbele posts op zoek naar een stijf wiel.
Thnx
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij zijn deze resultaten gekopieerd uit de Tour testen. Het meten van stijfheid op zo'n manier van door de fabrikanten opgestuurde wielen is wat mij betreft behoorlijk zinloos. Er komen een heel aantal wielen als behoorlijk stijf uit de test die ik gewoon tegen m'n remblokken aan trap, als ik nu een sprinter van 80 kg was geweest had ik 't normaal gevonden. Maar met mijn klimmers benen en bijbehorend postuur... Ik heb het vermoeden dat bepaalde fabrikanten de wielset op z'n minst narichten, zodat de spaakspanning perfect in orde is en de wielen beter uit de test komen. Daarna vind ik het testen op 1 bepaalde uitwijking geen goede test. Als de uitwijking lineaire aan de kracht zou zijn dan zou dit een goede meting zijn, maar in de praktijk is dat toch absoluut niet zo.
Is dit wel objectief ??Amclassic-fan schreef:Volgens mij zijn deze resultaten gekopieerd uit de Tour testen. Het meten van stijfheid op zo'n manier van door de fabrikanten opgestuurde wielen is wat mij betreft behoorlijk zinloos. Er komen een heel aantal wielen als behoorlijk stijf uit de test die ik gewoon tegen m'n remblokken aan trap, als ik nu een sprinter van 80 kg was geweest had ik 't normaal gevonden. Maar met mijn klimmers benen en bijbehorend postuur... Ik heb het vermoeden dat bepaalde fabrikanten de wielset op z'n minst narichten, zodat de spaakspanning perfect in orde is en de wielen beter uit de test komen. Daarna vind ik het testen op 1 bepaalde uitwijking geen goede test. Als de uitwijking lineaire aan de kracht zou zijn dan zou dit een goede meting zijn, maar in de praktijk is dat toch absoluut niet zo.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan schreef:Het is mijn mening en mijn inzicht
De zijdelingse stijfheid zoals gemeten in tour moet toch een aardige indicatie geven? Je kan als fabrikant het testwiel nog wel een keer nalopen, maar met dezelfde materialen zomaar flink stijver maken zal niet meevallen. Dan hadden de fabrikanten die niet goed uit de bus komen het al lang gedaan. Toch ?
Heb je een beter alternatief om tot objectief meetbare resultaten te komen ?
testen van Mavic Cosmic Carbone Ultimate wielen
http://www.youtube.com/watch?v=t--bvVVVISo
http://www.youtube.com/watch?v=gzyYMePLYPY
http://www.youtube.com/watch?v=5tGOi5saJuU
http://www.youtube.com/watch?v=t--bvVVVISo
http://www.youtube.com/watch?v=gzyYMePLYPY
http://www.youtube.com/watch?v=5tGOi5saJuU
leuk! ik vind de extreem lage waardes van LEW nogal opvallend. verder leuk om te zien dat bepaalde fabrikanten er goed in slagen het voor- en achterwiel ongeveer gelijke waarden mee te geven.. mavic r-sys achter zelfs stijver dan voor...
ik ben het met ACF eens dat alleen zijdelingse stijfheid meten niet voldoende is. het comfort komt immers uit radiale richting. een dynamische meting is nog niet zo gemakkelijk. wat wel zou kunnen is op meerdere plaatsen en in 2 richtingen meten
ik ben het met ACF eens dat alleen zijdelingse stijfheid meten niet voldoende is. het comfort komt immers uit radiale richting. een dynamische meting is nog niet zo gemakkelijk. wat wel zou kunnen is op meerdere plaatsen en in 2 richtingen meten