Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen tabel en ervaring.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 sep 2009 15:14

Ik zal hier de stijfheids tabel eens plaatsen van Rouesartisanales. Deze mensen hebben uitgebreid wielen getest op aerodinamica - stijfheid en inertia test. Vaak wordt hier geschreven over de stijfheid van wielen waar vaak een persoonlijke voorkeur in aangegeven is.

Wel hier de tabel voor de stijfheid en hier geld hoe hoger hoe beter want het getal is de kracht nodig voor een dwars verplaatsing van het wiel van 1mm.

Afbeelding

Meer hierover kan je op deze site vinden , waar ik ook de informatie vandaan heb gehaald.

http://www.rouesartisanales.com/article-2141818.html

Zelf heb ik ervaring met de volgende wielen : Campagnolo Neutron - Campagnolo Hyperon voor draadbanden- Lightweight standaard 20/20 - Shimano 7850C24 voor tubes - Mavic Cosmos - Handgespaakte wielen op DT swiss naven en een set Fir Net97 velgen op Campagnolo Mirage naven.

Ik heb met alle wielen goede ervaringen en geen enkele wieleset heeft me echt teleurgesteld behalve de lagering van de cosmos velgen. Wel vind ik dat het rijden op tubes echt geweldig is en naar mijn bescheiden mening er niet veel wielen met draadbanden zijn die dit evenaren.

Zo , ik hoop dat er wat mensen zijn die iets aan deze post hebben en laat je ervaringen horen /lezen aan andere.

Bron waar ik de gegevens vandaan heb gehaald is :

http://www.rouesartisanales.com/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 27 sep 2009 20:05

Is Part 4 Bearing resistance ook nog ergens terug te vinden?

http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 27 sep 2009 20:28

Als ik dat zo zie dan komt een mavic aksium race 2006 wel erg goed uit de test. Ik rij zelf een set uit 2009 maar om deze wielset nu stijf te noemen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 27 sep 2009 20:39

De meting van de Eurussen 2006 komen zeker overeen met het gevoel wat ik er bij heb, zoals ik al vaker hier heb gezegd, stijvere en betere wielen ga je niet vinden!

Ze zitten ieder geval bij de top!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 27 sep 2009 21:02

Ik vind het raar dat de Zedtech versie van Zipp een stuk minder stijf is dan de gewone 404 terwijl deze beduidend minder spaken heeft. Ik dacht dat over het algemeen geldt hoe meer spaken hoe stijver de set, iemand een idee?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 sep 2009 21:03

vinkhugo schreef:Is Part 4 Bearing resistance ook nog ergens terug te vinden?


Is waarschijnlijk nog niet uitgevoerd dus als die er is hebben we nog meer info. Ik weet niet of de moderators deze sticky mogen en willen maken , maar het scheelt voor veel mensen zoeken op het forum en veel dubbele posts op zoek naar een stijf wiel.

Thnx
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2009 21:17

Volgens mij zijn deze resultaten gekopieerd uit de Tour testen. Het meten van stijfheid op zo'n manier van door de fabrikanten opgestuurde wielen is wat mij betreft behoorlijk zinloos. Er komen een heel aantal wielen als behoorlijk stijf uit de test die ik gewoon tegen m'n remblokken aan trap, als ik nu een sprinter van 80 kg was geweest had ik 't normaal gevonden. Maar met mijn klimmers benen en bijbehorend postuur... Ik heb het vermoeden dat bepaalde fabrikanten de wielset op z'n minst narichten, zodat de spaakspanning perfect in orde is en de wielen beter uit de test komen. Daarna vind ik het testen op 1 bepaalde uitwijking geen goede test. Als de uitwijking lineaire aan de kracht zou zijn dan zou dit een goede meting zijn, maar in de praktijk is dat toch absoluut niet zo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 sep 2009 21:23

Amclassic-fan schreef:Volgens mij zijn deze resultaten gekopieerd uit de Tour testen. Het meten van stijfheid op zo'n manier van door de fabrikanten opgestuurde wielen is wat mij betreft behoorlijk zinloos. Er komen een heel aantal wielen als behoorlijk stijf uit de test die ik gewoon tegen m'n remblokken aan trap, als ik nu een sprinter van 80 kg was geweest had ik 't normaal gevonden. Maar met mijn klimmers benen en bijbehorend postuur... Ik heb het vermoeden dat bepaalde fabrikanten de wielset op z'n minst narichten, zodat de spaakspanning perfect in orde is en de wielen beter uit de test komen. Daarna vind ik het testen op 1 bepaalde uitwijking geen goede test. Als de uitwijking lineaire aan de kracht zou zijn dan zou dit een goede meting zijn, maar in de praktijk is dat toch absoluut niet zo.
Is dit wel objectief ??

;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2009 21:27

Het is mijn mening en mijn inzicht ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 sep 2009 01:09

Amclassic-fan schreef:Het is mijn mening en mijn inzicht ;)


De zijdelingse stijfheid zoals gemeten in tour moet toch een aardige indicatie geven? Je kan als fabrikant het testwiel nog wel een keer nalopen, maar met dezelfde materialen zomaar flink stijver maken zal niet meevallen. Dan hadden de fabrikanten die niet goed uit de bus komen het al lang gedaan. Toch ?

Heb je een beter alternatief om tot objectief meetbare resultaten te komen ?

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 28 sep 2009 01:48


skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 29 sep 2009 00:05

leuk! ik vind de extreem lage waardes van LEW nogal opvallend. verder leuk om te zien dat bepaalde fabrikanten er goed in slagen het voor- en achterwiel ongeveer gelijke waarden mee te geven.. mavic r-sys achter zelfs stijver dan voor...

ik ben het met ACF eens dat alleen zijdelingse stijfheid meten niet voldoende is. het comfort komt immers uit radiale richting. een dynamische meting is nog niet zo gemakkelijk. wat wel zou kunnen is op meerdere plaatsen en in 2 richtingen meten

Plaats reactie