Ik zou erg benieuwd zijn naar een praktijd test zoals bv bij auto's.
Fiets op de rollen 200, 300, 400 en 800 watt op de pedalen dan kijken wat er uitgaat. Wat gaat er verloren in de aandrijflijn en wielen. Dan weten we of hogere stijfheid ook nut heeft!
Stijfheid wielen tabel en ervaring.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou eens naar de Roadbike testen kijken. Ze testen tegenwoordig de volgende zaken (vertaald, dus misschien niet helemaal juist
Massatraagheid (vermogen om wiel van 0 naar 30 te laten accelereren; niet zo interessant, het lichtere wiel wint toch altijd, tenzij het zwaardere wiel heel aero is en al het gewicht in de naaf heeft). Zijdelingse stijfheid (de oude bekende), torsiestijfheid (hier wrikt de schoen vaak: je drukt niet de velg van een Aksium wiel tegen de remblokjes, maar je kantelt de hele velg ten opzichte van de naaf zodanig dat de velg tegen het remblok komt; dit is een wezenlijk verschil), "rundlauf / mittig" - symmetrie (zit de naaf goed in het midden), zijdelingse slag in nieuwstaat en van deze twee zaken de variatie in meerdere sets, variatie in zijdelingse stijfheid (variatie: hoeveel minder stijf zijn de slechtere exemplaren in een serie). Je komt zo te weten dat wielsets met weinig spaken heel stijf kunnen zijn (Shimano), maar het wat laten liggen in torsiestijfheid. Je ziet dat de bouwkwaliteit van Mavic iets achterloopt (de variatie in stijfheid is vrij groot; je kunt een duidelijke slappere of anderszins slechtere set treffen.
Ik vindt deze manier van testen toch vrij goed. Er zit misschien nog geen comfortcijfer in, maar ja. Het is al best veel. In de test die ik voor me heb liggen, scoren de Aksium en Ksyrium Elite heel goed qua stijfheid. De sets scoren alleen heel slecht op torsiestijfheid. En dan krijg je dus dat FIETS en TOUR ze als stijf testen en ROADBIKE en diverse gebruikers merken dat er toch heel wat beweging in de wielen zit.
Massatraagheid (vermogen om wiel van 0 naar 30 te laten accelereren; niet zo interessant, het lichtere wiel wint toch altijd, tenzij het zwaardere wiel heel aero is en al het gewicht in de naaf heeft). Zijdelingse stijfheid (de oude bekende), torsiestijfheid (hier wrikt de schoen vaak: je drukt niet de velg van een Aksium wiel tegen de remblokjes, maar je kantelt de hele velg ten opzichte van de naaf zodanig dat de velg tegen het remblok komt; dit is een wezenlijk verschil), "rundlauf / mittig" - symmetrie (zit de naaf goed in het midden), zijdelingse slag in nieuwstaat en van deze twee zaken de variatie in meerdere sets, variatie in zijdelingse stijfheid (variatie: hoeveel minder stijf zijn de slechtere exemplaren in een serie). Je komt zo te weten dat wielsets met weinig spaken heel stijf kunnen zijn (Shimano), maar het wat laten liggen in torsiestijfheid. Je ziet dat de bouwkwaliteit van Mavic iets achterloopt (de variatie in stijfheid is vrij groot; je kunt een duidelijke slappere of anderszins slechtere set treffen.
Ik vindt deze manier van testen toch vrij goed. Er zit misschien nog geen comfortcijfer in, maar ja. Het is al best veel. In de test die ik voor me heb liggen, scoren de Aksium en Ksyrium Elite heel goed qua stijfheid. De sets scoren alleen heel slecht op torsiestijfheid. En dan krijg je dus dat FIETS en TOUR ze als stijf testen en ROADBIKE en diverse gebruikers merken dat er toch heel wat beweging in de wielen zit.
Al heb ik de test niet gelezen, maar dit verhaal daar zou wel eens wat in kunnen zitten. Klinkt logisch in ieder geval. Ben wel benieuwd naar de verschillen in zijdelingse en torsiestijfheid. Of bedoelen ze niet de zijdelingse stijfheid ?
Van eventuele comfortmetingen zou ik niet al te veel verwachten. Van een hele oude test van het blad tour herinner ik mij dat het verschil in vering tussen alle velgen van middelhoog tot heel hoog echt marginaal was. Alleen echt hele platte velgen gaven ietsje vering. Maar alles wat iets hoger was, en dat is tegenwoordig bijna altijd het geval, daar zat heel weinig vering in.
Van eventuele comfortmetingen zou ik niet al te veel verwachten. Van een hele oude test van het blad tour herinner ik mij dat het verschil in vering tussen alle velgen van middelhoog tot heel hoog echt marginaal was. Alleen echt hele platte velgen gaven ietsje vering. Maar alles wat iets hoger was, en dat is tegenwoordig bijna altijd het geval, daar zat heel weinig vering in.
vinkhugo schreef:testen van Mavic Cosmic Carbone Ultimate wielen
http://www.youtube.com/watch?v=t--bvVVVISo
http://www.youtube.com/watch?v=gzyYMePLYPY
http://www.youtube.com/watch?v=5tGOi5saJuU
Ah, dus dit is 'testen' :rolleye:. Is hier trouwens niet eens een topic over geweest?
vinkhugo schreef:testen van Mavic Cosmic Carbone Ultimate wielen
http://www.youtube.com/watch?v=t--bvVVVISo
http://www.youtube.com/watch?v=gzyYMePLYPY
http://www.youtube.com/watch?v=5tGOi5saJuU
Zeer nuttige informatie voor onderweg: weet je in iedergeval wat er over blijft als je de man met de hamer tegenkomt..............
Twitter: @rbruijns