Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen tabel en ervaring.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 sep 2009 11:45

Ik zou erg benieuwd zijn naar een praktijd test zoals bv bij auto's.

Fiets op de rollen 200, 300, 400 en 800 watt op de pedalen dan kijken wat er uitgaat. Wat gaat er verloren in de aandrijflijn en wielen. Dan weten we of hogere stijfheid ook nut heeft!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 sep 2009 21:54

Ik zou eens naar de Roadbike testen kijken. Ze testen tegenwoordig de volgende zaken (vertaald, dus misschien niet helemaal juist :)
Massatraagheid (vermogen om wiel van 0 naar 30 te laten accelereren; niet zo interessant, het lichtere wiel wint toch altijd, tenzij het zwaardere wiel heel aero is en al het gewicht in de naaf heeft). Zijdelingse stijfheid (de oude bekende), torsiestijfheid (hier wrikt de schoen vaak: je drukt niet de velg van een Aksium wiel tegen de remblokjes, maar je kantelt de hele velg ten opzichte van de naaf zodanig dat de velg tegen het remblok komt; dit is een wezenlijk verschil), "rundlauf / mittig" - symmetrie (zit de naaf goed in het midden), zijdelingse slag in nieuwstaat en van deze twee zaken de variatie in meerdere sets, variatie in zijdelingse stijfheid (variatie: hoeveel minder stijf zijn de slechtere exemplaren in een serie). Je komt zo te weten dat wielsets met weinig spaken heel stijf kunnen zijn (Shimano), maar het wat laten liggen in torsiestijfheid. Je ziet dat de bouwkwaliteit van Mavic iets achterloopt (de variatie in stijfheid is vrij groot; je kunt een duidelijke slappere of anderszins slechtere set treffen.

Ik vindt deze manier van testen toch vrij goed. Er zit misschien nog geen comfortcijfer in, maar ja. Het is al best veel. In de test die ik voor me heb liggen, scoren de Aksium en Ksyrium Elite heel goed qua stijfheid. De sets scoren alleen heel slecht op torsiestijfheid. En dan krijg je dus dat FIETS en TOUR ze als stijf testen en ROADBIKE en diverse gebruikers merken dat er toch heel wat beweging in de wielen zit.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 okt 2009 21:27

Al heb ik de test niet gelezen, maar dit verhaal daar zou wel eens wat in kunnen zitten. Klinkt logisch in ieder geval. Ben wel benieuwd naar de verschillen in zijdelingse en torsiestijfheid. Of bedoelen ze niet de zijdelingse stijfheid ?

Van eventuele comfortmetingen zou ik niet al te veel verwachten. Van een hele oude test van het blad tour herinner ik mij dat het verschil in vering tussen alle velgen van middelhoog tot heel hoog echt marginaal was. Alleen echt hele platte velgen gaven ietsje vering. Maar alles wat iets hoger was, en dat is tegenwoordig bijna altijd het geval, daar zat heel weinig vering in.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 02 okt 2009 23:23



Ah, dus dit is 'testen' :rolleye:. Is hier trouwens niet eens een topic over geweest?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 04 okt 2009 23:42



Zeer nuttige informatie voor onderweg: weet je in iedergeval wat er over blijft als je de man met de hamer tegenkomt..............
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie