Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 03 okt 2009 22:00

http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 03 okt 2009 22:40

tot 2x toe een carbon zadelpen naar de kl*ten gehlopen.
de eerste keer door onderschatting van mijn eigen spierkracht en overschatting van eigen kunnen.
daarna een momentsleutel gekocht en raad es...
tweede keer met de momentsleutel de volgende carbon zadelpen naar de kl*ten geholpen, is wel heel dom lijkt me ...
ik snap het eigenlijk nog altijd niet, 5Nm moet toch kunnen??
sindsdien zit er een alu zadelpen in...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 okt 2009 22:41

ikweetutnietmeer schreef:tot 2x toe een carbon zadelpen naar de kl*ten gehlopen.
de eerste keer door onderschatting van mijn eigen spierkracht en overschatting van eigen kunnen.
daarna een momentsleutel gekocht en raad es...
tweede keer met de momentsleutel de volgende carbon zadelpen naar de kl*ten geholpen, is wel heel dom lijkt me ...
ik snap het eigenlijk nog altijd niet, 5Nm moet toch kunnen??
sindsdien zit er een alu zadelpen in...


Als je er montage pasta voor carbon op doet dan enkele Nm minder aanhouden.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 03 okt 2009 23:27

Floepert99 schreef:ehhmmmm, iemand nog tips ?
[img=http://lh4.ggpht.com/_V3oJGRVyuUU/SsO0L ... GP1842.JPG]


Dat noem ik nog eens groot onderhoud.....

Krijg je 'm nog op tijd in elkaar voor de Montferlandtocht die morgen gereden kan worden?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 03 okt 2009 23:28

@Floepert99: Zie ik daar een Bahco?

Die gebruik je niet voor je fiets!
You should see me go downhill...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 23:38

Nee, een baco doe je na het fietsen.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 04 okt 2009 18:15

Floepert99 schreef:ehhmmmm, iemand nog tips ?
[img=http://lh4.ggpht.com/_V3oJGRVyuUU/SsO0L ... GP1842.JPG]



ja, koop een werkstandaard en een werkbank. Dan hoef je niet op de grond te liggen ;)
A bad day on the bike is better than a good day at work.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 04 okt 2009 20:03

Vervang ook meteen je kabels anders heb je er nog niks aan.

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 05 okt 2009 00:47

nou....vern#$^@kt....


mijn dochter mocht kiezen....of een hele mooie, kwalitatief erg goede Gazelle fiets met 7 versnellingsnaaf en trommelremmen of zo'n brakke Oma fiets van origineel Chinees staal (of wat daar voor door moet gaan).

Ondanks de adviezen van pa, die al voorzag dat ie heel veel moest gaan sleutelen koos ze dus toch voor de oma fiets want sja...dat staat 'hip'.

Nou, ook hip in de sleutel-schuur.

ik zal alles wat al defect is niet noemen maar de een-na-laatste keer kwam ze thuis met de opmerking dat haar voorwiel een beetje bewoog in de bocht....

Wat bleek, hele voorvorkbuis was gebroken en hing nog net aan het boutje van de voorlamp vast...


De laatste keer, gewaarschuwd dus door het wat-had-kunnen-gebeuren vader-dochter gesprek kwam ze dat het achterwiel ook een beetje heen-en-weer kon.

Nou, dat was simpel: beetje speling, even wiel eruit en lagers afstellen.

Eind van het liedje: van binnen in de achternaaf gebroken kogellagerkooi (waardoor ik na 3 kwartier dat #%@#lager niet afgesteld kreeg) en daarna toch een beetje te enthousiast de hele achternaaf uit elkaar gehaald en dan schrik je toch uit hoeveel onderdelen zo'n simpele terugtraprem bestaat.

Nou ja, met veel passen, in elkaar, past-toch-niet uit elkaar, weer in elkaar (goh, toch 2 verschillende diktes..zou dat nog ergens mee te meken hebben, is me niet opgevallen bij het uit elkaar halen...) dus toch weer uit elkaar en nu rijdt de fiets toch al weer 3 maanden goed.

maar dan reken ik die spontaan doorgebroken voorlampsteun er niet bij want eerlijk is eerlijk....ze kon wel blijven rijden..

Geef mij maar een fiets van chinees aardewerk, vast sterker!
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 05 okt 2009 00:57

Waarom niet direct een degelijke oude gazelle omafiets van marktplaats geplukt?
Die chinese bouwmarktfietsen zijn idd echt waardeloos.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 05 okt 2009 01:04

overigens maakte een fietsenmaker (waar ik doorgaans nooit kom) wel een blunder...
expander en topcap bouten dolgedraaid en bij thuiskomst en nadere inspectie (waarbij ik er dus achterkwam dat de draad van de bouten kapot was) bleek er een scheurtje in mijn splinternieuwe canyon voorvork te zitten!
Morgen stuur ik hem op en dan hoop ik dat ze bij canyon zo lief zijn een nieuwe op de post te doen...
Anders heb ik een behoorlijk probleem (of ik moet ergens anders een voorvork vinden)
mijn Flickr

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 05 okt 2009 10:12

Wat dacht je van deze?

Stuurbuis van een voorvork iets te veel ingekort.

Hij paste gelukkig nog wel in een frame waarvan de balhoofdbuis iets korter was.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie