Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 07 feb 2023 23:24

Niet echt verprutst maar ik mag morgen toch terug naar de fm: Sinds vorige week een nieuwe fiets (scott foil) en het zadel stond toch nog een centimeter te laag dus bibi probeert de seatpost clamp te ontcijferen. Samengevat: vijs is eruit, wedge zit nog muurvast en de vijs pakt niet meer in het onderste deel van de wedge dus vastzetten lukt niet meer.

Soms vraag je jezelf af wat er mis was met een gewone ronde zadelpen en klem 😅

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 feb 2023 08:14

Nadat je het schroefje een beetje losgedraaid hebt, geef je een tik tegen de achterkant van het zadel, dan komt de wedge los en kun je de zadelpen er zo uitpakken.
Evenals de wedge wanneer dat nodig is, die kan namelijk in de zitbuis vallen wanneer de zadelpen eruit is...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 feb 2023 10:30

Jup een tik met de vlakke hand op de achterkant van de pen is alles wat nodig is. Als de zadelpen eruit is wigklem eruit plakken. Glijvakken beetje invetten. De buitenkant voorzien van carbon montagepasta.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 09 feb 2023 10:52

"Ja dei vois meegde door ni oit olen" waren de gezegende woorden van de FM. Door de vijs uit de wedge te halen is het onderste deel een stukje gezakt en vast komen te zitten. Eind goed al goed en nu weten we weer wat te doen in de toekomst!

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 09 feb 2023 15:14

SantaSCSI schreef: 09 feb 2023 10:52 "Ja dei vois meegde door ni oit olen" waren de gezegende woorden van de FM.
Google translate snapt het niet (en ik ook niet). Maar jij bent geholpen begrijp ik.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 feb 2023 15:39

Ik maak er uit op;
Ja, dat boutje mag je er niet uit halen. ;)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 09 feb 2023 15:57

Theo V schreef: 09 feb 2023 15:39 Ik maak er uit op;
Ja, dat boutje mag je er niet uit halen. ;)
Ha, helder. Tja, taal is niet mijn ding. Zo ook geen kruiswoordpuzzels voor mij. Laat staan cryptogrammen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 feb 2023 23:01

thestudent schreef: 02 feb 2023 18:35 Mijn naaf liep net niet helemaal top meer en ik wilde kijken wel lager nu de boosdoener was. Bij het verwijderen van de body blijkbaar een palletje kwijtgemaakt. Heb op de knietjes nog gezocht, maar niet gevonden. Gelukkig kan je ze van de hope pro RS4 wel los bestellen. En uiteraard vind je dat palletje weer terug nadat je nieuwe hebt... Naja nu dus palletjes en twee lagers bestellen.
Vandaag eindelijk de palletjes gekregen voor de hope naaf ( waren ergens toch niet op voorraad ). Lagers had ik eerder deze week al vervangen. Dus het wat een kwestie van even de body terug monteren. Cassette en disc rotor terugzetten. Heb ook nog even snel wat spaken gespannen. Dus het wiel kan er weer helemaal tegen.

Niet langer verprutst dus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 feb 2023 08:31

SantaSCSI schreef: 09 feb 2023 10:52 "Ja dei vois meegde door ni oit olen" waren de gezegende woorden van de FM. Door de vijs uit de wedge te halen is het onderste deel een stukje gezakt en vast komen te zitten. Eind goed al goed en nu weten we weer wat te doen in de toekomst!
Volkomen duidelijk!! :D

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 10 feb 2023 23:43

Zeker duidelijk.
Oilsjters? 😉

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 14 feb 2023 23:52

niet verprutst tijdens het sleutelen, wel geconstateerd tijdens het sleutelen. Mijn carbon zadelpen vrijwel volledig doorgescheurd, net onder de zadelklem. Terugdenkend is het al bijna een jaar aan de gang. Mijn zadel wiebelde. Ik dacht steeds dat mijn zadel gewoon niet goed vast zat. En dan zette ik hem weer goed vast, maar het wiebelen bleef. Toevallig vandaag mijn fietstasje losgemaakt om mijn fiets in de reparatiestand te klemmen. Bij het weer vast zetten zag ik wat krassen die later echter scheuren bleken te zijn.
Gelukkig had ik nog een zadelpen liggen zodat toch nog een lekker ritje in de zon kon maken. Je moet er niet aan denken dat dat ding tijdens een rit afbreekt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 feb 2023 07:52

Maruss schreef: 14 feb 2023 23:52 niet verprutst tijdens het sleutelen, wel geconstateerd tijdens het sleutelen. Mijn carbon zadelpen vrijwel volledig doorgescheurd, net onder de zadelklem. Terugdenkend is het al bijna een jaar aan de gang. Mijn zadel wiebelde. Ik dacht steeds dat mijn zadel gewoon niet goed vast zat. En dan zette ik hem weer goed vast, maar het wiebelen bleef. Toevallig vandaag mijn fietstasje losgemaakt om mijn fiets in de reparatiestand te klemmen. Bij het weer vast zetten zag ik wat krassen die later echter scheuren bleken te zijn.
Gelukkig had ik nog een zadelpen liggen zodat toch nog een lekker ritje in de zon kon maken. Je moet er niet aan denken dat dat ding tijdens een rit afbreekt.
Moet je kijken hoe lang je al met een kapotte gescheurde carbon zadelpen rondrijdt en dat die pen het nog steeds blijft houden...
Een alu pen was zonder "waarschuwing" afgebroken en had je ernstig kunnen verwonden, je hebt dus veel geluk gehad!
Leve de carbon zadelpen!! :winkthumb:

Plaats reactie