Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 03 okt 2009 17:18

Alle handige harries ten spijt, ben ik er haast zeker van dat het af en toe goed fout gaat bij het sleutelen aan de fiets.
Erg is als het niet compatibel is of je een onderdeeltje mist, nog erger wordt het als je iets helemaal verprutst: dolgedraaide bouten, loskomende trapassen, te kort afgezaagde voorvorken, slecht gepinde kettingen.

Mijn lompste daad was waarschijnlijk het verkeerd afstellen van de remblokken van Campagnolo Delta remmen. Resultaat bij het rijden was een schurend geluid. Bij thuiskomst bleek dat er een mooie ronde kras in de voorvelg zat: metaal tegen metaal en mijn Shamal voorwiel in waarde gehalveerd.

Een andere fout die ik al gemaakt heb is het niet gelijk aandraaien van een stuurpen: draad van de boutjes kapot en een deda newton in de vuilbak.

Voor de rest bij het sleutelen vandaag geen domme dingen gedaan :)

Zelf nog leuke bloopers?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 03 okt 2009 17:36

Haast en spoed is zelden goed!!
Overhaast de crancktrekker er niet diep genoeg ingedraaid en in plaats van de crancks eraf te duwen, de crancktrekker zelf er terug uit geduwd met beschadigde draad als gevolg en dus een cranck naar de kl***, hoop geklooi om hem er alsnog af te krijgen en dan nog eens veel te veel betaald (had ik 25€ meer betaald had ik een volledig nieuw cranckstel inclusief nieuwe bladen) voor enkel een linker cranck.
Zal het niet snel vergeten!!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 okt 2009 18:22

Dit gaat een geweldig topic worden :).

Tot nu heb ik nog niets weten te slopen. Dit komt meer doordat ik nog niet zo lang fiets (en dus aan fietsen sleutel) dan door twee rechter handen. Het zal dus waarschijnlijk niet lang duren voordat er een verhaal van mij in dit topic komt te staan.

Tot nu toe heb ik alleen twee keer mijn ketting verkeerd gemonteerd (niet achter of voor het lipje). Gevolg enorm veel herrie maar gelukkig geen schade.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 03 okt 2009 18:24

Fiets: nog niet. Keuken plaatsen: Ja :D

P.s.: fiets komt nog wel :rolleye:

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 03 okt 2009 18:26

Met de fiets nog niet echt. Behalve dan 3 lekke bandjes achter elkaar krijgen omdat velglint bij het ventielgat scheef zat.

Is dit topic gericht op sleutelen aan de fiets of sleutelen in zijn algemeenheid? :)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 okt 2009 18:27

gaisdergerman schreef: dan door twee rechter handen.


Ben je links dan?????? ;)
mijn Flickr

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 okt 2009 19:09

jaapieo schreef:
gaisdergerman schreef: dan door twee rechter handen.


Ben je links dan?????? ;)


hmm...moet maar geen spreekwoorden meer proberen te gebruiken ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 okt 2009 19:19

een keer een balhoofd vernaggeld door de bouten in de verkeerde volgorde vast te draaien.

Een keer gepoogd om de herrie uit een wiellager te laten verdwijnen door alles uit elkaar te halen. Vervolgens netjes schoon maken en opnieuw monteren. Mijn montage kunsten schoten helaas vromelijk tekort. Dus dat wiel is met het oud vuil meegegaan.
Live fast; die young. mijn blog

furk
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 03 okt 2009 19:22

Mooi topic. Iedereen lijkt hier altijd in een paar uur een fietsje volledig te kunnen opbouwen.

Rechter shifter (105) verneukt door niet helemaal af te schakelen alvorens de binnenkabel erin te steken. Vergeet je maar een keer!

Buitenband met verkeerde rijrichting monteren. Meerdere malen overigens. Bij het voorwiel kun je de snelspanner andersom steken, bij een achterwiel wordt het wat lastiger.

Meest irritante klusje: remhoeven monteren en afstellen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 19:22

Eigenwijs een 11sp ketting ponsen met een gewone pons :S
Nu wachten tot kmc een 11sp missing link heeft.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 03 okt 2009 19:31

Helaas moet ik hier ook wat bijzetten. Wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben :)
En van fouten leer je denk ik dan maar.

- Mijn domste fout is het te enthousiast aan de gang gaan met een slijptol, frame kon ik weggooien (welliswaar een oudje).

- Schroefdraad voor een hs33 montage gesloopt.

En nog wat kleinere dingentjes maar die schieten me ff niet te binnen...

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 03 okt 2009 20:01

Twee keer een zadelpenklem bout kapot gedraaid op m'n duel (met tussenpozen), ik vermoed nu dat de zadelpen waarschijnlijk gewoon te smal is (nog niet getest).

Plaats reactie