Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 okt 2009 12:05

chrissiewizzie schreef:.........Ook wel eens vergeten om alle bladboutjes goed vast te draaien en vervolgens onderweg hoorbaar een setje kwijtgeraakt (en ga dan maar zoeken in de berm....kansloos).

Dit doet mij aan iets anders denken. Ik ben al twee fietscomputers kwijt geraakt (gelukkig geen dure). Het bedieningsknopje zat te dicht bij het uitwip mechanisme waardoor ik per ongeluk het kloke eruit wipte terwijl ik fietste. Ík zie zo'n ding de berm in verdwijnen en dan snel stoppen; 20 meter teruglopen en gaan speuren. Geen succes.
Live fast; die young. mijn blog

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 07 okt 2009 12:08

Oh ja, ook al eens 2 bladboutjes verloren onderweg, niet goed aangedraaid. En een keer een ketting net niet goed vastgezet, waardoor de de pin slechts aan een kant vast zat en net niet aan de andere kant. Dat die niet kapot is gegaan is een wonder geweest...enige probleem was dat op binnenblad met veel kracht de ketting er steeds afliep, verder niets gemerkt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 okt 2009 13:38

Watikjebrom schreef: Thx. Wordt toch een klusje voor de fm want crank en trapas heb ik nog nooit eerder gedaan. Bij eerstvolgende servicebeurt maar meenemen.


Bedacht me net: Als het om je bidonhouderbusje in je staande buis gaat, dan kan die er natuurlijk ook gewoon bij je zadelpen uit!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 07 okt 2009 14:29

rubenio schreef:
BonoCross schreef: -Een nog steeds veel voorkomende blunder is het verwisselen van de buitenkabels voor de remmen en de derailleurs.
-.


Merk je het snel als dit niet klopt?


de diameters van de binnenkabels zijn anders (rem dikker dan schakel). er zijn ook weightweenies die schakelkabels gebruiken als remkabel. remkabel werkt niet als schakelkabel, andersom wel

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 07 okt 2009 22:44

Hah, gelukkig niet de enige die weleens beteuterd zich afvraagt " Heb ik dat echt gedaan".

Ergste wat me overkomen is:
Ik had eindelijk na 2 jaar wachten mijn op maat gemaakte Colnago binnen.
Die moest al een keer terug naar Italie omdat ik bij het aanzetten de achterfork krom trok.
Was een experiment zeiden ze . LOL
Maar goed een jaar later terug, alles ok en ik ga de voorvork inkorten.
Alles perfect uitgelijnd, tape haaks geplakt zodat ik recht zou zagen.

Gaat de telefoon.......grrr.
Ok was voor mijn huisgenote ( student toen)

Ik weer zagen.
Aan de verkeerde kant van de tape.


&%^$#.

:( :( :(

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 07 okt 2009 22:46

SLC-SL schreef:Hah, gelukkig niet de enige die weleens beteuterd zich afvraagt " Heb ik dat echt gedaan".

Ergste wat me overkomen is:
Ik had eindelijk na 2 jaar wachten mijn op maat gemaakte Colnago binnen.
Die moest al een keer terug naar Italie omdat ik bij het aanzetten de achterfork krom trok.
Was een experiment zeiden ze . LOL
Maar goed een jaar later terug, alles ok en ik ga de voorvork inkorten.
Alles perfect uitgelijnd, tape haaks geplakt zodat ik recht zou zagen.

Gaat de telefoon.......grrr.
Ok was voor mijn huisgenote ( student toen)

Ik weer zagen.
Aan de verkeerde kant van de tape.


&%^$#.

:( :( :(


Nu mag ik er toch om lachen he:D. LOL! Wat heb je daarna gedaan?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 okt 2009 00:51

Sowieso een traantje weg gepinkt!

hillmaster-mark
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:54

hillmaster-mark 16 okt 2009 19:06

dan moet je vervolgens een pijltje zetten aan de kant waar je moet zagen zou mijn zeggen. gelukkig ben je niet de enige die weleens aan de verkeerde kant van het tape heeft gezaagd.
toch moet ik er wel erg om lachen, sorry.
Trek 1.9 met Ultegra 2009

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 16 nov 2009 15:35

Mijn blunders zijn van de vorige eeuw en daarom gelukkig al verjaard. Ik durf ze nu dus wel aan dit forum toe te vertouwen. Waar zal ik beginnen…

Ooit eens met latex biba’s gereden van Pariba. Die moest je heel zorgvuldig in je buitenband leggen ander kwamen ze klem te zitten en blies je ze op als je de band oppompte. Ik heb eens tot 4 keer toe een band vlak voor een trainingsritje moet vervangen omdat ik het steeds fout deed en de boel ontplofte. Ik ben 1 keer tot het einde van de straat gekomen, de overige 3 keer haalde in die straat niet eens. Ik heb me toen maar omgekleed en ben iets anders gaan doen.

Andere blunder. Toen ik begon met wielrennen reden we nog allemaal met Maillard trekpignons (dan weet je gelijk van welke generatie ik ben). Toen kwam Shimano met de cassettenaven maar ik dacht nog steeds de pignons van de naaf te kunnen trekken met het oude gereedschap. Dat het er aftrekken erg moeizaam ging en heel veel kracht kostte viel me toen wel op maar er ging geen belletje rinkelen. Wel mooi een Shimano 600 achternaaf naar de Filistijnen geholpen.

Wieltjes van de achterderailleur schoongemaakt maar niet goed vastgezet bij het monteren. Ergens in the middle-of-nowhere opeens een hoop geratel en lawaai. Werd ik ingehaald door diezelfde keurig schone wieltjes. Ik kon toen niet alle onderdelen terugvinden in de berm dus dat werd lopen tot de eerstvolgende FM.

En tot slot, een cranktrekker niet diep genoeg in de crank gedraaid waardoor ik de schroefdraad van de crank vernield heb bij het lostrekken van de crank. Aangezien ik onderweg was de bracketlagers te vervangen moest ik toen dus de crank heel voorzichtig loszagen. Erg gênant!

Zo, dat lucht op!

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 16 nov 2009 15:46

skimons schreef:
rubenio schreef:
BonoCross schreef: -Een nog steeds veel voorkomende blunder is het verwisselen van de buitenkabels voor de remmen en de derailleurs.
-.
Merk je het snel als dit niet klopt?


de diameters van de binnenkabels zijn anders (rem dikker dan schakel). er zijn ook weightweenies die schakelkabels gebruiken als remkabel. remkabel werkt niet als schakelkabel, andersom wel


Klopt, ik gebruik al tijden schakelkabels als remkabels net als enkele vrienden van me. Ik moet zeggen het werkt zelfs beter dan remkabels. Zeker in combinatie met nokon's is een iets dunnere diamter geen achteruitgang.

Klein aandachtspuntje, bij het monteren wel even extra aandacht voor het aandraaien van het boutje i.v.m. de kleinere diamter moet het boutje goed strak zitten, anders kan een abrupte remactie wel eens heel vervelend uitpakken.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 16 nov 2009 17:22

Eigenlijk dubbele blunder:
- Tijdens het aanzetten trap ik op een gegeven moment mijn pedaal eraf die ik er zelf enige tijd eerder had ingedraaid.
- Daarna de fietsenmaker vertrouwen en een oerlelijke nieuwe alles-in-1-stuk ding in plaats van een eenvoudige Alivio in de plaats inclusief gepeperde rekening...

Andere blunder was tijdens mijn allereerste tocht op een racefiets. Mijn zus was zo vriendelijk haar fiets uit te lenen voor een testrit en aangezien ik een stuk langer ben moest het zadel flink omhoog. Onderweg heb ik nog wat zitten prutsen en uiteraard te hard aangedraaid, scroefdraad van de klem dol en 5km weer naar huis zonder op het zadel te zitten...

c9
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 07 sep 2009 13:50

c9 16 nov 2009 17:37

ik ben nogal van het extra strak aan draaien;0
1 x carbon zadelpijn naar de klote gedriaad -.-
1x een opzetstuur te strak op mn stuur gedraaid ook kapot -.-
Cannondale Caad 10

Plaats reactie