Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 jun 2021 11:36

De bbb heeft een stelbout aan de achterzijde. Je sluit je ketting eerst op en dan pas duw je de pin eruit.
Parktool zal ook wel een idee hebben voor het opsluiten van de ketting.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 28 jun 2021 19:20

Shimano kettingpons werkt perfect. Geen stelschroefjes en doet het al jaren prima, bij zowel 10, 11 als 12 speed.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 jul 2021 10:50

Bij het worstelen met een tubeless band gaf de Toppeak Joeblow het. Althans bij meer dan 1 bar wordt de lucht teruggeduwd. Ik vermoed dat de pompkop versleten is. Iemand hiermee ervaring?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 06 jul 2021 11:32

De Toppeak JoeBlow heeft onderin een heel klein plastiek ventiel. Deze zit achter het kleine draaidopje. Mogelijk is er wat vloeistof uit je band in het ventiel geblazen. (ventiel niet bovenaan bij oppompen?)

Oplossing is eenvoudig. Dopje eraf, ventiel schoonmaken en dopje er weer op. Was bij mijn exemplaar voldoende voor weer perfecte werking.

De rubbertjes uit de pompkop heb ik ooit al eens vervangen, maar verwacht niet dat daar het probleem zit.
Avatar gebruiker

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 jul 2021 12:13

RelicBert schreef: 06 jul 2021 11:32 De Toppeak JoeBlow heeft onderin een heel klein plastiek ventiel. Deze zit achter het kleine draaidopje. Mogelijk is er wat vloeistof uit je band in het ventiel geblazen. (ventiel niet bovenaan bij oppompen?)

Oplossing is eenvoudig. Dopje eraf, ventiel schoonmaken en dopje er weer op. Was bij mijn exemplaar voldoende voor weer perfecte werking.

De rubbertjes uit de pompkop heb ik ooit al eens vervangen, maar verwacht niet dat daar het probleem zit.
Thanks! Ga ik naar kijken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 jul 2021 20:40

Wilde net mn oude fiets grondig schoonmaken aangezien die definitief naar de zolder verhuisd. Heb de crank er uitgehaald en de bladen losgemaakt, goed schoongemaakt en in elkaar gezet. Helaas zat het middenblad verkeerd om dus alle schroeven er weer uit gehaald, een te strak vast gedraaid en nu de schroef (inbus) kabotgedraaid

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 11 jul 2021 14:32

Ongeveer drie weken terug mijn ketting vervangen. Ik reed bijna altijd met KMC kettingen maar ben weer langzaam aan naar Shimano kettingen gegaan.Shimano kettingen vond ik altijd wel iets gehoriger dan KMC kettingen, maar nu vond ik het wel heel erg en dacht ik ga weer terug naar KMC.
Wat bleek, de geleider in de kooi moet hij natuurlijk netjes onderlangs maar heb hem de vorige keer bovenlangs gelegd. De kooi is weer een grammetje lichter gesleten.
Maar het erge is dat ik vorig weekend er nog met een vriend over had en hij had een clubgenoot die een tijd op met de ketting langs de verkeerde kant ervan rond had gereden en ik nog de opmerking maakte, dat moet je toch merken. Ja het geluid vond ik vreemd, maar dacht dat de nieuwe cassette + ketting daar voor zorgde...
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 jul 2021 15:41

Mijn volledig carbonnen opzetstuur kan de kliko in.
Ik heb een bijzonder stuur, welke al heel snel na de stuurpen ovaal wordt. Ik dien de klemming van een opzetstuur dan ook iets aan te passen, zodat deze goed aansluit. Een volledig carbonnen klem is dan ook prettiger dan een aluminium exemplaar. Ik had ook een mooi opzetstuur op de kop getikt, welke volledig van carbon was. Enige nadeel was een klemming van 25.4, terwijl mijn stuur 31.8 is. Maar goed aanpassen moest ik toch, dus lekker begonnen te slijpen en schuren.
Lang verhaal kort, hier konden de bevestiging busjes niet tegen. Ik heb dus een passend opzetstuur, welke ik niet vast kan zetten.
Nu weer op zoek naar een alternatief.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2021 09:58

Ai ai ai, dat is zuur dan....

Ja, en met die kettingen. Wie heeft dat niet ooit gehad. Ik had het gelukkig meteen door bij de proefrit na montage.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 jul 2021 10:20

Lennart95 schreef: 11 jul 2021 14:32 Ongeveer drie weken terug mijn ketting vervangen. Ik reed bijna altijd met KMC kettingen maar ben weer langzaam aan naar Shimano kettingen gegaan.Shimano kettingen vond ik altijd wel iets gehoriger dan KMC kettingen, maar nu vond ik het wel heel erg en dacht ik ga weer terug naar KMC.
Wat bleek, de geleider in de kooi moet hij natuurlijk netjes onderlangs maar heb hem de vorige keer bovenlangs gelegd. De kooi is weer een grammetje lichter gesleten.
Maar het erge is dat ik vorig weekend er nog met een vriend over had en hij had een clubgenoot die een tijd op met de ketting langs de verkeerde kant ervan rond had gereden en ik nog de opmerking maakte, dat moet je toch merken. Ja het geluid vond ik vreemd, maar dacht dat de nieuwe cassette + ketting daar voor zorgde...
Wel bijzonder dat je dat zelf niet had gemerkt.
De eerste keer dat ik een ketting verving maakte ik diezelfde fout. Maar al bij het 'testen' terwijl de fiets in een standaard hing, viel me al op dat het een en ander veel kabaal maakte en dat de achterderailleur zich vreemd gedroeg zowel bij het voor- als bij het achteruitdraaien van de trappers'. Bovendien draaide het niet zo soepel als anders.
Dat moet toch een signaal zijn dat er ergens iets niet goed zit?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 jul 2021 15:08

Had dus 1 van mn bladbouten van mn triple kapotgedraaid, iemand ervaring met 1 bladblut minder rijden of is dat niet te doen?

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 16 jul 2021 16:50

Tijdelijk lijkt me dat niet direct een probleem. Lekker doorrijden tot je het nieuwe bladboutje binnen krijgt.

Plaats reactie