Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jun 2022 08:58

De zoveelste Da/XTR cassette. Weer een tandwiel los van de Spider.
Niet gesleuteld uiteraard maar met rijden en altijd de 19 bij een wegcassette.

Ik denk samen met mijn fiestmaat, nu de 5 of 6de in 4 jaar tijd.
Ben benieuwd met de garantie.

Ga wel weer ultegra rijden.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 28 jun 2022 16:56

Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 29 jun 2022 09:39

lol... je zal daar net met je harses boven hangen zeg :)
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 jun 2022 18:13

Niet vandaag verprutst maar een week of zes geleden. Toen heb ik groot onderhoud gedaan oa. alle kabels vervangen zowel binnen als buitenkabel. Bij de set versnellingskabels zat een stukje van 30cm zeer flexibele kabel, en ik dacht die mooi te kunnen gebruiken voor de achterderailleur. De afstand tussen pad en derailleur is bizar kort en je heb daar een heel raar stukje kabel zitten, dus flexibel komt daar goed van pas.
Vandaag eerste ritje op vakantie in Oostenrijk, schakelt op een of andere manier niet lekker. Even kijken, is de buitenkabel bij de derailleur gebroken. Wel verder kunnen rijden.
Niet zo vreemd, die breuk, want achteraf blijkt het remkabel te zijn.....waarom Jagwire dat in een set derailleurkabels stopt is me dan een raadsel.
Natuurlijk heb ik geen kabels meegenomen als reserve (was ik wel van plan). Gelukkig zit er een dorp verderop een vrij grote lbs die een stukje buitenkabel op maat knipte. Nieuwe binnenkabel erbij, zelf monteren want ook hier is de fietsenmaker druk bezet. En €72,- per uur werkplaatstarief bespaard door zelf te doen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 09 jul 2022 19:56

Ik ben samen met m’n buurman zijn Koga Beachracer van hydraulische remmen aan het voorzien. Deore calipers met Shimano 105 R7020 shifters: een leuk project!

We hadden een te korte hydraulische leiding helaas voor de rechtershifter (naar de achterrem), dus een beetje snel een nieuwe leiding geregeld: een Elvedes Shimano BH90 leiding. Bij het aansluiten van de leiding op de shifter echter ging het mis: bij het aandraaien van de bout ineens een tik, ik had het niet meteen door maar nu is de behuizing van de shifter gebroken… ☹️ Er zit ook gelijk een beetje lekkage rond het barstje, dus ik denk dat de shifter rijp is voor de prullenbak.

Afbeelding

Ik heb de leiding losgehaald en het lijkt er op dat de olijf een beetje scheef is geperst… volgens mij is de zwarte buitenkant van de leiding wat uitgezet daar waar de pin erin zit, waardoor de olijf niet helemaal goed gezeten heeft… iemand die daar iets meer van kan zeggen?
Afbeelding
Afbeelding

Wijze les om in het vervolg toch maar een momentsleutel te gebruiken…

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jul 2022 07:19

Heeft niks met momentsleutel te maken, maar dat de leiding precies recht aansluit aan de binnenzijde.
Schroef waarmee je de leiding vastzet moet ook tot tegen de shifter aangedraaid worden. Vast is dan vast.
Shifter is idd rijp voor de sloop of voor onderdelen!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 aug 2022 19:18

Gisteren bottom bracket vervangen. Preload adjuster terug gedraaid, correct ingesteld.....en vergeten vast te zetten :(
Vanmiddag op weg naar huis, wat rijdt het ineens zwaar. Haalde amper 25 waar 31-32 de norm is. Had de adjuster zich vaster gedraaid.
4km nog mee moeten rijden tot thuis, terug gezet op juiste voorspanning. Nu maar hopen dat ik de lagers niet nu al aan gort gereden heb.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2022 12:11

Wilde twee dropperposts wisselen, alles losgehaald, kabels doorgevoerd... blijken 't toch twee verschillende diameters te zijn.... :oops: :twisted:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 aug 2022 13:49

scottpch schreef: 10 jul 2022 07:19 Schroef waarmee je de leiding vastzet moet ook tot tegen de shifter aangedraaid worden. Vast is dan vast.
Shifter is idd rijp voor de sloop of voor onderdelen!
Absoluut niet waar : schroef / bout waarmee de remleiding vast gezet wordt zit bij mij op ca 1 - 1.5mm van de behuizing. Het gaat er om dat alles niet té vast staat en geen lekkage heeft.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 15 aug 2022 13:59

Het interessante hieraan is dat iedereen "bang" is voor elektriciteit (accu's, stopcontact vervangen etc), maar mechanische energie compleet onderschat. In een gemiddelde veer wordt ook veel energie opgeslagen, die er ook nog eens erg snel uit kan (veel vermogen dus).

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 14 sep 2022 14:57

Al vrij snel na The Ride deed m'n achterrem het niet meer goed. De zuigers gingen niet meer soepel terug. Ik dus proberen te ontluchten maar ik kreeg met geen mogelijkheid olie door het systeem geduwd met een spuit. Tig keer geprobeerd te ontluchten, geen succes. Af en toe werd het ietsje beter maar nog steeds slecht. Tijdens de Bauke Mollematocht lekte er vervolgens vloeistof uit de shifter en deed de rem het helemaal niet meer. Ik het systeem controleren en ik merkte dat de remleiding een beetje geplet was. Dus nieuwe leiding besteld, meteen even foam om alle kabels gedaan en m'n achterrem op de rechtershifter en vice versa. Die had ik per ongeluk omgedraaid bij het bouwen van de fiets. Uiteindelijk alles netjes aangesloten: zelfde probleem.

Ik dus een afspraak bij de fietsenmaker gemaakt want ik had ook een slagje in het wiel (kan ik zelf (nog) niet fixen) en ik zei: pers dan ook meteen deze nieuwe bottom bracket er maar in als je toch bezig bent. Enfin, op 17 augustus die fiets gebracht. Einde van de week nog niets gehoord. Week later nog niks. Uiteindelijk 2 weken na het brengen was de fiets 'klaar'. Maar de linker rem deed het nog steeds niet en ook hij kon het niet fixen. Hij vertelde dat de rem waarschijnlijk stuk was. Ik vroeg: 'hij is nog geen jaar oud, jij bent een Shimano Service Center, kun je die niet voor garantie opsturen'. Daar had hij geen zin in want: te druk. Het kon wel maar dan ging hij uren rekenen. Omdat ik al 145 euro moest aftikken (waarvan 40!!!) voor het 'vervangen' van de bottom bracket, kon hij natuurlijk in de stront zakken. De bottom bracket had ik nota bene zelf al verwijderd + ik had een nieuwe bottom bracket meegegeven aan de fm.

Ik online een nieuwe shifter besteld en ondertussen een beetje gaan rondbellen naar Shimano dealers. In Sneek kon ik gelukkig terecht. Hij gaf aan dat het wel een paar weken kon duren voordat er bericht vanuit Shimano was dus ik was blij dat de nieuwe shifter in ieder geval onderweg was.

Paar dagen later nieuwe shifter ontvangen, geïnstalleerd: ZELFDE FUCKING PROBLEEM. Van alles geprobeerd. Fiets naar voren hellen en ontluchten, fiets achterover houden en ontluchten en zo door. Er kwamen af en toe wel wat belletjes naar boven naar de rem bleef slecht. Ik was al helemaal klaar om de fietsenmaker in Sneek te bellen voor een afspraak totdat ik nog eens goed ging kijken hoe de kabels liepen. Er kwam immers tot voor kort af en toe wel lucht uit de leiding maar het voelde nog altijd alsof er lucht in de leiding zat.

... apifiny deluxe: de leiding ligt in het stuur hoger dan de shifter. Alleen waar de leiding uit mijn stuur richting de shifter loopt, gaat hij weer omhoog. Het lijkt dus alsof de shifter op een hoger punt zit dan de leiding, maar dat is alleen bij het uiteinde. Luchtbellen blijven dus in de leiding, in het stuur, zitten. Ik de fiets een beetje naar rechts kantelen en plop: een luchtbel en de rem is ineens 'snappy'.

Hij werkt weer. Na bijna 2 maanden kutten met de rem werkte hij weer doordat ik doorhad dat de kabel ietsje hoger lag dan de shifter.

Aan de andere kant nu wel wat 'vervelend' onderhoud uitgevoerd (aangezien ik een volledig geïntegreerd stuur heb):

- onderste lager balhoofd vervangen voor een goede van Enduro
- linkershifter = voorrem, rechtershifter = achterrem
- Foam om alle leidingen en Di2-kabels dus absoluut geen geratel meer
If it's not fixed, it's broken.

kingel
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2019 22:25

kingel 16 sep 2022 12:54

Stuurlint verkeerd afgeknipt, niet de eerste keer :)

Plaats reactie