Pagina 1 van 4

Zin en onzin van geintegreerde zadelpennen

Geplaatst: 21 okt 2009 13:22
door joostvanbezooijen
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van geïntegreerde zadelpennen op met name sloping carbon frames. Maar of dit nu echt een innovatie of een modegrill is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik weet dat bijvoorbeeld Merkcx niet meedoet zoals Merkcx ook niet mee doet aan de alles-moet-steeds-lichter-trend. Maar of het niet mee willen gaan met de trend van geïntegreerde zadelpennen uit conservatisme of om technische redenen is weet ik niet.

Ik ken renners die slechte ervaringen hebben met de duurzaamheid van deze constructie maar volgens mij zijn dat incidenten. Wat vinden jullie? Hebben jullie slechte of juiste goede ervaringen?

Geplaatst: 21 okt 2009 13:24
door richard-w
1 keer is genoeg

Geplaatst: 21 okt 2009 23:04
door mikethebike
joostvanbezooijen schreef:Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van geïntegreerde zadelpennen op met name sloping carbon frames. Maar of dit nu echt een innovatie of een modegrill is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik weet dat bijvoorbeeld Merkcx niet meedoet zoals Merkcx ook niet mee doet aan de alles-moet-steeds-lichter-trend. Maar of het niet mee willen gaan met de trend van geïntegreerde zadelpennen uit conservatisme of om technische redenen is weet ik niet.

Ik ken renners die slechte ervaringen hebben met de duurzaamheid van deze constructie maar volgens mij zijn dat incidenten. Wat vinden jullie? Hebben jullie slechte of juiste goede ervaringen?


Trends komen en gaan, de goede dingen bljiven over en zullen blijven bestaan.
Dus een oude Merckx is zo gek nog niet!
Waarom denk je dat (bijna) iedereen op die kinderfietsjes rijdt???
Niet omdat het zo fraai is, maar een slimme marketingtruc van destijds Giant om te besparen op het aantal framematen.
Enkele merken komen volgend jaar met shims om je balhoofd te verhogen/verlagen...
Een boutje is soms niet meer genoeg...

MiketheBike

Geplaatst: 22 okt 2009 00:29
door amclassic-fan
Giant is zelf ook weer gewoon afgestapt van dat 3 maten systeem omdat het gewoon niet werkt. Een maat of 6 heb je gewoon minimaal nodig als je het grootste deel van de markt wilt kunnen voorzien.

En die ISP's als je maar een beetje goed op je fiets zit en je vindt het mooi, waarom niet?

Geplaatst: 22 okt 2009 01:01
door skimons
als je je fiets in de auto wil vervoeren (of nog beter: een vliegtuigkoffer) heb je met ISP een probleem. ik zou ook het gebrek aan stelmogelijkheden voor je zadel niet prettig vinden. en als je je fiets wil verkopen (stel), is de groep potentiele kopers wel heel klein...

maar als bovenstaande voor jou geen belangrijke argumenten zijn en je vindt het mooi, waarom niet? ;)

off topic: 53x11: iemand heeft je "handtekening" overgenomen :D

Geplaatst: 22 okt 2009 01:29
door perik
Hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van geïntegreerde zadelpen-"koppen" met verschillende setback? Ikzelf vind 0mm setback te weinig maar 25mm weer teveel en moet altijd opzoek naar een moeilijke tussenmaat. Een gebrek aan aanbod van verschillende typen kop lijkt me een nadeel van geïntegreerde zadelpennen

Geplaatst: 22 okt 2009 01:32
door amclassic-fan
Er beginnen steeds meer verschillende koppen te komen voor verschillende maten ISP's.

Geplaatst: 22 okt 2009 01:53
door gast
Voegt het wat toe aan het frame qua eigenschappen (stijfheid? aero?), of is het puur voor de mooi?

Geplaatst: 22 okt 2009 11:58
door campasuper
perik schreef:Hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van geïntegreerde zadelpen-"koppen" met verschillende setback? Ikzelf vind 0mm setback te weinig maar 25mm weer teveel en moet altijd opzoek naar een moeilijke tussenmaat. Een gebrek aan aanbod van verschillende typen kop lijkt me een nadeel van geïntegreerde zadelpennen


Dit begrijp ik niet helemaal.
Normaal heeft een zadel een veel groter "schuifbereik" op de rails dan die 25mm.
Ik zou geen zadel weten wat minder dan 50mm "schuifbereik" heeft.
Het kan dus niet zo zijn dat je met 25mm setback en je zadel zo ver mogelijk naar voren verder naar achteren zit dan met een setback van 0mm met je zadel zo ver mogelijk naar achteren.
Kortom in het stelbereik zou je zonder al teveel problemen de juiste afstelling moeten kunnen vinden.
Wellicht zijn de looks hierbij ook nog een factor.

Geplaatst: 22 okt 2009 13:39
door perik
campa=super schreef:
perik schreef:Hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van geïntegreerde zadelpen-"koppen" met verschillende setback? Ikzelf vind 0mm setback te weinig maar 25mm weer teveel en moet altijd opzoek naar een moeilijke tussenmaat. Een gebrek aan aanbod van verschillende typen kop lijkt me een nadeel van geïntegreerde zadelpennen


Dit begrijp ik niet helemaal.
Normaal heeft een zadel een veel groter "schuifbereik" op de rails dan die 25mm.
Ik zou geen zadel weten wat minder dan 50mm "schuifbereik" heeft.
Het kan dus niet zo zijn dat je met 25mm setback en je zadel zo ver mogelijk naar voren verder naar achteren zit dan met een setback van 0mm met je zadel zo ver mogelijk naar achteren.
Kortom in het stelbereik zou je zonder al teveel problemen de juiste afstelling moeten kunnen vinden.
Wellicht zijn de looks hierbij ook nog een factor.

Mijn SLR zadel kan 5mm vooruit en 5mm achteruit (waarbij de STOP streepjes in acht worden genomen). Sommige zadels hebben iets meer ruimte om te schuiven, maar 5cm ben ik dan juist nog nooit tegengekomen!?

Geplaatst: 22 okt 2009 13:50
door foosho
Hangt ook van je klem af hoever je kunt schuiven, bij een smalle klem kan dat best veel zijn. Ik zou uit m'n hoofd niet zo weten hoever ik kan, maar zeker wel meer dan 5mm voor- en 5mm achteruit.

Je terugstand is geen millimeter werk (wat mij betreft althans), dus als ze setback per stapjes van 5mm verkopen is dat opgelost. Ik moet er nog steeds niet aan denken, zo'n vast systeem, maar goed.

Zover ik weet is het alleen voor de mooi, het is vziw niet stijver, niet echt lichter en niet extra aero. (of vergeet ik iets?).