Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Artikel on compression at Cyclingnews

gregherbold
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 okt 2009 09:09

gregherbold 25 okt 2009 10:04

Iemand ervaring met deze sokken/kousen.
Hoor graag jullie meening

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 25 okt 2009 11:52

Hoi,

Ik heb nog geen ervaring, maar ik krijg volgende week Herzog Sport kousen aangemeten.
Op advies van de chirurg en sportarts moet ik ze gaan dragen, omdat ik last van spataderen heb.

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 25 okt 2009 14:08

@ gregherbold

Je zou het eens aan een van de triathleten op dit forum moeten vragen. Ik weet van C A S R A N dat ie ze wel eens gebruikt (heeft).
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 25 okt 2009 15:48

Ik gebruik zelf Skins (ziet er uit als een lange fietsbroek) en Herzog compressie kousen (knie hoog). De skins draag ik meestal alleen 's nachts, bijvoorbeeld tijdens etappe-wedstrijden, de nacht voor de koers, of na een zware training. De kousen draag ik dan meestal overdag voor en na de wedstrijd, omdat die wat makkelijker onder een broek te dragen zijn.
Of het verschil in herstel echt significant is weet ik niet, maar ik heb het idee dat m'n spieren wel iets frisser blijven hierdoor (kan ook mentaal zijn hoor ;)) en vind het sowieso wel een prettig gevoel.
Ik denk dat je er vooral wat aan hebt wanneer je meerdere dagen achter elkaar een flinke inspanning moet leveren, dan kan je elk beetje herstel gebruiken.
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

gregherbold
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 okt 2009 09:09

gregherbold 25 okt 2009 19:43

Ga er zeker even verder induiken

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 okt 2009 14:00

Na flinke inspanning trek ik ook compressie kousen aan. Kan moeilijk beoordelen in hoeverre het werkt, maar ik heb er verder een goed gevoel bij.
Geloof dat het niet de bedoeling was om ze te dragen als je ligt; ik heb ze dan aan op mijn werk(zittend) of als ik moet staan (na zware trainingen dan). Tijdens het sporten heb ik ze nog nooit gebruikt.

Gisteren zag ik bij de NOS een item over de diverse schaatsploegen in voorbereiding op het nieuwe seizoen, daar liet Sven Kramer zien dat hij ook compressie beenstukken aan had onder zijn schaatspak.

gregherbold
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 okt 2009 09:09

gregherbold 26 okt 2009 14:04

Ga ze vanmiddag halen bij PK sport van het merk Herzog. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten 40 euro kan ik het allicht proberen. klinkt allemaal erg goed

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 26 okt 2009 14:05

Wie weet waar je deze kan kopen voor een niet al te dure prijs. Die van Skins zijn me net even wat te duur voor in het begin. Misschien voor later wel een uitkomst maar voor nu nog even niet.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

gregherbold
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 okt 2009 09:09

gregherbold 26 okt 2009 14:10

Je kunt ze online bestellen bij PK running in dodewaard moet je allen wel even goed meten, vandaar dat ik er even langs rij ben toch in de buurt.

cesar_
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:28

cesar_ 26 okt 2009 14:27

Kleine correctie: Kramer draagt tubes - niet te dragen in rust omdat je dan mogelijk stuwing krijgt in de voeten

Zelf ben ik geen voorstander van het dragen tijdens trainingen, tenzij puur de kuiten de beperkende factor zijn voor de omvang/intensiteit van de training. En voor herstel ook zo min mogelijk, tenzij het noodzaak is om zsm. te herstellen zoals bv in een rittenkoers. "Use it or lose it" gaat eigenlijk voor bijna alle functies/systemen in het lichaam op, dus ik zou niet weten waarom het veneuze systeem niet.

Wel geloof ik dat je in een wedstrijd zelf, langer heel blijft als je die apparaten draagt.

Goedkoop te krijgen? Je zou de sokken van Nike kunnen proberen te vinden, maar die zijn lastig te kijgen (normaliter ca 20 eu) en bovendien NIET op maat aangemeten. Het scheelt in druk nog wel of je kuiten a la Greiepel of meer formaatje Gesink hebt natuurlijk.

Cesar

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 26 okt 2009 15:06

heb je misschien een shop van nike waar je die kan halen?
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2009 15:10

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat wij duursporters er ook baat bij hebben om sneller te herstellen. Er zijn enkel onderzoeken die bij zeer anaerobe een voordeel van compressie kousen tijdens het herstel laten zien, maar bij onderzoeken bij aerobe activiteit is nergens voordeel gebleken qua herstel.

Voor triathleten tijdens het hardlopen valt het wel te overwegen, daar is namelijk wel enig onderzoek dat uitwijst dat het de compressie kousen effect hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie