Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

misschien een domme vraag

patrick1973
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 jan 2011 00:50
Locatie: Hazerswoude rijndijk

patrick1973 07 apr 2011 13:44

hallo

Mijn vraag is maakt het wat uit met fietsen als je 50/22 of 34/15 rijdt ? zitten allebei op recpectiefelijk 4.85 en 4.84

grt patrick
'aan het material kan het niet liggen '

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 apr 2011 13:48

Groot/groot rijdt beter dan klein/klein

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 apr 2011 13:50

Zeker geen domme vraag. Bij 50/22 gebruik je meer tanden en zal de slijteage minder zijn zijn bij 34/15. Een ketting laat de tandwielen slijten, wanneer een tand minder vaak met de keting in aanraking komt zal hij minder slijten. Dit uiteraard wanneer de ketting lijn, de hoek waarin de ketting de tanden raakt vergelijkbaar is. As de ketting bij het ene verzet veel schuiner ligt dan bij het andere is dit van grote invloed en gaat dit veel meer slijtage geven.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 07 apr 2011 14:01

Op het kantje schreef:Zeker geen domme vraag. Bij 50/22 gebruik je meer tanden en zal de slijteage minder zijn zijn bij 34/15. Een ketting laat de tandwielen slijten, wanneer een tand minder vaak met de keting in aanraking komt zal hij minder slijten. Dit uiteraard wanneer de ketting lijn, de hoek waarin de ketting de tanden raakt vergelijkbaar is. As de ketting bij het ene verzet veel schuiner ligt dan bij het andere is dit van grote invloed en gaat dit veel meer slijtage geven.


Je conclusie klopt, maar je redenatie niet.

Als je 50x22 rijdt in plaats van 34/15 raken de tanden even vaak de ketting. (Je trapfrequentie en de snelheid van je achterwiel is gelijk) Sterker nog, de ketting raakt meer tanden als je 50x22 rijdt dan als je 34x15 rijdt. De ketting zou dan dus juist sneller slijten.

Maar je hebt geen rekening gehouden met de krachten die op de ketting en op de tandwielen staan. Die is groter als je klein-klein fietst dan als je groot-groot fietst. En de boel slijt veel harder als de krachten erop groter worden.

Verder fietst het ook wat lichter als je groot-groot fietst omdat de ketting onder een gunstigere hoek aangrijpt op je tand. Maar of je dit in de praktijk zal merken....?

Vermijd vooral de schuine kettinglijn en als je kan kiezen, fiets dan groot-groot en niet klein-klein.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 apr 2011 14:03

qua gevoel kan het wel uitmaken, gewoon wat iemand lekker vind
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 apr 2011 14:08

BassieG15 schreef: Je conclusie klopt, maar je redenatie niet.

Als je 50x22 rijdt in plaats van 34/15 raken de tanden even vaak de ketting. (Je trapfrequentie en de snelheid van je achterwiel is gelijk) Sterker nog, de ketting raakt meer tanden als je 50x22 rijdt dan als je 34x15 rijdt. De ketting zou dan dus juist sneller slijten.

Maar je hebt geen rekening gehouden met de krachten die op de ketting en op de tandwielen staan. Die is groter als je klein-klein fietst dan als je groot-groot fietst. En de boel slijt veel harder als de krachten erop groter worden.

Verder fietst het ook wat lichter als je groot-groot fietst omdat de ketting onder een gunstigere hoek aangrijpt op je tand. Maar of je dit in de praktijk zal merken....?

Vermijd vooral de schuine kettinglijn en als je kan kiezen, fiets dan groot-groot en niet klein-klein.


Je zegt precies hetzelfde als ik. Je tand raak minder vaak je ketting (je raakt niet minder tanden, heb ik ook nergens gezegd) Ik heb ook niets gezegd over de slijtage van de ketting, maar alleen van de tandwielen. Dieper hier op ingaand juist het raken van meer tanden dus een lager kracht per tand geeft minder slijtage aan beide, maar dit had ik nog niet geschreven.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2011 14:13

Zo werkt het niet, want er staat alleen kracht op de laatste 2 tanden van de cassette en de 1e paar van het kettingblad.

Met gevoel heeft het niets te maken. Je moet gewoon met een zo recht mogelijke kettinglijn rijden. Dat heeft veel meer effect dan die theorie over groot-groot rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 apr 2011 14:16

Op welke cassette is dit? (22 --> 14-23?)

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 07 apr 2011 14:43

Op het kantje schreef:

Je zegt precies hetzelfde als ik. Je tand raak minder vaak je ketting (je raakt niet minder tanden, heb ik ook nergens gezegd) Ik heb ook niets gezegd over de slijtage van de ketting, maar alleen van de tandwielen. Dieper hier op ingaand juist het raken van meer tanden dus een lager kracht per tand geeft minder slijtage aan beide, maar dit had ik nog niet geschreven.


Je tand raakt niet minder vaak de ketting!

Als je 22 tanden hebt raken 22 tanden per omwenteling de ketting. Dus elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel. Als je 14 tanden hebt, raken 14 tanden per omwenteling de ketting. Dus ook elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel de ketting.

Je tanden raken dus even vaak de ketteing!

Maar goed, zoals je zelf al eerder schreef, het is vooral belangrijk een schuine kettinglijn te vermijden. En pas als dat niets meer uit maakt kiezen voor groot-groot.

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 07 apr 2011 19:45

BassieG15 schreef:
Op het kantje schreef:

Je zegt precies hetzelfde als ik. Je tand raak minder vaak je ketting (je raakt niet minder tanden, heb ik ook nergens gezegd) Ik heb ook niets gezegd over de slijtage van de ketting, maar alleen van de tandwielen. Dieper hier op ingaand juist het raken van meer tanden dus een lager kracht per tand geeft minder slijtage aan beide, maar dit had ik nog niet geschreven.


Je tand raakt niet minder vaak de ketting!

Als je 22 tanden hebt raken 22 tanden per omwenteling de ketting. Dus elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel. Als je 14 tanden hebt, raken 14 tanden per omwenteling de ketting. Dus ook elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel de ketting.

Je tanden raken dus even vaak de ketteing!

Maar goed, zoals je zelf al eerder schreef, het is vooral belangrijk een schuine kettinglijn te vermijden. En pas als dat niets meer uit maakt kiezen voor groot-groot.





Inderdaad, bij dezelfde snelheid raken evenveel tanden de ketting; maar bij klein / klein (hier 34 x 14) raken vaker DEZELFDE tanden de ketting en zullen voorblad en kransen sneller slijten, nog niet gesproken van de scherpere hoeken die de ketting om voorblad en kransen (en derailleurwieltjes) maken

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 07 apr 2011 20:11

GT56 schreef:
BassieG15 schreef:
Op het kantje schreef:

Je zegt precies hetzelfde als ik. Je tand raak minder vaak je ketting (je raakt niet minder tanden, heb ik ook nergens gezegd) Ik heb ook niets gezegd over de slijtage van de ketting, maar alleen van de tandwielen. Dieper hier op ingaand juist het raken van meer tanden dus een lager kracht per tand geeft minder slijtage aan beide, maar dit had ik nog niet geschreven.


Je tand raakt niet minder vaak de ketting!

Als je 22 tanden hebt raken 22 tanden per omwenteling de ketting. Dus elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel. Als je 14 tanden hebt, raken 14 tanden per omwenteling de ketting. Dus ook elke tand één keer per omwenteling van je achterwiel de ketting.

Je tanden raken dus even vaak de ketteing!

Maar goed, zoals je zelf al eerder schreef, het is vooral belangrijk een schuine kettinglijn te vermijden. En pas als dat niets meer uit maakt kiezen voor groot-groot.





Inderdaad, bij dezelfde snelheid raken evenveel tanden de ketting; maar bij klein / klein (hier 34 x 14) raken vaker DEZELFDE tanden de ketting en zullen voorblad en kransen sneller slijten, nog niet gesproken van de scherpere hoeken die de ketting om voorblad en kransen (en derailleurwieltjes) maken


Nee, je schrijft onzin.

Ik begrijp overigens niet wat hier zo moeilijk aan is, maar ik zal het je nog één keer stap voor stap uitleggen.

1. Je hebt dus twee situaties, bij beide situaties rij je even hard en met dezelfde trapfrequentie. Alleen in de eerste situatie rij je klein-klein (bijvoorbeeld 39x13) en in de tweede situatie groot-groot (bijvoorbeeld 51x17).

2. In beide situaties ga je een even lang stuk rijden, dus dat betekent dat je achterwiel in beide situaties evenveel omwentelingen (bijvoorbeeld 1200) heeft gemaakt.

3. Als je achterwiel 1200 omwentelingen heeft gemaakt heeft dus ook je cassettekransje 1200 omwentelingen gemaakt.

4. Dat betekent dus dat elke tand van je gebruikte kransje 1200 keer de ketting heeft geraakt.

5. Rij je met 17 achter dan heeft elke tand 1200 keer de ketting geraakt. Rij je met 13 achter, dan heeft ook elke tand 1200 keer de ketting geraakt.

6. Hetzelfde geldt voor je crankstel. Die heeft in dit voorbeeld in beide gevallen 400 omwentelingen gemaakt. Dat betekent dat elke tand van je voorblad 400 keer de ketting heeft geraakt. Of je nu met je grote of met je kleine blad rijdt.

7. Dat betekent dus dat als je de kracht buiten beschouwing zou laten je tanden even hard slijten. Echter, als je groot-groot rijdt slijten er meer tanden dan als je klein-klein rijdt. Sterker nog, de ketting zou harder slijten, want die heeft meer tanden geraakt.

8. Je mag de kracht niet buiten beschouwing laten!

9. Als je groot-groot rijdt staat er minder kracht op de ketting dan als je klein-klein rijdt. Dit komt omdat de ketting meer rondjes draait om de kracht over te brengen.

10. Zou de slijtage nu lineair toenemen met de kracht op de ketting, dan maakt het dus voor de ketting nog niets uit, maar alleen voor je kransjes en je voorbladen.

11. Echter de slijtage neemt meer dan lineair toe met de kracht op de ketting. Exponentieel misschien wel. Hierdoor is het dus ook voor de ketting beter om groot-groot te rijden.

12. Een extra voordeel wat ik nog buiten beschouwing heb gelaten is dat de ketting onder een gunstigere hoek trekt aan de tanden van je cassette als je groot-groot rijdt. Dus dit voordeel komt er nog bij.

13. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit, een ketting slijt vooral hard van een schuine kettinglijn. Rij dus alleen groot-groot in plaats van klein-klein als het voor de schuinte van de kettinglijn niets uitmaakt.

Wat een verhaal, excuses daarvoor. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er natuurkundige onzin op dit forum wordt gepost, daar raakt iedereen van in de war.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 apr 2011 21:18

Sorry, maar ik kan het niet nalaten te reageren,..

over de volgende opmerking:
BassieG15 schreef: 9. Als je groot-groot rijdt staat er minder kracht op de ketting dan als je klein-klein rijdt. Dit komt omdat de ketting meer rondjes draait om de kracht over te brengen.

In welk geval (groot groot of klein klein) draait de ketting nu minder rondjes? En waarom staat er minder kracht op de ketting. Je opmerking slaat haaks op de opmerking van Amclassic-fan:
Amclassic-fan schreef:Zo werkt het niet, want er staat alleen kracht op de laatste 2 tanden van de cassette en de 1e paar van het kettingblad.



En nog een opmerking:
BassieG15 schreef:11. Echter de slijtage neemt meer dan lineair toe met de kracht op de ketting. Exponentieel misschien wel. Hierdoor is het dus ook voor de ketting beter om groot-groot te rijden.

Hoezo "Exponentieel misschien wel". Hoezo misschien? Wat is nu precies de relarie? Het woordje misschien wekt bij niet veel vertouwen. Misschien heb je wel gelijk. Misschien ook niet.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie