Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wisselen verzet

andre1947
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2009 20:54

andre1947 18 nov 2009 00:05

Als ervaren racefietser net begonnen met Mtb'n. Wat me opvalt, zijn die grote stappen waarmee je achter schakelt. Niks tandje bij of af, maar grote stappen gauw thuis. Komt bij dat ik op binnenblad voor en groot tandwiel achter (klein verzet) mezelf voortdurend onderuit trap bij steil klimmen.
Iemand ervaring met het monteren van zeg een setje tandwielen achter, vergelijkbaar met raceverzet, zeg 13-28? Overwegingen om het niet te doen en vooral het waarom zeer welkom.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 nov 2009 00:19

Waarom niet:

-Tijdens het mountainbiken (mountainbiken, niet op een mountainbike op de weg fietsen) heb je zo veel en zulke grote tempowisselingen, dat wanneer je een cassette met kleine stapjes hebt, je je helemaal suf schakelt. Grotere stappen = minder vaak schakelen.

-Soms lukt het niet meer om (b.v. op een klim) nog vóór te schakelen. Heb je achter een cassette met een groot bereik, dan vergroot dat de kans dat je het nog redt met alleen achter schakelen.

-De wereld vergaat niet als je niet altijd precies 90rpm draait. Echt, je benen kunnen veel meer dan je denkt. (er zijn zelfs mensen die mountainbiken met één verzet :D )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

andre1947
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2009 20:54

andre1947 18 nov 2009 00:34

Bedankt: eerste argument spreekt me aan. En die derde overweging: dat wordt dus trainen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2009 01:02

Voor in Nederland (muv Zuid-Limburg) zou ik lekker een wegcassette monteren, bijv 12-27. Dat moet meer dan voldoende zijn om overal boven te komen.

Op een steile klim is de gewichtsverdeling erg belangrijk en komt gevoelig. Iets te veel gewicht op 't achterwiel en 't voorwiel komt los. Leun je te veel naar voren (is wel lastig met een goed afgestelde fiets) dan slipt 't achterwiel door. Gewoon een kwestie van oefenen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 18 nov 2009 07:02

27t kan prima omdat je een ervaren fietser bent. Ben het eens met bovenstaande feedback. Tijdens klimmen is een goede cadans en rust ook van belang: niet als een dolle beginnen te trappen onderaan maar gewoon rustig naar boven peddelen in het vertrouwen dat je het toch wel haalt. Je hebt dan meer tijd om het goede spoor te zoeken.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

kempenaar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 aug 2008 00:19

kempenaar 18 nov 2009 09:53

+1
Met MTbén (of veldtoertochten) moet je veel meer balanceren en werken met je lichaam. Niet alleen met klimmen maar ook als je korte bochten moet draaien op single tracks. Inderdaad een kwestie van oefenen en er een beetje gevoel voor krijgen.

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 18 nov 2009 11:21

Ik heb zelf (en zie veel) normale Ultegra wegcassetes bij het ATB'en. 27t is voor mij, voor gebruik in Nederland, ruim voldoende (en zo sterk ben ik niet).
In de Alpen gebruik ik wel een ''echte'' atb cassette.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 18 nov 2009 11:37

Ik rij al jaren niet meer op de mountainbike, al heb ik deze zomer wel weer een keer met een groepje meegereden. Als ik me goed herinner zat er vroeger standaard een 12-28 op, dat was toen een mountainbike verzet. In de omgeving van Nijmegen heb ik eigenlijk zelden het allerkleinste blad voor nodig gehad.
Afgelopen zomer alles makkelijk gehaald op middelste en grootste blad voor met een 12-28 cassette. Heb zelfs wel eens iemand gezien die een 12-25 of zelfs 23 monteerde.

Voor Limburg zou je misschien een nog wat lichtere versnelling (dan de 28) kunnen monteren, afhankelijk van hoe sterk je bent.

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 18 nov 2009 11:57

Mijn oude atb gebruik ik voor toertochten die vlak en modderig zijn. Op die fiets heb ik een 13-23 8sp cassette gemonteerd (omdat ik die nog had liggen). Dat gaat eigenlijk best goed.

Ik vind het wel prettig dat ik op de lange rechte paden net een tandje bij of af kan schakelen. Daarnaast is het wel lekker om net een tandje lager te kunnen schakelen voor het optrekken na bochten.

In meer heuvelachtig terrein is het zeker niet ideaal, want je moet inderdaad vaker voor schakelen als het even omhoog of omlaag gaat. Voor lange steile klimmen in Limburg is 30-23 te zwaar.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 18 nov 2009 12:03

@Stampertje
Voor heb je toch meestal 42-32-22? Dan zou je dus 22-23 kunnen schakelen, of heb je een dubbel op je mountainbike?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 nov 2009 12:04

Scepticus schreef:Waarom niet:

-Tijdens het mountainbiken (mountainbiken, niet op een mountainbike op de weg fietsen) heb je zo veel en zulke grote tempowisselingen, dat wanneer je een cassette met kleine stapjes hebt, je je helemaal suf schakelt. Grotere stappen = minder vaak schakelen.

-Soms lukt het niet meer om (b.v. op een klim) nog vóór te schakelen. Heb je achter een cassette met een groot bereik, dan vergroot dat de kans dat je het nog redt met alleen achter schakelen.

-De wereld vergaat niet als je niet altijd precies 90rpm draait. Echt, je benen kunnen veel meer dan je denkt. (er zijn zelfs mensen die mountainbiken met één verzet :D )


+1

Dat iedereen met een 27t ook wel bovenkomt lijkt me vanzelfsprekend. Maar is een 12-27 daarom ook fijner? Je schakelt je gewoon helemaal suf.

jelmerm
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2006 13:56

jelmerm 18 nov 2009 12:38

Ik heb zowel met 12-27 als 11-32 ervaring. Ik vind de 12-27 cassette wat strakker schakelen.
Het 'je suf schakelen' valt reuze mee. Als je voornamelijk in het vlakke nederland rijd zou ik, nadat je huidige versleten is, een wegcassette kiezen. Eventueel kan je dan het grote blad (32 of 34) van je huidige cassette bewaren als je eens naar de alpen gaat.

Plaats reactie