Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

museeuw bikes

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2009 15:11

Wat mij betreft is deze discussie gesloten.
Ik heb geen zin om hier een merk te verdedigen of af te kraken.
Ik heb een Museeuw en zal er van genieten.

PS:de renners van jong Vlaanderen hebben niet allemaal een gescheurde kader. Dat is mijn punt geweest in een vorig opmerking. Op dit forum schrijft iedereen zo maar wat wat hij "ergens" "gehoord" "gelezen" heeft. Normaal zou een forum moeten dien om EIGEN vaststellingen kenbaar te maken. Dit is zou veel meer bijdragen aan de discussie.
I know myself like no one else
Nothing to defend

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 11 dec 2009 16:04

Lcsmt schreef:Wat mij betreft is deze discussie gesloten.
Ik heb geen zin om hier een merk te verdedigen of af te kraken.
Jaja, eerst modder gooien icm een hoop ophef en dan bij response gewoon de discussie sluiten (ofzo) :rolleye:
Ik heb een Museeuw en zal er van genieten.
Dat zou ik zeker doen....! Ik snap sowieso niet waarom je het je zo aantrekt, bijna ieder merk heeft het zo af en toe hier te verduren... ok, de een wat meer dan de ander ;)
Of fietst ie nu soms minder lekker?
PS: de renners van jong Vlaanderen hebben niet allemaal een gescheurde kader.
Wow, it's amazing!! :D
Normaal zou een forum moeten dien om EIGEN vaststellingen kenbaar te maken. Dit is zou veel meer bijdragen aan de discussie.
Dat is verre van objectief... bijna iedereen is lyrisch over z'n eigen fiets (ik ook ;)) en heeft bovendien amper vergelijkingsmateriaal..


Alles is gewoon bespreekbaar hier, als je een vlassen hartje hebt blijf je beter op de Museeuw site ;)

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 11 dec 2009 16:21

Foosho schreef:
Lcsmt schreef:Wat mij betreft is deze discussie gesloten.
Ik heb geen zin om hier een merk te verdedigen of af te kraken.
Jaja, eerst modder gooien icm een hoop ophef en dan bij response gewoon de discussie sluiten (ofzo) :rolleye:
Ik heb een Museeuw en zal er van genieten.
Dat zou ik zeker doen....! Ik snap sowieso niet waarom je het je zo aantrekt, bijna ieder merk heeft het zo af en toe hier te verduren... ok, de een wat meer dan de ander ;)
Of fietst ie nu soms minder lekker?
PS: de renners van jong Vlaanderen hebben niet allemaal een gescheurde kader.
Wow, it's amazing!! :D
Normaal zou een forum moeten dien om EIGEN vaststellingen kenbaar te maken. Dit is zou veel meer bijdragen aan de discussie.
Dat is verre van objectief... bijna iedereen is lyrisch over z'n eigen fiets (ik ook ;)) en heeft bovendien amper vergelijkingsmateriaal..


Alles is gewoon bespreekbaar hier, als je een vlassen hartje hebt blijf je beter op de Museeuw site ;)


Niemand schijnt zich te realiseren dat net als met fossiele brandstoffen we ergens energie moeten besparen. Bij vlas (wat voldoende binnen bereik is) behoef je niet hele dure methoden te gebruiken om dit te verwerken als bij carbon.
En het is niet zo'n groene sokken methode, maar ook niemand schijnt te weten wat je met een oude carbon fiets moet doen (millieuvriendelijk afbreekbaar)?
Vindt dit ook wel belangrijk voor de toekomst om te weten.
Het schijnt dat niet iedereen lyrisch is over zijn "eigen" keuze, maar ik vindt dat je zelf zo'n fiets eens moet proberen en niet alleen testen moet geloven terwijl er andere "alternatieven" zijn. 35 jaar geleden keek men zo naar Vitus en Alan, 25 jaar geleden werd er ook zo over carbon gedacht toen Giant carbon ging verwerken in de Cadex.
De testen die zijn gedaan zijn positief, net als Jong Vlaanderen frames zou breken is dit ook het geval bij Pinarello, Colnago, Trek, Batavus, Gazelle, Koga en noem maar op.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 16:40

Je mening veranderd wel snel, op de vorige pagina was vlas nog een geweldige vezel en nu is op eens met milieu aspect zo belangrijk. Glasvezel wordt ook niet van olie gemaakt, is in overvloede aanwezig in de aardkorst, het is goedkoop en de materiaal eigenschappen zijn beter dan van vlas.

Een vlas frame is net zo min milieu vriendelijk afbreekbaar als een carbon frame. Want je gebruikt dezelde epoxy en dat is milieu technisch gezien gewoon rotzooi.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 11 dec 2009 17:26

Om nou het milieu aspect mee te nemen gaat me wel wat ver en is ook heel lastig omdat je dan alles mee moet nemen.

Een renner wil gewoon op het beste frame zitten overigens... uitzonderingen daargelaten. Als vlas(composiet) de fietswereld wil veroveren zal het moeten kunnen concurreren met carbon, anders is 't ten dode opgeschreven.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2009 20:03

Groep: Shimano Ultegra compact
Wielen: Shimano Dura Ace 7850 24 cl
Stuur & stuurpen: 3T Ergonova
Pedalen: Time RXS carbon
Zadel: Selle Italia SLK
[img=http://farm5.static.flickr.com/4004/417 ... f5ae_o.jpg]
I know myself like no one else
Nothing to defend

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 11 dec 2009 21:45

Lcsmt schreef:Groep: Shimano Ultegra compact
Wielen: Shimano Dura Ace 7850 24 cl
Stuur & stuurpen: 3T Ergonova
Pedalen: Time RXS carbon
Zadel: Selle Italia SLK
[img=http://farm5.static.flickr.com/4004/417 ... f5ae_o.jpg]


Mooi karretje!

He AM,

Waarom doe je nou steeds zo achterdochtig, naief en vervelend?
Mijn mening zal niet veranderen, en vlas is een goede/beter alternatief als carbon.
Je moet wel goed lezen, heb het er al eerder over gehad ;-0
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 22:46

Waarom maken ze dan niet het hele frame van vlas? Het is toch beter dan carbon?

Als ik er naast zit geef ik dat gewoon toe... Je kan draaien wat je wilt, ook naar milieu crap, maar je gaat daar echt je gelijk niet mee halen.

Vlas is materiaal technisch volledig inferieur aan carbon vezels. Het hele verhaal op de website van Museeuw rammelt aan alle kanten, het is gewoon marketing crap. Het enige goede aan vlas is dat het goedkoop is, maar daar zien we als klant weinig van terug bij Museeuw want juiste de duurste fietsen zit meer vlas in...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 dec 2009 22:56

Ben het eigenlijk helemaal met AmClassic eens. Neemt niet weg dat de Musseeuw van de foto wel gewoon een heel mooi fietsie is. Daar mag je best trots op zijn.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 12 dec 2009 01:39

We zullen mettertijd zien welke materialen er in de nabije toekomst gewerkt zal gaan worden=!

Enkele voordelen van natuurvezels:

-Natuurlijke vezels vergen minder energie om te produceren en minder chemicaliën om te hechten zich aan de hars.
-Natuurlijke vezels zijn meestal lichter dan glasvezel
-Natuurlijke vezelversterkte composieten kunnen na de gebruiksfase door verbranding in groene stroom worden omgezet.
-De nieuwe composiet is veiliger bij productie, omdat glasvezels de luchtwegen irriteren als ze tijdens het schuren worden ingeademd.

-Natuurvezels als ecologische verantwoorde vervanger van synthetische vezels. Vergeleken met synthetische vezels zijn natuurvezels goedkoop en hebben ze een laag soortelijk gewicht. Daarnaast kost de productie van de vezels minder energie; het 'kost' koolstofdioxide en levert zuurstof op.

-Automerken als BMW en Mercedes hebben veel van hun interieurs van biocomposieten gemaakt
-Composieten in veel verschillende markten toegepast kunnen worden, niet alleen vanwege hun lichtgewichtkarakter, maar ook vanwege hun vormvrijheid en de mogelijkheid om onderdelen te integreren in één product.

Museeuw vlas
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

laguna
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2009 01:28

laguna 12 dec 2009 02:54

Ik vind de discussie op dit forum wel tamelijk zwart/wit. Maar nog belangrijker stel ik vast dat het materiaal volledig verkeerd wordt geinterpreteerd: Museeuw Bikes maakt geen frames in vlas, maar wel in vlascarbon. Het is dus niet of vlas of carbon, het is een nieuw composiet, een mengeling van vlas en carbon.

Het gaat ook niet over stijver maar over trillingsabsorptie. Door een natuurvezel te vermengen met carbon bekomen ze bij Museeuw Bikes een nieuw composiet die de trillingen beter absorbeert. En dat leggen ze uit op hun website. Dat tonen ze ook zwart op wit aan in een proefondervindelijke test met die grafiekjes.

De moderator is duidelijk een non-believer en verkiest de ultrastijve Giant-frames. Hij poneert ook uitspraken omtrent de kostprijs van het materiaal. Het is onmogelijk dat hij de prijs van vlascarbon kent (die heeft helaas niets te maken met de prijs van vlas).

Als je echt meer wil weten over vlascarbon moet ik jullie toch de raad geven om de informatie op de site van Museeuw Bikes te raadplegen en aandachtig te lezen en juist te interpreteren. Met de welles-nietes spelletjes hier schiet niemand op.

En als je oprechte vragen hebt omtrent het materiaal stuur dan een mailtje naar de constructeur. Bij Museeuw Bikes zal de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling jullie graag een technisch antwoord geven, geen marketing antwoord. Ook aan de moderator zou ik willen vragen: als je het niet eens bent met informatie die verstrekt wordt door een constructeur, deel hen dat dan eerst mee vooraleer je op een forum een half onderbouwde mening verkondigt en heb de ernst om er vragen omtrent te stellen aan die constructeur.

Om terug te komen op de eerste vraag in deze topic: de MC-6 2010 is niet dezelfde als die van 2009. Het is een compleet ander frame uit een andere matrijs. Beide zijn wel monocoque frames met de 3 hoofdbuizen in 100% carbon. De rij-eigenschappen zullen dus wel vergelijkbaar zijn. De MC-6 2010 heeft wel vlas verwerkt gekregen in de vork en in de achterbrug (trillingsabsorptie). De nieuwe MC-6 is dus een verbeterde versie.

Het MF-gamma van Museeuw (met vlascarbon verwerkt in alle buizen) is wel een stuk goedkoper geworden (MF-5 voorheen 3500 € nu 2850 €).

Het valt me telkens weer hoe de verhalen omtrent teamfietsen opgeblazen worden. Dat is niet alleen zo voor Museeuw, dat is zo voor alle merken. En het zijn duidelijk ook altijd dezelfde stoere jongens die er 10 op een seizoen breken.

Carbon is een fantastisch materiaal maar het heeft ook een paar nadelen. Eén: het geeft alle trillingen door en is niet comfortabel. Twee: het heeft een lage impactsterkte en als je er mee valt zal je carbonframe mogelijks breken. Dat is voor alle merken zo. Het verschil zit hem in de garantiebehandeling bij de merken. Helaas moet je dat telkens uit proberen om te weten hoe ernstig een merk hier mee om gaat.

Ter verduidelijking: ik werk inderdaad voor Museeuw Bikes. Ik wil hier echter niet verder de zwart/wit discussie voeren maar oproepen tot een zekere forum-etiquette. De eerste vraag op dit topic was een vraag omtrent een model van een Museeuw Bikes. Die persoon vroeg niet om jullie eigen interpretaties van teksten, hij vroeg om referenties. Als je nog nooit met een vlascarbonframe gereden hebt dan kan je er niets zinnigs over zeggen. Als je toch nieuwsgierig bent en zelf wil ervaren hoe zo'n frame aanvoelt, dan kan ik jullie de raad geven om een testrit aan te vragen.

Ik wens jullie allen alvast veel fietsplezier.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2009 21:05

laguna schreef:Ik vind de discussie op dit forum wel tamelijk zwart/wit. Maar nog belangrijker stel ik vast dat het materiaal volledig verkeerd wordt geinterpreteerd: Museeuw Bikes maakt geen frames in vlas, maar wel in vlascarbon. Het is dus niet of vlas of carbon, het is een nieuw composiet, een mengeling van vlas en carbon.
Vlascarbon, groeit dat aan de vlascarbonplant?
Dat vlas kan je op 2 punten aan het carbon toevoegen. Op het moment dat je de filamenten combineert tot de 'yarn'. Of op 't moment van weven. Ipv duur carbon gebruiken jullie gewoon goedkope vlasvezels, dat drukt dus de prijs. Allicht dat de prijs weer omhoog gaat doordat de aantallen klein zijn, maar dat doet er niet toe. Zeker nooit gehoord van micromechanics? Misschien je 1e in het onderwerp verdiepen voordat je vast wilt stellen dat ik materiaal verkeerd interpreteer.
laguna schreef: Het gaat ook niet over stijver maar over trillingsabsorptie. Door een natuurvezel te vermengen met carbon bekomen ze bij Museeuw Bikes een nieuw composiet die de trillingen beter absorbeert. En dat leggen ze uit op hun website. Dat tonen ze ook zwart op wit aan in een proefondervindelijke test met die grafiekjes.
Waarom stoppen die grafiekjes bij 25 Hz? Er zijn meer dan genoeg accelerometers verkrijgbaar die op z'n minst een sampling frequency van enkele 100'en Hz halen. Waarom is er ook een as met 'ride time'? Sinds wanneer is een frame niet meer tijdinvariant? Hoe kan het dat de Prince 1e heel goed 25 Hz trillingen dempt en daarna op eens niet meer? Bij de Cento Uno is het precies andersom... Hoe gelijk waren de testomstandigheden, was het vermogen steeds netjes gelijkt wat de berijder leverde? Was het steeds dezelfde berijder? Had die persoon geen last dat hij vermoeid werd? Was de bandenspanning steeds exact gelijk?
Met enkel een paar fancy 3d grafiekjes bewijs je helemaal niets.
laguna schreef: De moderator is duidelijk een non-believer en verkiest de ultrastijve Giant-frames. Hij poneert ook uitspraken omtrent de kostprijs van het materiaal. Het is onmogelijk dat hij de prijs van vlascarbon kent (die heeft helaas niets te maken met de prijs van vlas).
Ow je moet erin geloven en dan heeft het vlas(carbon) op eens veel betere materiaal eigenschappen. Voor de rest zie mijn reactie op 1e alinea, als de prijs hoger is komt dat enkel en alleen doordat het in kleine aantallen wordt gemaakt omdat enkel jullie het gebruiken.

En sinds wanneer zijn Giant frames ultra stijf?
laguna schreef: Als je echt meer wil weten over vlascarbon moet ik jullie toch de raad geven om de informatie op de site van Museeuw Bikes te raadplegen en aandachtig te lezen en juist te interpreteren. Met de welles-nietes spelletjes hier schiet niemand op.

En als je oprechte vragen hebt omtrent het materiaal stuur dan een mailtje naar de constructeur. Bij Museeuw Bikes zal de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling jullie graag een technisch antwoord geven, geen marketing antwoord. Ook aan de moderator zou ik willen vragen: als je het niet eens bent met informatie die verstrekt wordt door een constructeur, deel hen dat dan eerst mee vooraleer je op een forum een half onderbouwde mening verkondigt en heb de ernst om er vragen omtrent te stellen aan die constructeur.
Dat heb ik echt al lang gedaan. Dit heeft helemaal niets met een welles-nietes spelletje te maken. Er staan gewoon onwaarheden op jullie website, jullie doen claims die niet deugen. Dat zijn allemaal gewoon harde feiten. Maar laat die afdeling hier maar gewoon mijn argumenten ontkrachten. Anders ben ik de enige die er wijzer van wordt en blijven hier de vragen nog steeds bestaan.
laguna schreef: Carbon is een fantastisch materiaal maar het heeft ook een paar nadelen. Eén: het geeft alle trillingen door en is niet comfortabel. Twee: het heeft een lage impactsterkte en als je er mee valt zal je carbonframe mogelijks breken.
Carbon geeft helemaal niet alle trillingen door. Als een frame goed ontworpen is en de vezel orientatie juist is (pas op dat moment benut je het composiet optimaal) dan is het gewoon heel comfortabel. En die impact resistance is helemaal niet zo'n probleem. Een licht gewicht aluminium, titanium of stalen frame is niets beter op dat vlak.
laguna schreef: Ter verduidelijking: ik werk inderdaad voor Museeuw Bikes. Ik wil hier echter niet verder de zwart/wit discussie voeren maar oproepen tot een zekere forum-etiquette. De eerste vraag op dit topic was een vraag omtrent een model van een Museeuw Bikes. Die persoon vroeg niet om jullie eigen interpretaties van teksten, hij vroeg om referenties. Als je nog nooit met een vlascarbonframe gereden hebt dan kan je er niets zinnigs over zeggen.

Ik snap dat jullie liever hebben dat we hier gewoon roepen hoe geweldig die frames van jullie wel niet zijn. Maar dan zou het forum weinig waarde meer hebben. Dus nee we gaan echt niet verbieden dat forumleden zaken in twijfel trekken. En ik kan prima conclusies trekken over het gebruikte materiaal zonder met een fiets gereden te hebben. Materialen laten zich nu eenmaal goed karakteriseren met wat getalletjes.


En dat ik ook moderator ben heeft hier helemaal niets vandoen. Ik zie uit naar het antwoord van de technici. Enkel roepen dat ik er niets van begrijp is wel erg goedkoop als je zelf totaal niet met steekhoudende argumenten komt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie