Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jan 2022 17:14

Als je ze gewoon normaal lijmt met ouderwetse lijm. Dan kan je gewoon een voorgelijmde tube meenemen. Het is een heel pakket onder je zadel, maar je komt er mee thuis. Met wat moeite komt die tube er wel af. En zelfs een niet gelijmde tube die is opgepompt is best lastig van het wiel te duwen. Door de contactlijm zit zelfs een voorgelijmde droge tube onder druk goed genoeg vast om rustig op naar huis te rijden. En hoe harder je m oppompt des te beter hij blijft zitten.

Sowieso kan je ook redelijk dicht bij huis blijven en toch met de tijdritfiets trainen. Zonder iets mee te nemen. En er zijn er hier genog die gewoon nog altijd op tubes rijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 23 jan 2022 18:04

Hoi Walter, bedankt voor het aanbod. Erg aardig van je. Inmiddels heb ik al een tube besteld.
Michelin Power competition.

Ik ben van plan het te monteren met Jantex tape. Die heb ik ook meteen besteld. Op YouTube staan voldoende instructiefilmpjes.
Bij pech onderweg ga ik gebruik maken van Doc Blue.
Vaak ga ik er niet mee trainen, maar bij mooi weer is het toch wel fijn om met zo’n mooi spul op pad te zijn. Ik train overigens bijna altijd op een veilige ronde dicht bij huis.

Ik heb in dit topic inmiddels wel gezien dat er vele manieren zijn om met tubes te rijden.
We zien het wel. Ik zal zeker verslag doen van mijn eerste ervaringen, óók als het inderdaad uitloopt op gedoe. In ieder geval bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 24 jan 2022 13:45

Robbebopper, ik zou geen tape gebruiken maar lijm: de rolweerstand schijnt aanzienlijk toe te nemen als je tape gebruikt

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2022 13:57

Wat is de theorie daarachter? Vraag me af hoe dat kan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 24 jan 2022 14:55

Het heeft iets te maken met meer flex en energie absorptie van tape. Wat ik zo snel kon vinden: https://forums.thepaceline.net/showthread.php?t=259749

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 24 jan 2022 19:19

Bedankt. Ik heb de discussie op het forum van je link ook even doorgelezen.

Voorlopig ga ik het zelf proberen met tape. Mocht dit nou merkbaar negatief werken, wat mij onwaarschijnlijk lijkt, kan ik altijd nog gaan plakken met lijm.

Ik laat mijn bevindingen t.z.t. wel hier achter.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2022 21:35

Vandaag alle spullen binnen gekregen, en de tube gemonteerd. Dat viel met tape 100% mee. Op youtube staan voldoende instructiefilmpjes, die ervoor zorgden dat ik het wel zelf durfde te doen.
Nu nog een dag laten staan, en dan hopen op droog weer, zodat ik mijn nieuwe wielen een uit kan proberen.
Ik ga de eerste bochten voor de zekerheid wel rustig nemen ;)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 jan 2022 22:47

Gebruik zelf Tufo tape, tube zit muurvast zou me daar geen zorgen om maken.

Rijdt in de niet winter maanden altijd op tubes, en als ik lek rijd redt Orange seal me meestal en anders een voor gelijmde tube erop en rustig naar huis bollen…
YFood !!!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 08 mar 2022 20:08

Inmiddels heb ik alweer de nodige ritten gefietst met mijn nieuwe wielset. Het voorwiel met de Michelin power competition tube (gemonteerd met dubbelzijdige tape) bevalt prima.
Ik heb gelukkig nog geen ervaring met een lek, dus het potje sealant blijft voorlopig ongebruikt. Hopelijk blijft dat voorlopig zo.
T.z.t. ga ik een goedkope reservetube aanschaffen.
Het voorwiel met tube heb ik nu voldoende getest, en gaat vanaf nu alleen nog onder mijn TT-fiets bij wedstrijdjes of snelle trainingen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2022 17:01

@Robbebopper: Ik heb een Tufo 19mm reserve tube mee voor nood. Deze weegt geen drol en is echt een thuiskomertje, opgerold is deze net zo groot als een binnenbandje. Nog even ter info : Ik gebruik enkel Orange Sealant voor tubes , en dan de normale versie - geen endurance of wat ook, en ALLEEN bij lekrijden - niet preventief.

@Thestudent: ik denk dat de filosofie net bijna het zelfde is als met een latex binnenband tov een butyl binnenband. Er zijn zelfs tube professoren die beweren dat de ene lijm meer weerstand biedt dan de andere. FdeGrove is zo'n tube professor, zoek hem maar eens op Weight weinies.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 mar 2022 09:38

rene schreef: 10 mar 2022 17:01 @Robbebopper: Ik heb een Tufo 19mm reserve tube mee voor nood. Deze weegt geen drol en is echt een thuiskomertje, opgerold is deze net zo groot als een binnenbandje. Nog even ter info : Ik gebruik enkel Orange Sealant voor tubes , en dan de normale versie - geen endurance of wat ook, en ALLEEN bij lekrijden - niet preventief.
Doe precies hetzelfde als Rene, en het is echt heel zelden dat ik de reserve tube moet gebruiken - en zelden daar bedoel ik mee 1x op de 4 jaar ofzo. Orange Seal gebruik ik ook niet preventief, is ook vragen naar ellende want je ventiel raakt verstopt na een tijdje.

Net weer nieuw tubke gelegd, zometeen lekker bollen :winkthumb:
YFood !!!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 17 apr 2022 22:31

Hallo,

Heb een wielset gekocht met daarop tubes gemonteerd. Heb geen ervaring met tubes. Vraag me af of ik ook voor tubes een druk van 6,5 bar kan aanhouden (lijkt voor mij de meest ideale druk te zijn). De tube die is gemonteerd is de Continental Sprinter Gatorskin (25-622). Deze tube kan een maximale druk aan van 12 bar (wat mij bizar veel lijkt).

Bij voorbaat dank!

Plaats reactie