Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 21 jun 2022 00:55

Om hem op te rekken las ik hier ergens. Klaarblijkelijk gaan sommige tubes nogal stroef en ze een nachtje op de velg leggen zou wat ruimte creëren.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jun 2022 01:09

Net daarom worden nieuwe tubes vooraf op een velg gelegd om te rekken. Maar dan wel zonder lijm.
De truc met de voet en de krachtinspanning van de armen werkt overigens ook. 😉
Een wielrichter nooit gebruikt bij het lijmen. Wel visueel nakijken of de tube correct loopt, eventueel manueel bijsturen. Kwestie van duwen en schuiven.
Dat de lijm nog voldoende vochtig is helpt daarbij om de tube goed te leggen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jun 2022 01:19

wielrichter is vooral handing om de lijm aan te brengen. En om de banden op te rekken heb ik 2 losse tube velgen.
Maar dat is maar nodig als het velgen zijn die moeilijk te plaatsen zijn.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 21 jun 2022 08:38

@patrickvb
Het is heel praktisch, de velg heb ik al voorgelijmd en de band moet nog binnenkomen. Ik wacht dus wel tot de lijm droog is, maar ik wil hem wel oprekken en heb maar één tubular velg. :) De truc met de handen en de voet durf ik toch niet aan met een latex binnenband. Het zal vast kunnen, maar ik ben bang dat ik te lomp ben en 70 euro kapot rek.

Een wielrichter is wellicht niet nodig. Ik heb echter al heel wat slagen uit wielen getrokken en dat blijft op het oog (voor mij) erg lastig. Met een richter kun je de band op de millimeter nauwkeurig goed leggen. Althans, dat denk ik.

Edit
Toch nog in het algemeen een vraag. Ik zie dat sommigen lint gebruiken bij het lijmen. Dat zat er bij mijn velg niet op. Ik heb ook geen spaakgaten omdat het een disc is. Kan ik die tape dan gewoon overslaan?
En bij het uiteindelijke lijmen, lijm ik dan zowel tube als velg. Ik kan me voorstellen dat een natte tube een velg en handen vol lijm oplevert bij het opleggen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 jun 2022 00:15

Toen hier thuis o.a. door mijn kopvrouw met tubes werd gereden, deed ik zowel lijm op velg als op tube.
Opleggen vraagt inderdaad wat handigheid, en bij de eerste pogingen zit zeker lijm waar je het niet wenst.
Overigens nooit een plaklint gebruikt.
We gebruiken al minstens 25 jaar, als recreatieve fietsers, geen tubes meer.
Succes!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jun 2022 18:51

Ik gebruik nu de carbon lijm van Continental. Dit spul droogt wel écht kneitersnel. Ik heb letterlijk enkele seconden om het hele wiel in te smeren, want anders ben ik gewoon te laat. Bij het voorlijmen deed ik nu gewoon elke keer 15cm per keer. Maar als ik straks de band aan de velg wil lijmen heb ik die mogelijkheid niet, want dan moet het gewoon in één keer. Is dit normaal? Ik heb twee tubes lijm besteld en met beiden hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 25 jun 2022 18:57

ic3d schreef: 21 jun 2022 08:38 @patrickvb
Het is heel praktisch, de velg heb ik al voorgelijmd en de band moet nog binnenkomen. Ik wacht dus wel tot de lijm droog is, maar ik wil hem wel oprekken en heb maar één tubular velg. :) De truc met de handen en de voet durf ik toch niet aan met een latex binnenband. Het zal vast kunnen, maar ik ben bang dat ik te lomp ben en 70 euro kapot rek.

Een wielrichter is wellicht niet nodig. Ik heb echter al heel wat slagen uit wielen getrokken en dat blijft op het oog (voor mij) erg lastig. Met een richter kun je de band op de millimeter nauwkeurig goed leggen. Althans, dat denk ik.

Edit
Toch nog in het algemeen een vraag. Ik zie dat sommigen lint gebruiken bij het lijmen. Dat zat er bij mijn velg niet op. Ik heb ook geen spaakgaten omdat het een disc is. Kan ik die tape dan gewoon overslaan?
En bij het uiteindelijke lijmen, lijm ik dan zowel tube als velg. Ik kan me voorstellen dat een natte tube een velg en handen vol lijm oplevert bij het opleggen.
tape overslaan .

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 26 jun 2022 22:56

Thanks, ik heb de tape niet gebruikt. Het uiteindelijke plakken viel wel tegen. De carbon lijm van Conti droogt zo ontzettend snel. Echt letterlijk in enkele seconden. Ik heb die band er op geworsteld, maar daarna is enige vorm van bewegen haast onmogelijk. In de breedte loopt ie zo goed als recht. In een wielrichter heb ik op 1 stukje een afwijking van 0.2mm, daar doen we het maar mee. Bij het ventiel zit wel een hoogteverschil van 0.5mm. Het ventiel zit ook niet helemaal kaarsrecht in het gat (dat zou je buiten een disc niet merken), maar ik kreeg het binnen een minuut al niet meer verplaatst. Morgen check ik of alles goed vast zit en (zo ja) dan neem ik die afwijkingen voor lief. De volgende keer gebruik ik sowieso andere lijm. Op YouTube heeft iedereen alle tijd, dit was echt een race.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2022 23:09

grappig, ik heb niet die ervaring met de lijm van conti. Wel de eerste keer denk ik hoor dat er 'carbon' lijm is, ik dacht enkel tubelijm ;-).

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jun 2022 00:11

Ik graaf tevergeefs in mijn geheugen om te weten welke lijm ik toenertijd heb gebruikt.
Maar het was zeker geen Carbon lijm 😉

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2022 00:25

even gekeken en idd Conti verkoopt 'carbon' en ALU lijm. Dat is me nooit opgevallen (ondertussen wel al 3 jaar geleden dat ik nog eens lijmde...).
In mijn ervaring gaat het toch niet om seconden.... Je lijmt velg en tube voor, laatste keer 12-24 uur voor het monteren, nieuwe lijm aanbrengen lijkt even de vorige laag ook wat weker te maken. Band aanbrengen; niet dat je veel beweginsruimte hebt eens je de band aanduwt op de velg, maar toch genoeg om bv te band terug los te trekken en opnieuw beginnen... ;-). Maar dat is nooit nodig geweest. Wel nodig, eens de band op het wiel zit, band beter in het midden van de velg duwen. En dat lukte altijd zonder al te veel problemen.
Er is een filmje van continental met een man met licht overgewicht -niet ik, die een tube monteert. Dat komt overeen met mijn ervaring.
En ik heb de band ook altijd een paar dagen op een velg zitten voor het installeren (daarvoor kocht ik ook een losse velg voor een paar euro).

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 jun 2022 12:22

ic3d schreef: 26 jun 2022 22:56 Thanks, ik heb de tape niet gebruikt. Het uiteindelijke plakken viel wel tegen. De carbon lijm van Conti droogt zo ontzettend snel. Echt letterlijk in enkele seconden. Ik heb die band er op geworsteld, maar daarna is enige vorm van bewegen haast onmogelijk. In de breedte loopt ie zo goed als recht. In een wielrichter heb ik op 1 stukje een afwijking van 0.2mm, daar doen we het maar mee. Bij het ventiel zit wel een hoogteverschil van 0.5mm. Het ventiel zit ook niet helemaal kaarsrecht in het gat (dat zou je buiten een disc niet merken), maar ik kreeg het binnen een minuut al niet meer verplaatst. Morgen check ik of alles goed vast zit en (zo ja) dan neem ik die afwijkingen voor lief. De volgende keer gebruik ik sowieso andere lijm. Op YouTube heeft iedereen alle tijd, dit was echt een race.
Dat de lijm droogt maakt niets uit. Elke tubelijm is een contactlijm. Beide zijdes drogen, maar bij montage van de tube zullen de 2 laagjes lijm keurig versmelten tot 1 laagje. Zo werkt Bisonkit trouwens ook. Het is ook niet de bedoeling dat je de tube in een nat lijmbed duwt.

Ik heb zelfs een @watermethode gebruikt om tubes te lijmen, zie hier : https://weightweenies.starbike.com/foru ... r#p1579189

Deze methode werkt ook prima en ik heb in al die jaren nog nooit een tube gehad die los is gekomen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie