Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 12 jun 2022 09:07

Ik rijd de Schwalbe Pro One TLE. Na een week niet fietsen moet ik eigenlijk standaard 2/1/2 bar bijpompen. Is dat normaal ? :?:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 jun 2022 09:12

Off topic 😅
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 jun 2022 09:16

bever schreef: 12 jun 2022 09:07 Ik rijd de Schwalbe Pro One TLE. Na een week niet fietsen moet ik eigenlijk standaard 2/1/2 bar bijpompen. Is dat normaal ? :?:
Die schwalbe is een tubeless band, geen tube waarover deze vraagstaart gaat.
https://racefietsblog.nl/het-grote-band ... -of-tubes/

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 12 jun 2022 18:34

sorry sorry sorry...helemaal verkeerd gezocht....beetje dom van me :dislike:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 17 jun 2022 09:56

Ik ben op zoek naar een nieuwe tube voor mijn Pro disc. Het valt me op dat bij tubes de keuze wat beperkt lijkt. Redelijk wat in het goedkope segment die zich vooral profileren op lekbestendigheid en duurzaamheid, vervolgens een gat en daarna de echt snelle banden voor de hoofdprijs. Ik zoek een beetje een compromis. De GP4000s clinchers, maar dan in tube vorm. Met latex binnenband en dan ook nog eens voor een schappelijke prijs. Tevens moet het ventiel het liefst zo kort mogelijk zijn. Ik heb nu 50mm en dat is al aan de lange kant. Ventiellengte staat er zelden bij, dus dat maakt de zoektocht extra lastig.

Heeft iemand suggesties?

Ik dacht zelf aan:
- Vittoria Rubino Pro IV G2.0
- Continental Sprinter
- Vredestein Freccia (volgens mij butyl binnenband, dus dan zou het afvallen)
- Maxxis HighRoad (kan ik weinig info over vinden, maar op papier is het een goede band)
- Specialized Espoir (heeft de lokale fm liggen, maar volgens mij is dit vooral een duurzame band)

Eventueel is de Michelin Power Competition of de Continental Competition nog een optie, maar beiden zijn toch al snel tegen de 70 euro en dat vind ik best veel vond een enkele band.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2022 10:43

@ic3d: voor advies helpt het als je vertelt welk doel de band dient; wat trainingskilometers, gewoon voor het plezier rondrijden, wedstrijden...

volgens mij heeft geen van je voorgestelde banden latex binnenbanden. Dat is echt wel uitzonderlijk. Bv continental heeft het niet -bij wat je in de winkel vindt, en enkel bij de duurdere reeksen (bv bij specialized).
Wil je latex is volgens mij een van de weinig 'betaalbare' opties veloflex banden. En als die michelin idd Latex binnenband heeft, zal het een van de goedkopere latex tubes zijn (op zelfde prijsniveau als veloflex).

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 17 jun 2022 11:08

Dank voor je reactie. Het is vooral voor triathlon wedstrijden bedoeld en dan eigenlijk alleen de vlakke rechtoe rechtaan wegen. Dus het ziet weinig kilometers. Trainen, toeren, klimmen, offroad, teamcompetitie, etc. doe ik op andere wielen (allemaal clinchers of tubeless). Misschien 300KM per jaar, meer niet. Snelheid is voor mij het belangrijkste, maar bij een wedstrijd die 600+ euro kost wil je ook niet zomaar plat rijden. Dat risico loop je natuurlijk altijd, maar toch. De snelste banden zijn vaak toch wat lekgevoeliger en bij triathlons mag je geen hulp van buitenaf aannemen. Dus ik ben liever een minuut trager, met een gereduceerde kans op lekrijden.

Ah ik dacht eerlijk gezegd dat nagenoeg alle tubes latex hadden. Beginnersfoutje dus. De Michelin heeft wel latex, Veloflex ga ik nalopen, had ik niet aan gedacht!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 jun 2022 22:41

@IC3D - ik heb je een pb gedaan ✅
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2022 22:54

@IC3D ook als de prijs goed is; niet kopen! Je gaat nadien niks anders meer willen....

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 jun 2022 23:48

@walter - ik heb geen Continental Pro Ltd meer :lol: … enkel nog één Vittoria Corsa 26mm- ook een versie enkel uitgebracht voor de pro rijders :winkthumb:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 20 jun 2022 23:39

Was een heel mooi aanbod van Rene, maar nadat ik ontdekte dat mijn clinchers 2mm breder zijn dan mijn tubular disc, ben ik toch maar voor de zekerheid voor 23mm gegaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Michelin Power Competition. Komt prima uit de reviews en zou een mooi compromis tussen snelheid en lekbestendigheid zijn. We gaan het zien.

Dan ga ik deze week maar aan mijn eerste lijmpoging beginnen. Ik heb dit topic voor een deel doorgespit en ben alvast begonnen met het voorwerk. Ik heb de huidige tube er afgehaald en de grotere lijmresten verwijderd en met aceton schoon gemaakt. Ik heb begrepen dat het wiel niet brandschoon hoeft te zijn en dat er best een laagje lijm mag blijven zitten, mits die lijm er goed op zit en er geen grote klonten e.d. op zitten. De grotere lijmresten heb ik verwijdered en de kleinste lijmhobbeltjes heb ik nu een klein beetje opgeschuurd zodat het egaal is. Met je vinger voelt het zo goed als glad.

Morgen volgt een laagje lijm voor carbon velgen, 24 uur drogen. Band er droog opleggen en oppompem om op te rekken. Een dagje later beiden een laagje lijm en laten drogen. Dan band en velg dun lijmen, looprichting bepalen, ventiel er in en de band er op leggen. Daarna in een wielrichter even kijken of alles goed loopt, eventueel corrigeren, oppompen, drogen, controleren of het goed vast zit en gaan met die banaan.

Mocht ik iets missen, dan hoor ik het graag. :)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jun 2022 00:53

Jarenlang met tubes gereden, maar jouw uitgebreide lijmprocedure nooit toegepast.
Waarom wil je de velg lijmen en dan de tube er droog opleggen en daarna afhalen?

Plaats reactie