Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 09 dec 2009 00:54

Hoi,

Voor de snelste tubes en bandjes klik je even hieronder ;) ;

http://www.biketechreview.com/tires/ima ... g_rev8.pdf

Grtz,
Morel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 dec 2009 00:59

De snelste bandjes en tubes op een Tacx rol, asfalt ziet er toch anders uit ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 10 dec 2009 00:06

Gewoon tube of 2 onder zadel met een toeclip riempje.
Heb zelf altijd lint gebruikt.
Plakte enorm goed en nooit problemen mee ondervonden.
Destijds zo'n 30 -35 jaar terug was er eigenlijk niks anders als tubes.
Dus als je veel lekreed.....
In de bergen is het wellicht anders maar in mijn ervaring werkt het op het vlakke goed en wel zo makkelijk.
je hebt wel stevige handen en goede techniek nodig om het er goed recht op te krijgen.
Kwa hechting merkte ik ook weinig verschil, een lege tube rolde ik zo met m'n handen eraf of die nou met plaklint of met lijm gehecht zat.
Ook een lekgerede tube repareren was het makkelijkst als ie met lint had vastgezeten.

Echt plakken is wel meer "zoals het hoort" .

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 10 dec 2009 18:02

SLC-SL schreef:Gewoon tube of 2 onder zadel met een toeclip riempje.
Heb zelf altijd lint gebruikt.
Plakte enorm goed en nooit problemen mee ondervonden.
Destijds zo'n 30 -35 jaar terug was er eigenlijk niks anders als tubes.
Dus als je veel lekreed.....
In de bergen is het wellicht anders maar in mijn ervaring werkt het op het vlakke goed en wel zo makkelijk.
je hebt wel stevige handen en goede techniek nodig om het er goed recht op te krijgen.
Kwa hechting merkte ik ook weinig verschil, een lege tube rolde ik zo met m'n handen eraf of die nou met plaklint of met lijm gehecht zat.
Ook een lekgerede tube repareren was het makkelijkst als ie met lint had vastgezeten.

Echt plakken is wel meer "zoals het hoort" .


Ik ga binnenkort ook met tubes de weg op. Ik wil het als volgt doen: als ik de tijd er voor wil nemen leg ik onderweg een nieuwe tube. Als ik het snel wil fixen gebruik ik pitstop.
Wat me nu niet duidelijk is, hoe bevestig ik die nieuwe tube het best als ik onderweg ben? De tubes die ik neemeen zijn al opgerekt. De huidige tube zit gelijmd.
Neem ik best extra plaklint mee? Bevestig ik het plaklint al aan de tube? Smeer ik de tube alvast in met lijm en vouw ik hem dubbel? Kan ik in dit laatste geval direct weer rijden, m.a.w. hoeft de tube niet te drogen?

Enig licht in deze duisternis wordt erg gewaardeerd.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 11 dec 2009 21:10

Houd er wel rekening mee dat ik alleen uit eigen ervaring spreek en vrij sterke handen heb.
Lekke tube eraf.
Soms heb je geluk en blijft het lint redelijk goed zitten.
Ruk de tube er dus niet gewoon af maar pel hem eraf.
Al je deze ahw eraf schuift gaat het meestal goed.

Tube er gewoon op zonder voorrekken is geen probleem.( even thuis proberen)
Meer een kwestie van voorzichtig op de velg rollen.
Het laatste stuk vergt de kracht omdat je dan de naar je toe gerichte zijde eerst goed geplakt moet hebben voordat de rest vastgekleefd wordt.
Anders wordt het een smeerboel
Dan even controleren of alles goed recht zit.
.
Maar even oprekken kan geen kwaad en zal het waarschijnlijk makkelijker maken.
Tijdens het rijden een xtra rolletje in de achterzak.
En een boterhamzakje voor evt oud lint.( Je weet maar nooit)


Als het echt snel moest, in de regen bijv was ik binnen een minuut of twee weer op weg.
Carbon velgen met lint heb ik echter geen ervaring mee.
En in de bergen is het weer een ander verhaal, daar zou ik liever gewoon plakken.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 15 dec 2009 23:44

Heb besloten om toch maar gemakkelijk te gaan plakken. Ik ga ze toch niet extreem gebruiken, alleen voor triathlon en tijdritjes. Welk merk is beste?

Tubes ben ik nog niet overuit. Wie kan mij vertellen welke tubes wel en welke niet een uitneembaarventiel hebben? Want ik wil niet met open ventiel rijden, omdat ik anders geen pitstop kan gebruiken. Had Tufo en Continental staan bovenaan alleen kan ik niet vinden of ze een vast of los ventiel hebben.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 16 dec 2009 00:41

Hoi,

Alle Tufo tubulars hebben een losse kern, de duurdere Conti's ook maar de goedkopere Conti's vermoed ik echter niet.
Grtz,
Morel

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 16 dec 2009 18:03

Morel schreef:Hoi,

Alle Tufo tubulars hebben een losse kern, de duurdere Conti's ook maar de goedkopere Conti's vermoed ik echter niet.
Grtz,
Morel


Continental Sprinter is die met uitneembaar ventiel?

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 17 dec 2009 00:07

Hoi,
De Sprint is met een uitneembare kern.

Grtz,
Morel

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 17 dec 2009 00:32

Morel schreef:Hoi,
De Sprint is met een uitneembare kern.

Grtz,
Morel


Prima, dankjewel.

Reviews van deze tubes zijn over het algemeen goed en als eerste setje tubes lijkt me dit goed setje om mee te beginnen.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 17 dec 2009 00:49

mister_arby schreef:
Morel schreef:Hoi,
De Sprint is met een uitneembare kern.

Grtz,
Morel


Prima, dankjewel.

Reviews van deze tubes zijn over het algemeen goed en als eerste setje tubes lijkt me dit goed setje om mee te beginnen.


Graag je mening over het resultaat na een paar testritten,

Grtz,
Morel.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 20 dec 2009 18:27

Ik rij nu een jaar of 3 alweer met tubes. Met name in de zomer tijdens triathlons en soms een rit met mooi weer. Ik heb ervaring met:
- Vredestein (erg tevreden)
- Vittoria Evo CX (erg goedkoop bij Hopmans, iets minder tevreden > waren vrij snel vierkant)
- Sinds kort met Veloflex Carbon (tot nu toe erg tevreden). Bij eerder genoemde shops goed te betalen en de Carbon biedt voor mij de beste mix.
- Tufo Elite > rommel, niet aan beginnen.
- Conti competition > werd er niet enthousiast van. Erg stug en de butyl binnenband is een nadeel.
- Conti sprinter gatorskin > erg stug, maar niet duur en heel sterk. Ideaal om te trainen. Qua wedstrijdband vind ik hem wat te stug voor de bochten.

Met wedstrijden heb ik altijd een busje pitstop op mijn bovenbuis geplakt. Een keer nodig gehad bij een kwart. Werkt prima, al was mijn lek wel wat te groot. Maar goed, ik heb toch uit kunnen rijden, alleen heb daarna de tube wel vervangen. Dat is meteen het nadeel van pitstop. Je kan het maar een keer gebruiken en je tube wordt er niet beter van. Ik heb eerder weleens een klein gaat je met vloeibare latex (Tufo) geplakt. Dit ging prima en heb daarna nog veel met die tube gereden.

Dat je tube niet leeg zou mogen staan is kolder. 99% van de tubes heeft een latex binnenband, dus moet je er wel rekening mee houden dat je elke 2 dagen je banden weer oppomt. Leuke klus in de winter. Ofwel, gewoon in de wieltassen (donker is altijd goed) en koel en droog wegleggen. Liefst niet op de band, maar plat. Dan voorkome je vervorming.

Voor wat betreft plakken, zoek gewoon de posts van fdegrove. Ik gebruik altijd zijn methode en dat werkt prima!

Veel plezier ermee. Ik vind tubes heerlijk om te rijden. Heb na mijn eerste setje nog een stel alu laagprofiel tubewielen laten spaken. Geweldig om te trainen!

Plaats reactie