Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2020 09:25

Met dit soort dingen is het niet X is beter dan Y, maar X heeft bepaalde , subtiele voor- en nadelen boven Y.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 03 jun 2020 09:34

Wat een zalige rit gisterenavond. Die tubes (in combi met de mavic ultimates) rijden echt wel super vlot en soepel. Ik denk dat ik de 22mm inderdaad eerst nog wat ga 'oprijden', Zo heb ik dan ook een reserve tube als ik mij er andere aanschaf.
Ik zou vooral voor de 25mm omdat ik ze ook eens de bergen mee wil ingaan. En dan is iets bredere band toch aan te raden zeggen ze.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 jun 2020 10:21

rene schreef: 31 mei 2020 10:03 @patrickvb, ik heb in al mijn tubejaren nog nooit een tube onderweg moeten vervangen.
Dat is wel heel veel geluk!
Vroeger was lek rijden = tube er af halen en de reservetube, die onder je zadel zat, er op leggen en daarna iedere scherpe bocht heel voorzichtig nemen, want de reservetube zat niet erg vast op de velg.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jun 2020 10:59

Philippos schreef: 03 jun 2020 08:55 Klopt het dat je voor de Pro LTD geluk moet hebben dat er ergens een (al dan niet gebruikte) partij opduikt bij een internet aanbieder?

Verder vind ik dit:https://www.bike24.com/p2343319.html

Volgens de persverhaal een stapje lager dan de LTD maar op dit moment het meest tegen aan schurkend?

Wat maakt tubular beter dan bijvoorbeeld tubeless? (ben echt nieuwsgierig, is geen retorische vraag)
* Voor de Pro LTD is het inderdaad geluk hebben. Ik had eens geluk door er een aantal tegelijk te kopen. Er zijn dan 2 zaken belangrijk : geld hebben, en tijd om er om te gaan. Ik heb ze uit België ( tegen de Franse grens ), koste wat tijd om er om te gaan maar ik had er 8 te pakken.

* De bike24 tubular Conti TDF zou een fijne tube kunnen zijn. Ik heb er geen ervaring mee - ik weet wel dat het grote verschil tussen de normale Conti Comp en de LTD versie het profiel is ( de ALX versie ) en de LTD heeft een latex biba tov butyl bij de normale. Of de LTD versie een butyl of latex biba heeft weet ik dus niet.

*Ik denk -zoals kees zegt - dat tube rijden niet beter of slechter is dan tubeless. Tubeless is iets toegankelijker omdat vaak een normale velg een tubeless velg is tegenwoordig. Tubes rijden is vaak voor de liefhebbers.

@patrickvb : ik vind dat geen geluk hebben, ( Maar tijden veranderen inderdaad ). Een goede sealant voor eventueel een gaatje werkt perfect. En hoeveel mensen gaan op pad met een reserve buitenband tegenwoordig. En daar geldt vlgs mij hetzelfde. Grote scheur in buitenband is ook meestal einde reis.

https://www.youtube.com/watch?v=G2OqwuhNGfg

Hier testen ze sealant, wel voor tubeless wielen / ATB. Vanaf ca 8 minuten Orange Sealant. Ik heb de normale versie van de Orange Sealant bij - niet de endurance. En ik gebruik het niet preventief, maar heb een 30ml. injector mee wat genoeg zou zijn voor 2 x lekrijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 jun 2020 16:42

Philippos schreef: 03 jun 2020 08:55 Verder vind ik dit:https://www.bike24.com/p2343319.html

Wat maakt tubular beter dan bijvoorbeeld tubeless? (ben echt nieuwsgierig, is geen retorische vraag)
Sjoene Tube! Heb nog wat Competition de normale liggen, bij de volgende bestelling dan maar ;-)

Tubular is niet beter als Tubeless/Clincher, het ligt er gewoon aan wat jezelf eist. Voor mezelf vind ik het leuk dat je een vreselijk licht gewicht wielset kunt gebruiken daarbij rijdt/rolt het net wat lekkerder als de Tubeless/Clincher optie - daarbij moet ik wel zeggen dat Tubeless er erg dicht bij komt.
YFood !!!

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 24 jun 2020 17:21

Oké

Het seizoen start hier bijna in belgië.
Mijn clincher wielset heeft het begeven ik heb dus een tubular set gekocht. Om vooral mee te koersen en de snellere ritten mee af te werken.
Ik twijfel dus wat tussen het lijmen en het gebruiken van tape.
Wat het lijmen betreft. Ik heb zelf geen wiel richter dus is het moeilijker om de velg mooi recht te krijgen. of is dit doenbaar zonder richter.
Is bv het gebruiken van tape ook veilig bij het rijden van een GrandFondo?
Kan iemand me wat info tips en ook voor en nadelen van beide methodes.
+ benodigde spullen.

Alvast bedankt!

Jens

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2020 17:34

Ga gewoon voor lijmen...

Dat is het echte ;-).

Waarom denk je een wielrichter nodig te hebben?

Je moet een velg toch niet rechten bij lijmen?

Walter

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 24 jun 2020 19:46

walter- schreef: 24 jun 2020 17:34 Ga gewoon voor lijmen...

Dat is het echte ;-).

Waarom denk je een wielrichter nodig te hebben?

Je moet een velg toch niet rechten bij lijmen?

Walter
Nee maar om te kijken of tube recht op velg zit,
Welke lijm & Tubes hebben jullie goede ervaringen mee?

Jens

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2020 20:19

Ik gebruik de richter om de lijm aan te brengen. Om te zien of de tube goed aangebracht is heb ik die nog niet gebruikt. Dat is me altijd 'op het oog gelukt.

Je kan altijd oefenen zonder lijm als je twijfelt. Je ziet wel of de tube in het midden ligt. En als je de tube licht oppompt na aanbrengen brengt je die met de hand relatief eenvoudig, net na verlijmen, meer naar het midden waar nodig.

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 jun 2020 20:33

JensH schreef: 24 jun 2020 19:46
Nee maar om te kijken of tube recht op velg zit,
Welke lijm & Tubes hebben jullie goede ervaringen mee?

Jens
Voor continental tubes of niet stretchbare tubes ( Mavic / Goedkope Vredestein ) gebruik ik Continental voor Carbon. Voor de stretchbare tubes ( Vittoria - Veloflex en A_Dugast gebruik ik Vittoria Mastic. )

Ik heb diverse merken geprobeerd - ook diverse lijm methodes. o.a. de watermethode bij Continental tubes & Conti lijm. Zorg bij Continental dat de tube goed leeg is voordat je hem plakt, anders krijg je die er echt niet rond.

Bij stretchbare tubes is het belangrijk een tufje lucht er in te laten zodat ze makkelijk monteren. Bij beide methodes goed kracht zetten direct vanaf het ventiel zodal ook de tube bij het ventiel wat rekt. Anders krijg je zo'n vreselijke hobbel bij het ventiel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 03 jul 2020 14:51

Bij deze..

Zelf tube kunnen lijmen. Nog een klein vraagje.
Hoeveel bar moet er ongeveer in een tube 25mm.
Ik weeg 61kg. Ik dee 5.5bar voor 6 achter. Mn collega's vonden dit vrij weinig.
Rij op gator skin.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 jul 2020 21:04

Je mag zeker zo rijden. Geeft een redelijk comfort. Is het ook voor wedstrijden?

Plaats reactie