Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude fiets opknappen

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 04 dec 2009 20:33

Hoe kan ik het beste mijn oude ijzeren fiets van lak ontdoen ?

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 04 dec 2009 20:54

Laten stralen, niet zelf met schuurpapier aan de slag gaan. Als je het frame bij een lakker aanbiedt om opnieuw te laten lakken, wordt het ook gestraald voor je. Als je zelf gaat lakken zijn er ook genoeg bedrijven die het frame voor je kunnen stralen.

genesiz
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 okt 2008 01:41

genesiz 04 dec 2009 21:42

Als hij geverft is kun je hem goed verfvrij maken met verfafbijt. Wel even goed afspoelen en drogen na het ontlakken anders vindt je frame het niet fijn na een tijdje.

Is hij gemoffeld (voorloper van poedercoaten) dan zit je gebakken. Dit kun je oplossen op twee manieren, of laten stralen (kost je centen) of schuren, heel veel schuren. Ik heb hier ervaring mee maar dan krijg je wel waar voor je moeite :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 04 dec 2009 21:45

idd wel een supermooi afgewerkt na het schuren. Ben sowieso niet zoon fan van stralen aangezien dit nog wat xtra werk me zich mee brengt dus dan wordt het toch uren schuren

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 04 dec 2009 22:10

@ GenesiZ: wat een monnikenwerk. Respect!

Gebruikersavatar
vvoister
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:14

Gebruikersavatar vvoister 05 dec 2009 13:39

En de verfafbrander er op zetten? Is dat een idee? Werkt ook perfect bij auto's.
Specialized tarmac sl4 expert
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 05 dec 2009 14:31

Vvoister schreef:En de verfafbrander er op zetten? Is dat een idee? Werkt ook perfect bij auto's.


NEE!

Veel te heet, en je hebt daardoor een goede kans dat je sol,deringen loskomen of dat je door diffusie van de koolstof in het staal een slap frame krijgt. Met staal nooit klooien met grote hitte (tenzij je een lasser/soldeerder of anderszins metaalbewerker bent die wat wat hij doet)
You should see me go downhill...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 05 dec 2009 16:04

waar kan dat, laten stralen? in de buurt van amsterdam?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 05 dec 2009 22:24

En als nog iemand een plaats waar je kunt laten stralen in de buurt van roermond (limburg) ?

genesiz
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 okt 2008 01:41

genesiz 10 dec 2009 22:46

raleighrick schreef:idd wel een supermooi afgewerkt na het schuren. Ben sowieso niet zoon fan van stralen aangezien dit nog wat xtra werk me zich mee brengt dus dan wordt het toch uren schuren


Hij is echt gaaf geworden, maar er gaat wat tijd in zitten. Met verfafbeit en een goede staalborstel haal je de verflaag eraf en maak je krassen in het moffelwerk. Nu weer insmeren met afbeit en na 15min weer met de staalborstel aan de slag. Hierna gaan schuren met schuurlinnen, lekker grof, wat je bij de gamma/karwei kan halen. Geen normaal schuurpapier, daar ben je zo doorheen en krijg je niet de rondingen mooi.

Voor de rest kom je met de staalborstel heel ver maar moet je het allemaal afronden met het schuurlinnen, je krijgt echt waar voor je werk :)
joostvanbezooijen schreef:@ GenesiZ: wat een monnikenwerk. Respect!


Thanks, hij staat nu nog veilig en droog op zolder. In het voorjaar nog even netjes bijschuren en dan stickers erop en goede blankelak.

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 10 dec 2009 22:54

Ja ben maar eens langzaam begonnen maar die verfafbijt werkt niet cht geweldig bij mij dus ben ma begonnen met gewoon schuurpapier :p echt veeel werk maar ga maar eens proberen met schuurlinnen dan !!!
bedankt voor de tips

Gr
Raleighrick

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 12 dec 2009 21:16

Wat je ook kunt doen is een staalborstel op de boormachine of (nog beter) de haakse slijper. Vooral de laatste is ideaal: de lak vliegt er af en je bereikt ook de moeilijke hoekjes. Zo'n slijptolletje kost bijna niks meer, dus je bent stukken goedkoper uit dan met stralen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie