Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

handgespaakte set

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 dec 2009 21:35

Naast mijn tube wielsetje wil ik een handgespaakte set kopen.

Ik zit denken aan dit setje http://www.cyclesportsuk.co.uk/product_ ... ts_id=6916

Een mavic open pro velg met hope pro III naven en 32 double butted spaken. Deze set (1700 gram) kost ongveer €300,-

Deze set is alleen verkrijgbaar met 32 spaken. Is dit allround setje voldoende om mijn 83 kg te houden en sterk genoeg om de ronde van vlaanderen zonder problemen door te komen?

Als iemand een andere set wil adviseren (zelfde prijsklasse) dan hoor ik dat graag!

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 08 dec 2009 23:05

Ik heb onlangs deze wielen: http://www.planet-x-warehouse.co.uk/aca ... PXA57.html als trainingssetje gekocht.
Daar ben ik zeer tevreden over. De naven lopen zeer licht en de velgen zijn mooi afgewerkt.
Oké, het is een goedkopere prijsklasse (€160,-) maar ik denk toch wel de moeite waard.
Mijn Canyon Ultimate CF

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 09 dec 2009 09:51

Erg weinig info over de wielen op de site.

Als je dan toch een handgespaakt setje wilt en je hebt geen zin om dit forum te lezen en het internet af te struinen op zoek naar wat je nu exact wilt, bel dan eens met een ervaren wielbouwer en leg hem je wensen en je budget voor.

Voor een bombproof allround wielset voor 350 euro zou ik zelf gaan voor de volgende combi:
- Naven dura ace of record
- Velgen mavic open pro
- Spaken voor 32 sapim laser 2x gekruisd.
- Spaken achter 36 non-driveside sapim laser 2x gekruisd en dive-side sapim race 3x gekruisd.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 dec 2009 10:08

Dat Hope setje is eigenlijk net zo duurzaam en stevig als andere handgespaakte sets op basis van de Open Pro velgen, kun je dus overal voor gebruiken. En toch wel een stuk goedkoper dan vergelijkbare sets met Dura Ace of Record naven bij erkende wielbouwers. Aangezien je met Shimano rijdt kom je uit bij DA en dan vind ik zo'n setje toch wel erg saai. Met zwarte naven net wat mooier en onderscheidender. Over de Hope naven ben ik nooit een onvertogen woord tegengekomen: redelijk licht, duurzaam, goed afgedicht, makkelijk te servicen. En je kunt gelijk je bel van je fiets slopen.. ;)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 dec 2009 10:53

je moet je denk ik afvragen waarom je een handgespaakt setje wilt aanschaffen.
Voor het gebruiksgemak ? Voor het onderhoud ?
Of juist exclusiviteit ?

In de eerste 2 gevallen zou ik componenten kiezen waar iedere FM snel en makkelijk aan kan komen.
Ga je zelf spaken en wil je wat exclusiefs, dan kan je wat moois bedenken. Alleen moet je wel afvragen of het het nog waard is.

DT-swiss heeft met 1700-1800 gram ook wat mogelijkheden en betaalbaar.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 dec 2009 11:57

Mail eens met Zoran van BikeXperto.nl Heb reeds 3 setjes bij hem afgenomen, naar volle tevredenheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 09 dec 2009 14:02

SpEric schreef:je moet je denk ik afvragen waarom je een handgespaakt setje wilt aanschaffen.
Voor het gebruiksgemak ? Voor het onderhoud ?
Of juist exclusiviteit ?

In de eerste 2 gevallen zou ik componenten kiezen waar iedere FM snel en makkelijk aan kan komen.
Ga je zelf spaken en wil je wat exclusiefs, dan kan je wat moois bedenken. Alleen moet je wel afvragen of het het nog waard is.

DT-swiss heeft met 1700-1800 gram ook wat mogelijkheden en betaalbaar.


Laat ik nou denken dat de verkrijgbaarheid van de universele componenten waaruit je een wielset bouwt 1 van de pluspunten hiervan is?
Maar blijkbaar heeft de gemiddelde FMer tegenwoordig geen spakenkabinet, bos velgen en een bak met naven meer in huis als grijpvoorraad?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 09 dec 2009 14:47

kilometervreter schreef:Erg weinig info over de wielen op de site.

Als je dan toch een handgespaakt setje wilt en je hebt geen zin om dit forum te lezen en het internet af te struinen op zoek naar wat je nu exact wilt, bel dan eens met een ervaren wielbouwer en leg hem je wensen en je budget voor.

Voor een bombproof allround wielset voor 350 euro zou ik zelf gaan voor de volgende combi:
- Naven dura ace of record
- Velgen mavic open pro
- Spaken voor 32 sapim laser 2x gekruisd.
- Spaken achter 36 non-driveside sapim laser 2x gekruisd en dive-side sapim race 3x gekruisd.

SpEric schreef:De dura ace naven met open pro velg kost bij Zoran €478,-. Volgens mij zijn de hope naven zeker net zo goed (zo niet beter) en scheelt toch behoorlijk qua prijs.


je moet je denk ik afvragen waarom je een handgespaakt setje wilt aanschaffen.
Voor het gebruiksgemak ? Voor het onderhoud ?
Of juist exclusiviteit ?

In de eerste 2 gevallen zou ik componenten kiezen waar iedere FM snel en makkelijk aan kan komen.
Ga je zelf spaken en wil je wat exclusiefs, dan kan je wat moois bedenken. Alleen moet je wel afvragen of het het nog waard is.

DT-swiss heeft met 1700-1800 gram ook wat mogelijkheden en betaalbaar.


Het is toch niet zo moeilijk om aan hope onderdelen te komen? Als je vergelijkbare naaf pakt (DT240s) dan zit je ook in een hogere prijsklasse, toch?

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 09 dec 2009 19:25

baron062 schreef:
Laat ik nou denken dat de verkrijgbaarheid van de universele componenten waaruit je een wielset bouwt 1 van de pluspunten hiervan is?
Maar blijkbaar heeft de gemiddelde FMer tegenwoordig geen spakenkabinet, bos velgen en een bak met naven meer in huis als grijpvoorraad?

Hoi,

Natuurlijk is de "grijp-voorraad" bij de LBS een pak minder geworden de laatste jaren, om de doodeenvoudige reden dat niemand nog een traditioneel setje meer moest hebben.
Nee want het moest allemaal liefst zo schreeuwerig mogelijk er uit zien zodanig dat de buurman of de hele fietsclub kon zien wat voor fantastische wielen je wel in je fiets had staan.
Vaak nog met de meest fantastisch uitziende spaak-patronen en/of extreem hoge velgen al dan niet in volledig carbon of een combi van carbon/aluminium.
Dus de tijd van de solide wielsetjes met assen zoals Campa Record of voor de Shimano Liefhebbers de Dura Ace in combinatie met een Mavic Open Pro velgje is voorbij.
Want daar kan je niet meer mee "Uitpakken" als je begrijpt wat ik bedoel.
Afijn nu men heden ten dagen door de (velgen)bomen het (fietsje)bos niet meer kan zien, en omdat je met al die bovengenoemde toestanden niet meer "exclusief" genoeg meer bent komt het traditionele wiel weer een beetje in zicht.

Ben je toch net weer even anders dan de rest..... of ben je dat gedoe gewoon een beetje beu.

En de fietsenmaker om de hoek ?
Die kan best nog wel een setje voor je breien hoor, zei het alleen dat hij het benodigde exotische spul misschien wel moet bestellen alhoewel dat ik vermoed dat bijna iedere fietsenmaker nog wel een Record of DA as en Open Pro velg in huis heeft. ;)


Grtz,
Morel.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 09 dec 2009 19:56

Bij Bikexperto kost Dura Ace + Open Pro 478 euro, een setje Dura Ace + CXP 33 kost slechts 327 euro.
Velgen zijn van dezelfde prijsklasse, van waar dit grote prijsverschil?

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 09 dec 2009 20:34

Volgens mij is dit de prijs met een Open Pro Ceramic velg.
Voor alle zekerheid een mailtje naar Zoran voor klaarheid zou ik zeggen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2009 20:56

Op de MTB rijden de meeste weer handgemaakte setjes omdat dit goedkoper, net zo licht en beter/stijver is als de fabriekssets.

Ik heb eens wat speurwerk gedaan en voor de racefiets vind je veel meer complete sets, mooi maar ook zeer prijzig! Voordeel is dat sommige erg licht zijn. En meer smaken als je aero wilt

Zelf heb ik hope naven op de MTB pro2 (zijn het zelfde maar dan met schijfbevestiging) Ik heb naast de shimano XTR naven nog nooit zo'n bomb proef naven setje gehad! Na wat riviertjes, modder drie weken alpen en wat marathons, dacht ik onderhoud kan geen kwaad! (ben zelf overigens 80kg)

Er zat echter geen druppeltje of stofje in, nog nooit meegemaakt gezien een mavic (SLR) naaf meestal vol water en zooi zit.

en 300 voor zo'n setje als jij noemt lijkt me een mooie prijs. Ik weet niet waar je vandaan komt maar Bike2build heeft alle hope onderdelen (niet alle naven) in voorraad, niet op de site, maar mocht je snel iets nodig hebben, bellen en de volgende dag in huis.

Het enige wat ik je met een handgemaakt setje zou aanraden is prolock nippels of als je een kleurtje wilt vragen of ze een borgmiddelgebruiken.

Plaats reactie