Pagina 2 van 2

Geplaatst: 10 dec 2009 21:42
door rubenio
[quote="cyclelicious"][quote="rubenio"]@cyclelicious, misschien wel maar ik heb het zonder gedaan.
Het is namelijk erg eenvoudig. Morgen of overmorgen doe ik nog zo'n achternaaf-modificatie , ik kan wel even wat foto's schieten als je wilt?

Het kost ongeveer 30 minuutjes (inclusief schoonmaken van de lagers).
Je hebt iig de volgende tools nodig:

- Conussleutels ( maat borgmoeren kan varieren : 14,15,16,17)
- Steeksleutel 15 om de bouten aan te draaien.
- En zeer belangrijk : een lockring-cassette-tool zonder uitstekende pin in het midden. ( die zou normaal de holle as ingaan ter stabilisatie.
Voor de grammenjagers : je fiets wordt wel wat zwaarder, dat komt omdat de nieuwe as massief is. Wel weer een stukje sterker natuurlijk ;)

[/quote]

Thanx!! Ik ga ook beginnen met een singlespeed en deze oplossing lijkt me toch sterker dan met een snelspanner.

Moet je trouwens kettingspanners gebruiken als je met snelspanners werkt?[/quote]

Komt voor de bakker, zal dit weekend ff wat foto's plaatsen..
Deze oplossing is idd een stuk sterker dan een snelspanner maar bedenk wel dat je altijd een sleutel 15 bij je moet hebben. Ze hebben niet voor niets de snelspanner uitgevonden zodat je het wiel zonder tools makkelijk kan verwijderen.

Ik snap je laatste vraag niet helemaal:

1. Of je bedoelt zo'n ding wat dezelfde functie als een derailleur vervult door de ketting op spanning te houden d.m.v. een sterke veer.

2. Of je bedoelt die dingen (zoals surly tuggnut) die je aan kunt draaien om zo het wiel meer naar achteren te trekken ( en daarmee de kettingspanning te reguleren).

Die heb je naar mijn ervaring zowel met snelspanner als met tracknuts niet nodig. Met snelspanner is de ketting alleen niet zo makkelijk op een goede spanning te brengen. Je moet helemaal aan dat wiel gaan hangen en hopen dat ie na het sluiten van de snelspanner nog recht zit.

Met tracknuts gaat dat als volgt : je duwt het wiel heel ietwat schuin in de achterpatten. Vervolgens zet je de bout die het diepst in de achterpat zit aan.
Dan duw je met je hand het wiel recht en zet de andere bout vast. Dan kijk je of de spanning in orde is en het wiel echt goed recht gemonteerd is.

De kettingspanning is in orde als je in het midden tussen de tandwielen +/- 0,75 cm beweging hebt zonder kracht te zetten.

Iets meer is geen ramp tenzij je de ketting niet goed uitgelijnt hebt.

Geplaatst: 10 dec 2009 22:05
door ikweetutnietmeer
ik had zelf ook nog het een en ander gevonden

Afbeelding

en hier met een quick release. (hendeltje zit aan de andere kant)

Afbeelding

Geplaatst: 12 dec 2009 01:07
door rubenio
Hierbij de foto's:

Voor het ombouwen naar een langere as & tracknuts >>

Nemen men:

- ontvetter ( in dit geval neem ik wasbenzine)
- conussleutels ( in dit geval 15&17) De borgmoer kan ook met een gewone steeksleutel worden verwijderd maar die kon ik ff niet vinden.
- kogellagervet ( als je de boel ook opnieuw wilt smeren)
- Steek/dop/ring sleutel 15 ( om de tracknuts aan te draaien)
- Een schone en vieze doek ( vieze voor het schoonmaken van de kogelbanen, schone voor het reinigen van de kogeltjes)

Afbeelding

Kopen men:

- Een lange as ( in dit geval 185mm)
- 2 tracknuts

Afbeelding

Je weet of je doe goede draad hebt door ze zo tegen elkaar te houden , als ze goed in elkaar vallen is het identiek. Als dit niet goed klopt zit er speling op de conusmoer en borgmoer als je die erop draait.

Afbeelding


Enfin je begint door eerst de borgmoer los te halen, gebruik hiervoor de conussleutels ( links is los)

!! Let goed op hoe het zat gemonteerd !! Leg de onderdelen exact neer van links naar rechts hoe ze op de vorige as zaten.

Afbeelding

Vis nu de kogels uit de naaf en ontvet ze:

Afbeelding

Reinig de kogelbaan (kijk direct ook ff hoe het zit met slijtage)

Afbeelding

Smeer de kogelbaan:

Afbeelding

Draai nu aan 1 kant van de as weer alles erop :

Afbeelding


Het is een beetje een gok hoe ver je moet draaien , draai je te ver (zoals hieronder) dan steekt de as aan de ene kant verder uit dan aan de andere.
Als dat niet te erg verschilt is het puur een optisch probleem ;)

Afbeelding

Als het goed verdeelt is aan 1 kant de borgring aandraaien terwijl je de conus op zn plek houd.

Afbeelding

Aan de andere kant trek je de speling uit de naaf, draai aan de borgmoer en voel of er nog speling op de naaf staat. Als er bijna niets meer is ( hij mag een heeel klein beetje hebben i.v.m. compressie geheel als je de boel aandraait) draai je ook hier de borgmoer aan terwijl je de instelling van de conus behoud door deze sleutel niet mee te bewegen.

Vervolgens loop je naar de fiets, wiel erin, moeren erop aan weerszijde, aandraaien, voila...

Afbeelding

Op- of aanmerkingen kunnen altijd want ik rommel ook maar wat aan :D

Geplaatst: 12 dec 2009 20:51
door cyclelicious
TOP!!!

Enorm bedankt voor deze uitleg Rubenio.

Geplaatst: 18 dec 2009 15:37
door daftreks
Super uitleg:)!
Wil dit zelf ook gaan doen als diefstal preventie bij een achterwiel zonder baannaaf (staat vaak in de stad geparkeerd en een snelspanner is dan wel erg makkelijk los te maken).

Paar vraagjes:
- Koop je zo'n as gewoon bij de FM (zelfde als een stadsfiets as)?
- Is de diameter van zo'n as gelijk aan die van een racefiets?
- Wat is een goede lengte as voor een frame met 126mm inbouwbreedte?
- kan dit ook bij een voorwiel?

Geplaatst: 18 dec 2009 18:03
door tiest
[quote="rubenio"]
Op- of aanmerkingen kunnen altijd want ik rommel ook maar wat aan :D


[/quote]

Bij deze dan:)

Als je de nieuwe en de oude naaf ff opmeet voordat je de conussen ed eraf haalt kun je met kleuterschoolwiskunde het verschil uitrekenen en zitten je bouten/as meteen mooi in een keer recht/gecenteerd.

Geplaatst: 18 dec 2009 18:55
door rubenio
[quote="Daf treks"]Super uitleg:)!
Wil dit zelf ook gaan doen als diefstal preventie bij een achterwiel zonder baannaaf (staat vaak in de stad geparkeerd en een snelspanner is dan wel erg makkelijk los te maken).

Paar vraagjes:
1- Koop je zo'n as gewoon bij de FM (zelfde als een stadsfiets as)?
2- Is de diameter van zo'n as gelijk aan die van een racefiets?
3- Wat is een goede lengte as voor een frame met 126mm inbouwbreedte?
4- kan dit ook bij een voorwiel?[/quote]

Thanks,

1. Ik heb het zowel online als bij m'n FM geprobeerd maar de schoefdraden waren allebei niet goed. Er zit namelijk een verschil tussen race- &stadsfiets-assen.
2. De diamter van de goede as die ik uiteindelijk had gevonden was identiek. (deze as komt van singlespeed.nl , als je erbij vermeld dat ene ruben uit amersfoort er laatst ook 1 nodig had weet hij waarsch. wel wat je bedoelt )
3. Bij mijn frame was de inbouwbreedte 130mm, en een 185mm as was ruim voldoende. Als je de moer er maar volledig op kunt draaien is het goed. Ik weet alleen niet in welke lengte's singlespeed.nl ze levert maar een mailtje/belletje is voldoende om daarachter te komen.
4. Het kan ook bij een voorwiel, bij mijn fixie heb ik dat ook zo gedaan.

Als laatste ; vergeet niet de bormoeren weer goed vast te zetten na modificatie.
Anders kan het eerste ritje minder plezierig worden als gedacht.

Als allerlaatste ; er zijn ook snelspanners met geintegreerd slotje, of die je met een speciaal tooltje vastzet. Is denk ik even duur en een stuk lichter.
Zo'n massieve as is namelijk flink op gewicht ;)

@TiesT: ik heb de as vervangen, niet de naaf. Maar natuurlijk geld de strekking van de opmerking dan ook, is idd makkelijker.

Geplaatst: 18 dec 2009 20:19
door daftreks
Thx!
Setje bolt-on snelspanners is miss wel goedkoper en makkelijker ja.
Maar klemt een snelspanner hard genoeg voor skids? Heb de betreffende fiets totnogtoe alleen als SS gereden namelijk...

Geplaatst: 18 dec 2009 20:23
door rubenio
Die moeren kun je echt kneiterhard aandraaien, dat haalt een snelspanner bij lange na niet.