Geplaatst: 10 dec 2009 21:42
[quote="cyclelicious"][quote="rubenio"]@cyclelicious, misschien wel maar ik heb het zonder gedaan.
Het is namelijk erg eenvoudig. Morgen of overmorgen doe ik nog zo'n achternaaf-modificatie , ik kan wel even wat foto's schieten als je wilt?
Het kost ongeveer 30 minuutjes (inclusief schoonmaken van de lagers).
Je hebt iig de volgende tools nodig:
- Conussleutels ( maat borgmoeren kan varieren : 14,15,16,17)
- Steeksleutel 15 om de bouten aan te draaien.
- En zeer belangrijk : een lockring-cassette-tool zonder uitstekende pin in het midden. ( die zou normaal de holle as ingaan ter stabilisatie.
Voor de grammenjagers : je fiets wordt wel wat zwaarder, dat komt omdat de nieuwe as massief is. Wel weer een stukje sterker natuurlijk
[/quote]
Thanx!! Ik ga ook beginnen met een singlespeed en deze oplossing lijkt me toch sterker dan met een snelspanner.
Moet je trouwens kettingspanners gebruiken als je met snelspanners werkt?[/quote]
Komt voor de bakker, zal dit weekend ff wat foto's plaatsen..
Deze oplossing is idd een stuk sterker dan een snelspanner maar bedenk wel dat je altijd een sleutel 15 bij je moet hebben. Ze hebben niet voor niets de snelspanner uitgevonden zodat je het wiel zonder tools makkelijk kan verwijderen.
Ik snap je laatste vraag niet helemaal:
1. Of je bedoelt zo'n ding wat dezelfde functie als een derailleur vervult door de ketting op spanning te houden d.m.v. een sterke veer.
2. Of je bedoelt die dingen (zoals surly tuggnut) die je aan kunt draaien om zo het wiel meer naar achteren te trekken ( en daarmee de kettingspanning te reguleren).
Die heb je naar mijn ervaring zowel met snelspanner als met tracknuts niet nodig. Met snelspanner is de ketting alleen niet zo makkelijk op een goede spanning te brengen. Je moet helemaal aan dat wiel gaan hangen en hopen dat ie na het sluiten van de snelspanner nog recht zit.
Met tracknuts gaat dat als volgt : je duwt het wiel heel ietwat schuin in de achterpatten. Vervolgens zet je de bout die het diepst in de achterpat zit aan.
Dan duw je met je hand het wiel recht en zet de andere bout vast. Dan kijk je of de spanning in orde is en het wiel echt goed recht gemonteerd is.
De kettingspanning is in orde als je in het midden tussen de tandwielen +/- 0,75 cm beweging hebt zonder kracht te zetten.
Iets meer is geen ramp tenzij je de ketting niet goed uitgelijnt hebt.
Het is namelijk erg eenvoudig. Morgen of overmorgen doe ik nog zo'n achternaaf-modificatie , ik kan wel even wat foto's schieten als je wilt?
Het kost ongeveer 30 minuutjes (inclusief schoonmaken van de lagers).
Je hebt iig de volgende tools nodig:
- Conussleutels ( maat borgmoeren kan varieren : 14,15,16,17)
- Steeksleutel 15 om de bouten aan te draaien.
- En zeer belangrijk : een lockring-cassette-tool zonder uitstekende pin in het midden. ( die zou normaal de holle as ingaan ter stabilisatie.
Voor de grammenjagers : je fiets wordt wel wat zwaarder, dat komt omdat de nieuwe as massief is. Wel weer een stukje sterker natuurlijk
[/quote]
Thanx!! Ik ga ook beginnen met een singlespeed en deze oplossing lijkt me toch sterker dan met een snelspanner.
Moet je trouwens kettingspanners gebruiken als je met snelspanners werkt?[/quote]
Komt voor de bakker, zal dit weekend ff wat foto's plaatsen..
Deze oplossing is idd een stuk sterker dan een snelspanner maar bedenk wel dat je altijd een sleutel 15 bij je moet hebben. Ze hebben niet voor niets de snelspanner uitgevonden zodat je het wiel zonder tools makkelijk kan verwijderen.
Ik snap je laatste vraag niet helemaal:
1. Of je bedoelt zo'n ding wat dezelfde functie als een derailleur vervult door de ketting op spanning te houden d.m.v. een sterke veer.
2. Of je bedoelt die dingen (zoals surly tuggnut) die je aan kunt draaien om zo het wiel meer naar achteren te trekken ( en daarmee de kettingspanning te reguleren).
Die heb je naar mijn ervaring zowel met snelspanner als met tracknuts niet nodig. Met snelspanner is de ketting alleen niet zo makkelijk op een goede spanning te brengen. Je moet helemaal aan dat wiel gaan hangen en hopen dat ie na het sluiten van de snelspanner nog recht zit.
Met tracknuts gaat dat als volgt : je duwt het wiel heel ietwat schuin in de achterpatten. Vervolgens zet je de bout die het diepst in de achterpat zit aan.
Dan duw je met je hand het wiel recht en zet de andere bout vast. Dan kijk je of de spanning in orde is en het wiel echt goed recht gemonteerd is.
De kettingspanning is in orde als je in het midden tussen de tandwielen +/- 0,75 cm beweging hebt zonder kracht te zetten.
Iets meer is geen ramp tenzij je de ketting niet goed uitgelijnt hebt.