Pagina 1 van 2

Surly Tuggnut

Geplaatst: 08 dec 2009 21:48
door ikweetutnietmeer
ik ben aan mijn eerste singlespeed project bezig.
het frame is een On One il pompino met horizontale patten zoals bij een trackframe.
nu wil ik een normale wielset (aksium) gebruiken maar het wiel moet wel op z'n plaats blijven in die horizontale patten natuurlijk.

ik denk dat dat kan met de Surly Tuggnut omdat daar een verloop bij zit voor een normale snelspanner.

heeft iemand een plaatje hoe die tuggnut komt te zitten (of tekstuele uitleg) want ik zie effe niet hoe die vinnetjes naar achteren (dus richting stelschroef) toe op de uiteinden van het frame zouden moeten blijven zitten.

Afbeelding

de 'beerbottle opener' functie zie ik trouwens wel :D

Geplaatst: 09 dec 2009 18:16
door rubenio

Ik heb dat probleem als volgt opgelost:

- Losse langere as kopen + 2 tracknuts ( max. 10 euro)
- Naafconussen losdraaien
- Nieuwe as door naaf steken en conussen weer monteren, speling eruithalen, klaar :)

Ziet er strakker uit (persoonlijk) en is veel goedkoper.


Geplaatst: 09 dec 2009 18:25
door scepticus
[quote="ikweetutnietmeer"]
heeft iemand een plaatje hoe die tuggnut komt te zitten (of tekstuele uitleg) want ik zie effe niet hoe die vinnetjes naar achteren (dus richting stelschroef) toe op de uiteinden van het frame zouden moeten blijven zitten.[/quote]

Er zit een dingetje achter dat tegen het frame drukt. Het voorste deel (met bieropeners, en je as erdoor) wordt naar achteren geduwd als je de schroef aandraait.

Geplaatst: 09 dec 2009 22:44
door Erik
Er bestaan ook blokspanners die je aan kunt draaien met een inbus. En als je je snelspanner goed vast zet trap je m ook echt niet los hoor...

Geplaatst: 09 dec 2009 22:51
door em
Waarom niet eerst met je snelspanner proberen en als dat niet blijkt te bevallen pas naar een dergelijke oplossing kijken?

Geplaatst: 09 dec 2009 23:14
door rubenio
[quote="Aziraphale"]En als je je snelspanner goed vast zet trap je m ook echt niet los hoor...[/quote]

GastheerG heeft met snelspanner&singlespeed vroeger zelfs wat wedstrijden gewonnen ;)

Geplaatst: 09 dec 2009 23:39
door cyclelicious
[quote="rubenio"]
Ik heb dat probleem als volgt opgelost:

- Losse langere as kopen + 2 tracknuts ( max. 10 euro)
- Naafconussen losdraaien
- Nieuwe as door naaf steken en conussen weer monteren, speling eruithalen, klaar :)

Ziet er strakker uit (persoonlijk) en is veel goedkoper.

[/quote]

Rubenio,

Is daar ergens een "how to" beschrijving van?

Geplaatst: 10 dec 2009 10:04
door rubenio
[quote="GastheerG"]
Een goede snelspanner, goede naaf (met name de buitenste borgmoeren) en evenwijdige patten en het gaat echt niet los. [/quote]

Volgens mij is het alleen niet al te best als je dan heel vaak met onder zeer grote druk je snelspanner opent en sluit. Dan vervormt het "sluitoog".

[img=http://www.m-gineering.nl/spanoog1.jpg]
*bron: m-gineering.nl

Geplaatst: 10 dec 2009 10:12
door rubenio
@cyclelicious, misschien wel maar ik heb het zonder gedaan.
Het is namelijk erg eenvoudig. Morgen of overmorgen doe ik nog zo'n achternaaf-modificatie , ik kan wel even wat foto's schieten als je wilt?

Het kost ongeveer 30 minuutjes (inclusief schoonmaken van de lagers).
Je hebt iig de volgende tools nodig:

- Conussleutels ( maat borgmoeren kan varieren : 14,15,16,17)
- Steeksleutel 15 om de bouten aan te draaien.
- En zeer belangrijk : een lockring-cassette-tool zonder uitstekende pin in het midden. ( die zou normaal de holle as ingaan ter stabilisatie.
Voor de grammenjagers : je fiets wordt wel wat zwaarder, dat komt omdat de nieuwe as massief is. Wel weer een stukje sterker natuurlijk ;)


Geplaatst: 10 dec 2009 13:36
door walter
Plaatje van een Surly Tugnut in actie.
Ten eerste, de Tugnut van Surly bevalt mij 10x beter dan die van On One (alu met 2 inbusjes)
Maar het principe is hetzelfde.
Een M10 as gaat rechtstreeks door het grote gat, voor een snelspanner leg je het ringetje in de tugnut.
Het 2e gat vergroot het verstelbereik.

Maar wanneer je een redelijk groot voorblad gebruikt, en een goede snelspanner, dan blijft je wiel echt wel op z'n plek zonder zo'n ding.
Een Mavic, Campa of Shimano snelspanner is echt sterk genoeg.
Testje in een Duits tijdschrift leerde dat deze 5500N klemkracht hadden wanneer ze normaal met de hand werden vastgezet.
Dus een Shimano QR en een >42t voorblad en je wiel blijft op z'n plek.

Die vinnen aan de Surly tugnut zijn bedoeld als flesopener. Kan je er af zagen, scheelt weer een paar gram en geeft bij sommige frames meer bewegingsvrijheid.

Geplaatst: 10 dec 2009 20:57
door cyclelicious
[quote="rubenio"]@cyclelicious, misschien wel maar ik heb het zonder gedaan.
Het is namelijk erg eenvoudig. Morgen of overmorgen doe ik nog zo'n achternaaf-modificatie , ik kan wel even wat foto's schieten als je wilt?

Het kost ongeveer 30 minuutjes (inclusief schoonmaken van de lagers).
Je hebt iig de volgende tools nodig:

- Conussleutels ( maat borgmoeren kan varieren : 14,15,16,17)
- Steeksleutel 15 om de bouten aan te draaien.
- En zeer belangrijk : een lockring-cassette-tool zonder uitstekende pin in het midden. ( die zou normaal de holle as ingaan ter stabilisatie.
Voor de grammenjagers : je fiets wordt wel wat zwaarder, dat komt omdat de nieuwe as massief is. Wel weer een stukje sterker natuurlijk ;)

[/quote]

Thanx!! Ik ga ook beginnen met een singlespeed en deze oplossing lijkt me toch sterker dan met een snelspanner.

Moet je trouwens kettingspanners gebruiken als je met snelspanners werkt?