Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Durac-Ace 7900 omklussen naar triple ?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 21 dec 2009 19:00

Ik heb onlangs mijn Ultegra 6703 cranckstel gemonteerd, en verbaasde me over de manier waarop het kleinste blad (30t) vast gezet is. Dat zit namelijk met afstandshouders vast (nr 13 in de tekening) op het middelste blad (39t).
Zie:
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 676705.pdf

Zou je een Dura-Ace 7900 (39-52t) om kunnen klussen naar een triple op die manier ? Van een 7900 het binnenblad eraf (39t) en vervangen door de combi (39-30t) van een 6703.
Enige probleem wat ik me voor ogen heb is de lengte van de as door het frame, die zou dan iets te kort kunnen zijn (zou iemand op kunnen meten wat de aslengte van een DA-7900 en een Ultegra-6703 is ?).

Alvast bedankt.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 dec 2009 20:42

Leuk projectje, daar houd ik altijd wel van!

Je zal natuurlijk ook nog een triple shiter moeten hebben. Wellicht is dat dezelfde als de double, met een begrenzertje ofiets?

De vraag is of de afstand tussen het grote en kleine (midden) blad bij een double hetzelfde is als bij een triple. Anders zou je kleine blad (op je zelfgemaakte triple) te dicht op het frame komen en haalt je derrie het wellicht niet.

Je kunt tussen je lager en het frame altijd de kunstof spacer zetten van. Je houd dan nog genoeg over voor bevestiging van je linker arm.

Ik zou ze proberen in het echt goed te bekijken en op te meten bij bv je fietsvrienden.
Succes.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 dec 2009 22:49

Idee is goed en creatief, nu de uitvoering nog:
1. linker triple shifter nodig,
2. triple derailleurs nodig
3. De slag tussen de voorste kettingbladen is gelijk, of het er 2 of 3 zijn, maakt niet uit.
4. langere as nodig anders komt de derailleur niet op binnenblad. Verschil met middenblad is 6 mm: dat is teveel Alleen met trapassen met binnengelegen lagering kun je de trapas middels een shim naar rechts verschuiven (maar geen 6mm). Lijkt me dat de mooie poging hier strandt.
Sjef

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 22 dec 2009 11:00

Bij Campa is de shifter hetzelfde voor dubbel en tripple, bij Shimano niet.
Langere trapas is vooral nodig om te voorkomen dat het binnenblad tegen de liggende achtervork aanloopt.
De voorderrie is wel aan te passen met een beetje creatief knutslen.
Eigenlijk is het beste hiervoor nog de suntour commandshifters. Die hadden geen index maar een ratelsysteem. De index is namelijk gekoppeld aan vaste afstanden tussen de bladen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2009 12:17

Maar een langere as gaat zo lastig, want die zit echt vast aan het crankstel...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 22 dec 2009 13:47

Amclassic-fan schreef:Maar een langere as gaat zo lastig, want die zit echt vast aan het crankstel...


Oh ja, dat was ik vergeten; dat heb je met die moderne systemen.

Ik heb nog een 'ouderwets' systeem met een 'gewone' trapas.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 22 dec 2009 23:30

nou, dat wordt dan dus wachten op shimano, dat ze een 7903 uitbrengen, wat dus eigenlijk alleen inhoud een langere trapas (die gefixeerd is aan de rechtercranck) en dan ff de 2 binnen tandwielen van de Ultegra 6703 een ander kleurtje geven en eraan schroeven.
En dan natuurlijk een linker 7900 STI greep voor triple (of die van Ultegra 6700 gebruiken).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2009 23:33

En die gaat Shimano dus echt niet meer uitbrengen. Wil je Dura Ace rijden dan zul je 't moeten doen met compact of een dubbel. Voor een triple versie moeten ze ook nog een achter-derailleur met langere kooi in het assortiment nemen, een andere voor-derailleur en shifter. Dat kan waarschijnlijk helemaal niet uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 23 dec 2009 11:22

Wat die achterderrie betreft is daar op dit forum al veel over geduscussieerd. Een lange slag is niet echt nodig, alleen als je groot-groot schakelt; maar dat heeft geen enkele zin, is alleen een kwestie van gedisciplineerd schakelen.
Overigens heb ik wel eens een lange arm van een andere oude achterderrie op een nieuwe korte-kooi-derrie gemonteerd.

Het kritieke probleem is de as die aan de crank vastzit die te kort is, en de voor-derrie-shifter.

Ergo, komt er niet.

Plaats reactie