Pagina 1 van 4
Compact crankset of standaard
Geplaatst: 27 dec 2009 19:41
door henk61
Hallo,
Je ziet op veel fietsen, 50/34 T wat is hiervan het voordeel/ nadeel. Ik heb altijd 53/42T gefietst en een poosje Triple Ultegra 53/42/?
Groet,
Henk
Geplaatst: 27 dec 2009 19:44
door eelcoz
Daar staat al zeer veel over geschreven op dit forum. Alle voors en tegens van een compact versus triple (of eventueel dubbel) zijn al vele malen voorbijgekomen. Met de zoekfunctie kun je al die topics wel terugvinden.
Compact crankset of standaard
Geplaatst: 27 dec 2009 20:06
door henk61
Ja ik heb inmiddels e.e.a gelezen. Blijft volgens mij erg individueel heb eigenlijk altijd met 53 42 gefietst, dan lijkt 50 34 eigenlijk erg onpraktisch. Toch levert dura ace dit op sommige fietsen als standaard. Maar op het vlakke friese land lijkt mij dit niet erg praktisch.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:10
door eelcoz
Inderdaad. Aangezien ik nog niet zolang fiets was een dubbel geen optie voor mij, omdat ik daarmee geen berg over ga komen. En wat de keuze tussen compact en triple betreft; 50/34 lijkt mij zeer onpraktisch op het vlakke. Je kunt natuurlijk een 39 erop zetten voor het vlakke en die omwisselen voor de 34 als je naar de bergen gaat, maar dan moet je iedere keer sleutelen (en heb je een vrij dure momentsleutel nodig, heb ik me laten vertellen) en daar had ik niet zoveel zin in. Daarom voor een triple (52/39/30) gekozen.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:20
door Zorro
eelcoz schreef: 50/34 lijkt mij zeer onpraktisch op het vlakke. Je kunt natuurlijk een 39 erop zetten voor het vlakke en die omwisselen voor de 34 als je naar de bergen gaat, maar dan moet je iedere keer sleutelen (en heb je een vrij dure momentsleutel nodig, heb ik me laten vertellen) en daar had ik niet zoveel zin in.
Hoi,
Ik moet het even nakijken in de Dura Ace handleidingen maar volgens mij heeft de voorderailleur een maximale capaciteit van 16 tanden verschil.
53-34 zou dus niet gaan (is ook wel een loei van een verschil).
Momentsleutel voor je voorbladen is non-sense. Echt niet nodig.
Mvg, Zorro
Geplaatst: 27 dec 2009 20:22
door 100cols
Zoals eelcoz al opmerkt is alles hier wel over gezegd. Maar goed, als antwoord op je vraag:
ben je sterk dan neem je een dubbel
ben je niet heel sterk, maar fiets je allen op het vlakke dan neem je een ook dubbel
ben je niet heel sterk en fiets je ook in bergachtig gebied dan neem je een trippel of compact
Ik neem een compact met voor het vlakke een 39 en in bergachtig gebied een 34. Volgens mij hebben compact en dubbel geen voor of nadelen ten opzichte van elkaar. Je moet gewoon nemen wat je nodig hebt (en niet wat je denkt dat je nodig hebt).
Geplaatst: 27 dec 2009 20:25
door eelcoz
ZorroI schreef:eelcoz schreef: 50/34 lijkt mij zeer onpraktisch op het vlakke. Je kunt natuurlijk een 39 erop zetten voor het vlakke en die omwisselen voor de 34 als je naar de bergen gaat, maar dan moet je iedere keer sleutelen (en heb je een vrij dure momentsleutel nodig, heb ik me laten vertellen) en daar had ik niet zoveel zin in.
Hoi,
Ik moet het even nakijken in de Dura Ace handleidingen maar volgens mij heeft de voorderailleur een maximale capaciteit van 16 tanden verschil.
53-34 zou dus niet gaan (is ook wel een loei van een verschil).
Momentsleutel voor je voorbladen is non-sense. Echt niet nodig.
Mvg, Zorro
Maar ik bedoelde ook bij een 50/34 de 34 door 39 vervangen.
Wat die momentsleutel betreft; lekker is dat. Heb me door m'n FM laten adviseren in m'n keuze voor compact of triple en hij beweerde dat zo'n sleutel echt noodzakelijk is en rond de 80 euro kost.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:29
door 100cols
En die kon je zeker bij hem kopen? Je draait de bladboutjes aan en daartussen zitten dan de kettingbladen en de cranckarm. Wat kan daar mis gaan, gewoon goed vast draaien volgens het principe dat vast vast is.
Een carbon stuurtje kun je wat sneller stuk draaien, maar dat is ook wat holler en kwetsbaarder. Dan zal zo'n sleutel wel nodig zijn.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:35
door henk61
OK, dank
Ja ik heb best veel fiets (amateur A) ervaring. Dus altijd groot 53.42 gefietst, nu zie je dus die 'nieuwe' verhoudingen en dan denk je, wat is beter. Maar ik ben er al uit, het moet gewoon 52/42 worden. WAS GOED en IS GOED. Voor het op vakantie gaan gewoon even wisselen en inderdaad daar is echt geen sleutel voor nodig. Tenminste die ik heb ik hiervoor nog nooit gebruikt.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:41
door rbr
Ik heb dit jaar voor het eerst met een compact gefietst na een paar jaar met een dubbel gereden te hebben. Waar ik in het vlakke met tegenwind de 52 niet lekker rond kreeg en terug moest naar de 39, heb ik dit jaar alles wat vlak was met de 50 gereden. Vooral met de cassette 12-23 zat er geen gat in de verzetten die ik wilde rijden. De 34 alleen voor bergachtig terrein met een cassette 12-27.
Op mijn nieuwe fiets komt er wederom een compact op. De vlakke cassette heb ik al gekocht en voor de bergwielen kies ik waarschijnlijk de 12-29.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:42
door eelcoz
100cols schreef:En die kon je zeker bij hem kopen?
Nou, dat werd niet direct met zoveel worden gezegd, maar goed. Baal hier wel een beetje van (had ik het nou maar eerst even hier gevraagd), want hierdoor is m'n fiets wel 100 euro duurder uitgevallen. De standaard uitvoering was namelijk met een compact en met een triple werd ie 100 euro duurder. De fiets kan 1 dezer dagen binnenkomen, dus kan ook niet meer terug.
Geplaatst: 27 dec 2009 20:49
door 100cols
@eelcoz ik ben geen fietsenmaker, maar er zijn hier toch meerdere mensen die hetzelfde beweren. Inderdaad jammer, vooral omdat je toch graag goed advies wilt. Wat voor fiets heb je gekocht?