hallo,
doordat ik niet vond wat ik wou, ga ik het toch maar eens langs hier proberen:
ik heb deze getallen gevonden over een fiets die ik waarschijnlijk ga kopen, maar weet totaal niet hoe het zit, qua stijfheid.
De torsiestijfheid: 81 Nm/º
de voorvork is 83 Nm/°
het bracket 37Nm/°
hij/zij zal gebruikt worden om wedstrijden mee terijden.
mvg
nog maar eens stijfheids topic
Torsiestijfheid is niet enorm, maar ik denk dat met name de bracketstijfheid te laag is voor wedstrijdgebruik. Ik zeg dit overigens niet op basis van praktijkervaring, maar meer in vergelijking met andere frames, er staat nu bijvoorbeeld een test met 5 alu racers in fiets en die hebben allemaal een hogere bracketstijfheid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
een lichte prof kan hier best mee rijden, een niet afgetrainde goedwillende amateur zonder techniek zal het een stuk moeilijker hebben.....
Stijfheidswaarden zonder iets te weten over de berijder zeggen helemaal niets en resulteren enkel in onzinnig stijve fietsen.
Stijfheidswaarden zonder iets te weten over de berijder zeggen helemaal niets en resulteren enkel in onzinnig stijve fietsen.
Als ik me goed herinner is de torsie stijfheid van een Specialized SL3: torsie 119, bracket >43, de ander weet ik even niet meer. Koppel dit aan een zeer laag gewicht en je hebt een idee voor wat de profs hebben.
Hierbij moet ik wel opmerken dat de prof fietsen getweakte consumenten fietsen zijn, althans bij Specialized. Die zeer soms zelfs zwaarder en heier en daar iets stijver, mar dat is dan met in spraak van de berijder.
De drang naar stijfheid is denk ik prima maar juist nu zie dat dit gekoppeld wordt aan dempende eigenschappen aan de achterbrug om toch comfort te creeeren. Ik denk persoonlijk dat carbon hier zijn sterke punt heeft. Je kunt een betere combinatie vinden tussen comfort en stijfheid. Hier zit denk ik de toegevoegde waarde van de frame bouwer (of ontwerper).
Ik zou het leuk vinden om eens te horen wat de ideeen zijn om hier en meet waarde voor te bedenken. Trek en Specialized en anderen hebben tegen woordig "comfort" racers maar hoe vertaal je comfort naar iets dat je kunt meten?
Hierbij moet ik wel opmerken dat de prof fietsen getweakte consumenten fietsen zijn, althans bij Specialized. Die zeer soms zelfs zwaarder en heier en daar iets stijver, mar dat is dan met in spraak van de berijder.
De drang naar stijfheid is denk ik prima maar juist nu zie dat dit gekoppeld wordt aan dempende eigenschappen aan de achterbrug om toch comfort te creeeren. Ik denk persoonlijk dat carbon hier zijn sterke punt heeft. Je kunt een betere combinatie vinden tussen comfort en stijfheid. Hier zit denk ik de toegevoegde waarde van de frame bouwer (of ontwerper).
Ik zou het leuk vinden om eens te horen wat de ideeen zijn om hier en meet waarde voor te bedenken. Trek en Specialized en anderen hebben tegen woordig "comfort" racers maar hoe vertaal je comfort naar iets dat je kunt meten?
Loeki Pro
Ik vraag me af of de zogenaamde comfort racer ook maar iets zegt over de dempende eigenschappen van een frame omdat alles wat een hogere balhoodbuis heeft dus een geometrie waarbij het verschil tussen zadel en stuurhoogte kleiner is tegenwoordig comfort racer genoemt wordt!
No pain no gain, no guts no glory!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het is behoorlijk goed te meten, er is echter wel meer apparatuur dan een meetlat nodig en een lomp gewicht nodig. De opstelling zelf kost qua materiaal al behoorlijk wat en het ontwerpen, programmeren ed kost nog een stuk meer. Tour zou 't misschien wel kunnen betalen, zou zoveel beter zijn als die volslagen idiote meting die ze nu doen.
Waar hier (en in vergelijkbare topics) gesproken wordt over demping of dempende eigenschappen wordt eigenlijk de responsie van een fiets (het frame is slechts een onderdeel) bedoeld. Dus de mate waarop een fiets reageert op dynamische belasting (bv slecht wegdek). De stijfheid van het geheel en de afzonderlijke onderdelen speelt daarin een grote rol.
Demping zegt iets over de capaciteit van een materiaal of constructie om energie te absorberen. IMO speelt dit een ondergeschikte rol bij racefietsen.
Demping zegt iets over de capaciteit van een materiaal of constructie om energie te absorberen. IMO speelt dit een ondergeschikte rol bij racefietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
rare vraag/opmerking misschien . Maar ik kan me voorstellen dat andere maten frames ook ander stijfheden hebben een groot frame moet volgens mij al met meer materiaal (op dezelfde plek) worden gebouwd, dan een klein frame om dezelfde waarde te krijgen.
Daarnaast zal over het algemeen op een groter frames een zwaarder persoon zitten.
Zijn daar testen van? hetzelfde frame in verschillende maten.
Daarnaast zal over het algemeen op een groter frames een zwaarder persoon zitten.
Zijn daar testen van? hetzelfde frame in verschillende maten.