Pagina 1 van 2

Shimano 2011 -> 10 sp XTR, XT en SLX

Geplaatst: 21 jan 2010 12:24
door amclassic-fan
In 2011 worden de XTR, XT en SLX groep 10 speed. De standaard vertanding van de triple crankstellen veranderd van 44-32-22 naar 42-32-24.
Natuurlijk ook dubbele crankstellen: 26-38, 28-40, 30-42 en 30-44. De kettinglijn zou minder zijn dan de 49,5 van Sram XX
Voor de dubbele crankstellen zijn apart voor-derailleuren. De shifters zijn er in een dubbel/triple versie en een versie enkel voor dubbel.
Cassettes worden: 11-32, 11-34 en 11-36
De nieuwe 10 speed ketting hebben een snelsluitschakel.

XTR remschijven van 140 tot 203 mm.
V-brakes zie ik niet meer staan.

X.O wordt ook een complete groep incl dubbele crankstellen en is volledig opnieuw ontworpen.

Afbeelding
Afbeelding

Bron: Chinese website ;)

Geplaatst: 21 jan 2010 13:04
door daniel1975
Zoals ik op mountainbike.nl al schreef: de perfect remedie tegen koopziekte. Wat zijn beide groepen er op achteruit gegaan.

Geplaatst: 21 jan 2010 14:54
door timbo16
Helemaal mee eens.
Ik vindt de XX groep nog wel mooi.
Maar de XTR & XO groep zijn er niet op vooruit gegaan helaas, de crank gaat nog wel voorderrie zo te zien ook wel enigsinds.
Enkel dat er nu een XO voorderrie bij zit, vindt ik wel mooi anders was het een XTR of X9 geworden maar denk dat ik nog even wacht op de XO derrie.

Geplaatst: 21 jan 2010 15:32
door amclassic-fan
De X.O groep vind ik qua vormgeving een afknapper, de XTR groep vind ik op de onduidelijke foto er niet slecht uit zien. Daar lijkt meer voor function boven form gekozen te zijn en dat kan mij altijd wel bekoren.

Bij bevalt de trend van meer dubbele crankstellen wel en nu dus ook meer voor-derailleurs. Want de huidige XTR E-type derailleurs zijn gewoon waardeloos voor dubbele crankstellen.

Geplaatst: 21 jan 2010 15:38
door foosho
De Shimano groepen gaan nog wel op het 1e gezicht, die SRAM ziet er echt cheap uit.

Nou ja, ik vermaak me nog wel ff met 9 sp, dus ik had al geen koopziekte bescherming nodig ;)

Geplaatst: 21 jan 2010 18:52
door wasbeer2006
XTR ziet er wel aardig uit vind ik. XO niet echt, sowieso nooit een XX of XO crank.
Sram voor de achterderrie en de draaishifters, de rest gewoon shimano.

Daarnaast het huidige XTR middenblad is wel zo ongeloofelijk goed en sterk, als ze dat nou ook eens met het grote blad doen!

Ik baal wel van die tandwielverhouding, waarom nou weer 42 ipv 44! (rijd ook veel op de weg) Dan wellicht toch maar een dubbel, alhoewel ik een triple wel lekkere vind. Bij een marathon gebruik ik de 22 bijna niet maar gewoon op vakantie vind ik het altijd wel lekker als je een beetje relaxed kan rijden. en mijn cadans is nogal hoog.

Geplaatst: 22 jan 2010 01:18
door amclassic-fan
Met 42-11 moet je toch een aardige snelheid kunnen halen. De trent van de kleinere voorbladen was onder de profs al ingezet de laatste jaren. Tot zelfs enkele extreme gevallen waarbij enkel met een 36 als enkel blad voor werd gereden.

De XX voor-derailleur schijnt wel goed te werken, de Avid schijfremmen zijn goed, dus ze hebben wel een aardige groep. Alleen die crankstellen zijn lelijke dingen, net alsof ze 't buitenblad vergeten zijn.

Geplaatst: 22 jan 2010 08:32
door daniel1975
Avid maakt idd goede schijfremmen tegenwoordig, maar vlak de Shimanoremmen ook niet uit. Ik heb wat ervaring met de huidige XT remmen en veel ervaring met de SLX remmen en dat zijn echt hele goede remmen. Ik neem aan dat ze die goede remmen ook gebruiken in de 10sp groep.

Geplaatst: 22 jan 2010 12:14
door wasbeer2006
Tuurlijk 42 / 11 dekt de lading. Maar ik rijd in het buitenland nog wel eens (drie weken per jaar) in het hooggebergte, naar beneden is elke tandje welkom.

Maar je kan je afvargen wat over het hele jaar gezien nuttiger is waarschijnlijk de 42!

Hij staat eigenlijk zelden op de 11 alleen bij harde wind mee (staat hier nog wel eens langs de nieuwe waterweg)

Een durace 11/27 cassette met een triple lijkt me wel aardig! Ik kan dan klein blijven rijden voor relaxe vakantie ritjes en meer tussenstappen!

Geplaatst: 22 jan 2010 13:36
door tiest
Die bovenste foto blijf ik een beetje raar vinden (Cassette zit nog op de naaf?)

Die Xtr groep ziet er wel puik uit, die XO groep is echt prullespeelgoed. Bah.

We kopen het toch allemaal weer, net als de superrecordhendels met walwisrubbers;)

@Daan, Huidige xt schijfremmen zijn idd bijzonder goed voor een oke prijs. Net als avid elixr cr (wel duurder)

Geplaatst: 22 jan 2010 13:49
door daniel1975
De Elixir heeft betere pad-adjust en ziet er beter uit ;-)

Geplaatst: 22 jan 2010 14:01
door perik
Diezelfde mensen die nu over mekaar heen buitelen om het spuug en spuug lelijk te noemen zijn degenen die er straks mee gaan rijden. Wedden? :) Ik vind die XTR trouwens erg mooi. Zou deze crank ook weer een nieuwe BCD hebben?