Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Shimano 2011 -> 10 sp XTR, XT en SLX

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jan 2010 12:24

In 2011 worden de XTR, XT en SLX groep 10 speed. De standaard vertanding van de triple crankstellen veranderd van 44-32-22 naar 42-32-24.
Natuurlijk ook dubbele crankstellen: 26-38, 28-40, 30-42 en 30-44. De kettinglijn zou minder zijn dan de 49,5 van Sram XX
Voor de dubbele crankstellen zijn apart voor-derailleuren. De shifters zijn er in een dubbel/triple versie en een versie enkel voor dubbel.
Cassettes worden: 11-32, 11-34 en 11-36
De nieuwe 10 speed ketting hebben een snelsluitschakel.

XTR remschijven van 140 tot 203 mm.
V-brakes zie ik niet meer staan.

X.O wordt ook een complete groep incl dubbele crankstellen en is volledig opnieuw ontworpen.

Afbeelding
Afbeelding

Bron: Chinese website ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2010 13:04

Zoals ik op mountainbike.nl al schreef: de perfect remedie tegen koopziekte. Wat zijn beide groepen er op achteruit gegaan.
Less is bore

timbo16
Forum-lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 jul 2009 21:01
Locatie: Gorinchem
Contact

timbo16 21 jan 2010 14:54

Helemaal mee eens.
Ik vindt de XX groep nog wel mooi.
Maar de XTR & XO groep zijn er niet op vooruit gegaan helaas, de crank gaat nog wel voorderrie zo te zien ook wel enigsinds.
Enkel dat er nu een XO voorderrie bij zit, vindt ik wel mooi anders was het een XTR of X9 geworden maar denk dat ik nog even wacht op de XO derrie.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jan 2010 15:32

De X.O groep vind ik qua vormgeving een afknapper, de XTR groep vind ik op de onduidelijke foto er niet slecht uit zien. Daar lijkt meer voor function boven form gekozen te zijn en dat kan mij altijd wel bekoren.

Bij bevalt de trend van meer dubbele crankstellen wel en nu dus ook meer voor-derailleurs. Want de huidige XTR E-type derailleurs zijn gewoon waardeloos voor dubbele crankstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 jan 2010 15:38

De Shimano groepen gaan nog wel op het 1e gezicht, die SRAM ziet er echt cheap uit.

Nou ja, ik vermaak me nog wel ff met 9 sp, dus ik had al geen koopziekte bescherming nodig ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2010 18:52

XTR ziet er wel aardig uit vind ik. XO niet echt, sowieso nooit een XX of XO crank.
Sram voor de achterderrie en de draaishifters, de rest gewoon shimano.

Daarnaast het huidige XTR middenblad is wel zo ongeloofelijk goed en sterk, als ze dat nou ook eens met het grote blad doen!

Ik baal wel van die tandwielverhouding, waarom nou weer 42 ipv 44! (rijd ook veel op de weg) Dan wellicht toch maar een dubbel, alhoewel ik een triple wel lekkere vind. Bij een marathon gebruik ik de 22 bijna niet maar gewoon op vakantie vind ik het altijd wel lekker als je een beetje relaxed kan rijden. en mijn cadans is nogal hoog.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2010 01:18

Met 42-11 moet je toch een aardige snelheid kunnen halen. De trent van de kleinere voorbladen was onder de profs al ingezet de laatste jaren. Tot zelfs enkele extreme gevallen waarbij enkel met een 36 als enkel blad voor werd gereden.

De XX voor-derailleur schijnt wel goed te werken, de Avid schijfremmen zijn goed, dus ze hebben wel een aardige groep. Alleen die crankstellen zijn lelijke dingen, net alsof ze 't buitenblad vergeten zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2010 08:32

Avid maakt idd goede schijfremmen tegenwoordig, maar vlak de Shimanoremmen ook niet uit. Ik heb wat ervaring met de huidige XT remmen en veel ervaring met de SLX remmen en dat zijn echt hele goede remmen. Ik neem aan dat ze die goede remmen ook gebruiken in de 10sp groep.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2010 12:14

Tuurlijk 42 / 11 dekt de lading. Maar ik rijd in het buitenland nog wel eens (drie weken per jaar) in het hooggebergte, naar beneden is elke tandje welkom.

Maar je kan je afvargen wat over het hele jaar gezien nuttiger is waarschijnlijk de 42!

Hij staat eigenlijk zelden op de 11 alleen bij harde wind mee (staat hier nog wel eens langs de nieuwe waterweg)

Een durace 11/27 cassette met een triple lijkt me wel aardig! Ik kan dan klein blijven rijden voor relaxe vakantie ritjes en meer tussenstappen!

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 22 jan 2010 13:36

Die bovenste foto blijf ik een beetje raar vinden (Cassette zit nog op de naaf?)

Die Xtr groep ziet er wel puik uit, die XO groep is echt prullespeelgoed. Bah.

We kopen het toch allemaal weer, net als de superrecordhendels met walwisrubbers;)

@Daan, Huidige xt schijfremmen zijn idd bijzonder goed voor een oke prijs. Net als avid elixr cr (wel duurder)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2010 13:49

De Elixir heeft betere pad-adjust en ziet er beter uit ;-)
Less is bore

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 22 jan 2010 14:01

Diezelfde mensen die nu over mekaar heen buitelen om het spuug en spuug lelijk te noemen zijn degenen die er straks mee gaan rijden. Wedden? :) Ik vind die XTR trouwens erg mooi. Zou deze crank ook weer een nieuwe BCD hebben?

Plaats reactie