Ik wil een aantal boutjes van mijn racefiets vervangen, sommige hebben al wat vliegroest in de kop zitten.
Nu vraag ik me af welke bouten ik eventueel ook kan vervangen door een ander materiaal, alu of RVS of titanium.
Kettingbladbouten zijn al alu en kan zo blijven, maar voor het stuur en de stuurpen, titanium kan maar is duur, RVS is trillingsgevoelig en alu misschien te zwak?
Voor zadel en zadelpen idemdito.
Voor remmen(kabels) en derailleurs, kan Alu daarvoor?
Alvast bedankt.
Boutjes vervangen
Bedoel je met "RVS is trillingsgevoelig" dat RVS boutjes makkelijker lostrillen dan andere materialen? Eigenlijk nog nooit iets van gemerkt. Op nieuw gemonteerde RVS boutjes zit altijd wel van die blauwe Loctite pasta en dat voorkomt lostrillen. Na hermontage zal je dat dan weer zelf opnieuw moeten opbrengen.
Trek Madone 6 2011
Mijn ervaringen met alu zijn vrij positief. In de meeste fietsen die ik tegenkom in de werkplaats met aluminium in het stuur/stuurpen, ervaar ik weinig problemen. Titanium is inderdaad beter, maar dat komt ook met een prijs. Het is uiteindelijk jouw eigen keuze. Ik zou afgewogen voor RVS gaan.
mvg Gait
mvg Gait
G Rigter schreef:Mijn ervaringen met alu zijn vrij positief. In de meeste fietsen die ik tegenkom in de werkplaats met aluminium in het stuur/stuurpen, ervaar ik weinig problemen. Titanium is inderdaad beter, maar dat komt ook met een prijs. Het is uiteindelijk jouw eigen keuze. Ik zou afgewogen voor RVS gaan.
mvg Gait
Alu boutjes in stuur/stuurpen?
Iemand levensmoe?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb 80% van mijn bike met tita uigerust. Het staat mooi, roest niet en is lichter.
Alu voor de bidonhouder, en schifters (sram draaischakelaars, niet met race shifters doen)
In je stuurpen zou ik geen alu doen, tenzij je inderdaad aan zelfmoord denkt. De twee bij de vorkbuis zou nog kunnen, maar pak dan gewoon tita voor de zekerheid.
Sowieso monteer ik elke bout met laag aandraaimoment met borgingsmiddel en de bouten op de (schijf)remmen.
Alu voor de bidonhouder, en schifters (sram draaischakelaars, niet met race shifters doen)
In je stuurpen zou ik geen alu doen, tenzij je inderdaad aan zelfmoord denkt. De twee bij de vorkbuis zou nog kunnen, maar pak dan gewoon tita voor de zekerheid.
Sowieso monteer ik elke bout met laag aandraaimoment met borgingsmiddel en de bouten op de (schijf)remmen.