Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 16:57

Hebben jullie in Nederland ook een terugdraaiende teller?
Of hoe werkt dat met de teveel opgewekte stroom?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 jan 2022 17:06

De opgewekte stroom wordt apart geregistreerd en verrekend met de verbruikte stroom. Heb je meer opgewekt dan krijg je een klein bedrag per kw terug.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 18:10

JPAR schreef: 26 jan 2022 17:06 De opgewekte stroom wordt apart geregistreerd en verrekend met de verbruikte stroom. Heb je meer opgewekt dan krijg je een klein bedrag per kw terug.
Je opgewekte Kwh's gaan dus niet integraal van je verbruikte Kwh's af?
In Vlaanderen kan/kon je een reël verbruik van minder dan nul hebben omdat je meer op het net zet dan je er af haalt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 26 jan 2022 19:26

We hebben een zogenoemde slimme meter met 4 telwerken.
2 meten het verbruik met een verschil tussen dag en nacht.
2 meten de teruglevering met inderdaad ook een verschil tussen dag en nacht.
De ouderwetse meter die terug kan tellen wordt vervangen zodra men weet dat je zonnepanelen hebt en gaat verboden worden icm zonnepanelen.
Op dit moment mag je de eigen opwek nog volledig aftrekken (salderen) met je verbruik maar daar gaat verandering in komen.
Op dit moment heb ik daarom per saldo 0 euro elektriciteitskosten. Doordat ze de saldering gaan afbouwen zal ik in de toekomst wel geld moeten betalen.
Uit ervaring weet ik overigens dat ik 1/3 van mijn stroom rechtstreeks zelf gebruik voor koelkast, vriezer, wasmachine, etc.

Accu’s zoals van tesla of iwell zie je hier particulier nog vrijwel tot totaal niet omdat we volledig kunnen salderen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 jan 2022 20:58

bakboord1 schreef: 26 jan 2022 19:26 We hebben een zogenoemde slimme meter met 4 telwerken.
2 meten het verbruik met een verschil tussen dag en nacht.
2 meten de teruglevering met inderdaad ook een verschil tussen dag en nacht.
De ouderwetse meter die terug kan tellen wordt vervangen zodra men weet dat je zonnepanelen hebt en gaat verboden worden icm zonnepanelen.
Op dit moment mag je de eigen opwek nog volledig aftrekken (salderen) met je verbruik maar daar gaat verandering in komen.
Op dit moment heb ik daarom per saldo 0 euro elektriciteitskosten. Doordat ze de saldering gaan afbouwen zal ik in de toekomst wel geld moeten betalen.
Uit ervaring weet ik overigens dat ik 1/3 van mijn stroom rechtstreeks zelf gebruik voor koelkast, vriezer, wasmachine, etc.

Accu’s zoals van tesla of iwell zie je hier particulier nog vrijwel tot totaal niet omdat we volledig kunnen salderen.
Dit dus :mrgreen:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 jan 2022 21:00

Overigens is de afbouwvan de salderingsregeling nog steeds niet een feit. De mogelijke invoer ervan schuift ook steeds verder door.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hayes

hayes 27 jan 2022 20:37

IK heb sinds 2010 zonnepanelen.
Nog altijd een terugdraaiende teller. De belofte was nu geloof ik dat je tot 2025 kon weigeren? Of je komt als zonnepaneel eigenaar alleszins niet meer prioritair aan de beurt.

Het systeem van oversubsidie (waar ik dus nog steeds van profiteer) heeft in België helaas de publieke opinie wat opgezet tegen zonnepanelen. terwijl we op termijn alle bronnen van energie nodig zullen hebben.

Ik heb destijds 10.000 euro betaald voor 3.000 kwh.
Kon volledig afgetrokken worden van de belastingen.
Zelfs de rente van de groene lening mocht je aftrekken van belastingen.
Sinds 2010 elk jaar 990 euro groene stroom subsidie. En dat nog tot 2030.
En elk jaar een 600 euro aan niet te betalen elektriciteit.

Ik had ze na 4,5 jaar terugverdiend. Na 20 jaar zal het rendement van het geïnvesteerde geld zowat 100% zijn.

Mensen die de laatste jaren investeerden zijn er wel aan voor de moeite, ondanks beloftes van de regering. Geen subsidies meer, geen groot voordeel door de slimme tellers. Wel maar de klein helft betaald van wat het destijds was, maar dat is een kleine troost.

hayes

hayes 27 jan 2022 20:38

Daarom dat ik zo van de zon hou ;) ;) ;)

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 jan 2022 21:50

/quote
Nog altijd een terugdraaiende teller. De belofte was nu geloof ik dat je tot 2025 kon weigeren? Of je komt als zonnepaneel eigenaar alleszins niet meer prioritair aan de beurt.
/quote

Helaas, verplichting m.b.t. "slimme" meter met dubbel telwerk gaat per 2023 in. Wetsvoorstel is in voorbereiding en aangezien het ons geld gaat kosten zal dat wel lukken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 jan 2022 22:17

We moeten hier wel oppassen dat we Belgische en Nederlandse regels niet door elkaar gaan halen.
Dat de Belgische subsidie beter was dan de Nederlandse is voor mij als grensbewoner wel duidelijk geworden tijdens een rondje fietsen. Voor mijn gevoel liggen er in België meer panelen dan hier in Nederland.

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 jan 2022 22:43

Kan zijn maar dit (Nederlandse) wetsvoorstel is gebaseerd op EU regulering. Het zal waarschijnlijk in België niet veel anders zijn. :cry:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2022 07:38

senior schreef: 27 jan 2022 21:50 /quote
Nog altijd een terugdraaiende teller. De belofte was nu geloof ik dat je tot 2025 kon weigeren? Of je komt als zonnepaneel eigenaar alleszins niet meer prioritair aan de beurt.
/quote

Helaas, verplichting m.b.t. "slimme" meter met dubbel telwerk gaat per 2023 in. Wetsvoorstel is in voorbereiding en aangezien het ons geld gaat kosten zal dat wel lukken.
Dit wordt hoogst waarschijnlijk uitgesteld naar 2024.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... he%20Zaken.

Plaats reactie