racefiets, max 1500 euro
Geplaatst: 03 feb 2010 09:20
Ik had links en rechts al wat meegelift in andere onderwerpen, maar start toch mijn eigen draadje even.
Vroeger heb ik veel MTB gereden, maar de laatste jaren gebruik ik voornamelijk mijn MTB om met 2 vrienden over de weg te fietsen. Om die reden had ik me voorgenomen om voor Maart een racefiets aan te schaffen om deze zomer serieus werk te maken van tochten op de racefiets ipv MTB.
Mijn budget is max. 1500 euro zodat er nog wat centjes over blijven voor pedalen en schoenen.
- lengte 1,85 en weet van vroegere MTB metingen dat mijn benen in verhouding iets langer zijn dan de "gemiddelde" man van 1,85.
- triple want wil fatsoenlijk een col op kunnen de komende jaren
- carbon is geen must (misschien ook lastig in dit budget en je moet altijd nog wat te dromen hebben voor de toekomst)
- Voorkeur heeft Shimano Ultegra of Campa ivm weggewerkte kabels (puur optisch vind ik dit stukken mooier). Op de MTB altijd Shimano gehad en nooit problemen gehad, maar ben ook geen merken junkie
- 2e hands mag, maar wil geen enkele concessie doen aan afmeting. Voorkeur ligt toch bij lokale fietsenzaak ivm de service en flexibiliteit om een startende racefietser te helpen een juiste afstelling te krijgen. Bijv. mocht het standaard zadel niet prettig zitten, standaard stuur te smal ervaard worden en dit met enige flexibiliteit opgelost kan worden.
Mijn MTB dealer heeft de volgende fiets staan:
Stevens Aspin met Ultegra 2010 voor 1400 euro:
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=186
Een andere zaak in de regio een Bianchi Via Nirone 7 voor 1300 euro:
http://www.bianchi.com/nl/products2010/ ... Y0B28.aspx
Allebei 10x3 met Ultegra waar de kabels mooi weggewerkt zijn bij het stuur.
Wat betreft ontwerp vind ik de Bianchi iets mooier met die hellende buis en hij is 100 euro goedkoper. Aan de andere kant heeft de bianchi dan weer een Fsa headset/crankset ipv Shimano, dit vind ik wat opmerkelijk en vroeg me af of het prijsverschil daar ook mee te maken heeft.
De Stevens heeft (vind ik) een mooiere kleurencombinatie. Is wel volledig Shimano Ultegra afgewerkt en de wielen (Easton Vista SL met Continental bandjes) zijn volgens mijn 2 kameraden ook kwalitatief beter dan de Shimano WH-R500 wielen van de Bianchi.
Van beide fietsenzaken mag ik de fiets voor een proefrit meenemen.
De Bianchi zaak wist met het blote oog toen ik op het frame zat met zekerheid dat ik een 58 nodig heb.
De Stevens zaak wilde me op een 58 en 60 zien zitten (beide maten heeft men op voorraad maar zaten nog in een doos). Als ik wil mag ik bij twijfel ook rijden op beide maten. Men nam daar ook meer tijd voor me (bestaande klant dus kennen je portomenee neem ik aan)
Helaas door het weer van de laatste weken ben ik niet in staat geweest om op zaterdag te gaan rijden, maar ik hoop dat deze zaterdag de weergoden me beter zijn gezind.
De grote vragen die ik nog heb zijn:
Zijn er specifieke zaken waar ik tijdens een proefrit op kan letten.
En wat is toch wel minimaal de tijd die je op een fiets moet zitten om te achterhalen of de positie wel goed is. Bij het spinnen in de winter merk ik ooit aan het einde van de les pas dat ik mijn zadel toch net iets anders had moeten afstellen. Ben regelmatig bezig om mijn afstelling te veranderen, maar soms ervaar ik dan in de onderrug spanning na een periode van een uur.
Ik lees hier ooit over mensen die een bepaalde fiets strakker door een bocht vinden gaan, maar vraag me dan altijd of dat echt te herleiden is naar de kwaliteit van het frame. Ik vraag me af of ik ervaren genoeg ben om dit te "ervaren"
Vroeger heb ik veel MTB gereden, maar de laatste jaren gebruik ik voornamelijk mijn MTB om met 2 vrienden over de weg te fietsen. Om die reden had ik me voorgenomen om voor Maart een racefiets aan te schaffen om deze zomer serieus werk te maken van tochten op de racefiets ipv MTB.
Mijn budget is max. 1500 euro zodat er nog wat centjes over blijven voor pedalen en schoenen.
- lengte 1,85 en weet van vroegere MTB metingen dat mijn benen in verhouding iets langer zijn dan de "gemiddelde" man van 1,85.
- triple want wil fatsoenlijk een col op kunnen de komende jaren
- carbon is geen must (misschien ook lastig in dit budget en je moet altijd nog wat te dromen hebben voor de toekomst)
- Voorkeur heeft Shimano Ultegra of Campa ivm weggewerkte kabels (puur optisch vind ik dit stukken mooier). Op de MTB altijd Shimano gehad en nooit problemen gehad, maar ben ook geen merken junkie
- 2e hands mag, maar wil geen enkele concessie doen aan afmeting. Voorkeur ligt toch bij lokale fietsenzaak ivm de service en flexibiliteit om een startende racefietser te helpen een juiste afstelling te krijgen. Bijv. mocht het standaard zadel niet prettig zitten, standaard stuur te smal ervaard worden en dit met enige flexibiliteit opgelost kan worden.
Mijn MTB dealer heeft de volgende fiets staan:
Stevens Aspin met Ultegra 2010 voor 1400 euro:
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=186
Een andere zaak in de regio een Bianchi Via Nirone 7 voor 1300 euro:
http://www.bianchi.com/nl/products2010/ ... Y0B28.aspx
Allebei 10x3 met Ultegra waar de kabels mooi weggewerkt zijn bij het stuur.
Wat betreft ontwerp vind ik de Bianchi iets mooier met die hellende buis en hij is 100 euro goedkoper. Aan de andere kant heeft de bianchi dan weer een Fsa headset/crankset ipv Shimano, dit vind ik wat opmerkelijk en vroeg me af of het prijsverschil daar ook mee te maken heeft.
De Stevens heeft (vind ik) een mooiere kleurencombinatie. Is wel volledig Shimano Ultegra afgewerkt en de wielen (Easton Vista SL met Continental bandjes) zijn volgens mijn 2 kameraden ook kwalitatief beter dan de Shimano WH-R500 wielen van de Bianchi.
Van beide fietsenzaken mag ik de fiets voor een proefrit meenemen.
De Bianchi zaak wist met het blote oog toen ik op het frame zat met zekerheid dat ik een 58 nodig heb.
De Stevens zaak wilde me op een 58 en 60 zien zitten (beide maten heeft men op voorraad maar zaten nog in een doos). Als ik wil mag ik bij twijfel ook rijden op beide maten. Men nam daar ook meer tijd voor me (bestaande klant dus kennen je portomenee neem ik aan)
Helaas door het weer van de laatste weken ben ik niet in staat geweest om op zaterdag te gaan rijden, maar ik hoop dat deze zaterdag de weergoden me beter zijn gezind.
De grote vragen die ik nog heb zijn:
Zijn er specifieke zaken waar ik tijdens een proefrit op kan letten.
En wat is toch wel minimaal de tijd die je op een fiets moet zitten om te achterhalen of de positie wel goed is. Bij het spinnen in de winter merk ik ooit aan het einde van de les pas dat ik mijn zadel toch net iets anders had moeten afstellen. Ben regelmatig bezig om mijn afstelling te veranderen, maar soms ervaar ik dan in de onderrug spanning na een periode van een uur.
Ik lees hier ooit over mensen die een bepaalde fiets strakker door een bocht vinden gaan, maar vraag me dan altijd of dat echt te herleiden is naar de kwaliteit van het frame. Ik vraag me af of ik ervaren genoeg ben om dit te "ervaren"