Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Opbouw van je nieuwe fiets

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 13 sep 2022 15:17

In het kader van opbouwen van een nieuwe fiets heb ik wel een vraag aan de ervaringsdeskundigen!

Ik ga een fiets ombouwen van 11 speed mechanisch naar 12 speed di2 12 en vroeg me af of iemand tips heeft / advies tav tools die specifiek handig zijn. Dit om te voorkomen dat ik halverwege ben en vastloop met een "had ik dat nou maar vast geregeld" probleem.

Wat ik al heb:
Di2 tool (voor de dunne kabels)
Kabel geleid tool
Grommets
Remleiding tools

Dank!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 sep 2022 15:21

Steeksleutel 7mm voor ontluchten van het remsysteem.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 sep 2022 19:22

Hydraulische leiding knipper en pin inserter
Krimpkous en heatgun
Dempingspul voor rem- en di2 leidingen
Ontluchting/vulset remmen
Bleedblok
Brakepad spreider

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 16 sep 2022 15:41

mooie tips, dank!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 16 sep 2022 18:10

Scherpe kniptang

H143
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2020 09:12

H143 13 okt 2023 08:34

bottombracket tool, als je toch bezig bent deze direct ook maar vervangen..
@Woefdram, waar gebruik je een krimpkous voor?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 okt 2023 09:07

Ik heb de gravelfietsen opgebouwd met GRX Di2 11s en dan loopt er dus een Di2 snoer en een remleiding van het stuur naar het frame. Die kun je met een stuk krimpkous bij elkaar binden zodat het eruit ziet als 1. Puur esthetisch dus, ik heb en hekel aan die losse draadjes die vaak ziet, zeker toen draadloos Di2 nog niet bestond (en voor GRX nog steeds niet).

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 okt 2023 15:10

Het is de laatste tijd wat stil in dit topic, dus laat ik er wat nieuw leven in blazen.

Ik heb het plan opgevat om zelf een racefiets compleet op te bouwen. In dat traject zullen een aantal keuzes gemaakt moeten worden die wil ik graag met jullie wil delen. Daarnaast verwacht ik ook dat ik wat advies nodig ga hebben over gereedschap, monteren van alle onderdelen en wie weet nog meer.

Ik ga er mijn tijd voor nemen om dit proces te doorlopen. Het is niet iets wat op korte termijn klaar moet zijn.

De eerste keuze is al gemaakt en dat is het frame. De onderstaande criteria heb ik vastgesteld:

• Stalen frame
• Carbon voorvork
• Schijfremmen
• Volledige interne kabel geleiding
• In door mij te kiezen kleurcombinatie te spuiten (2 kleuren)

De keuze voor staal is omdat ik dit altijd een frame van dit materieel wilde hebben en carbon fietsen heb ik er al drie van. Titanium heb ik al gehad en dat gaat me waarschijnlijk te duur worden.

Ik heb een shortlist van merken en typen waarbij de eerste keuze op dit moment een Legend Fedaia is. Dat is het enige frame wat ik echt kan bekijken en in mijn handen kan hebben. Sterker nog, ik heb het al gezien. De eerste informatie die ik heb is dat dit binnen het budget past wat ik er aan uit wil geven. Dat ga ik over twee weken definitief horen want dan heb ik een afspraak met de FM die ze verkoopt. Dan kijken we wat mijn specifieke wensen met de prijs gaan doen.

Shortlist:
• Legend Fedaia
• Chesini Agile
• Standert Triebwerk
• Enigma Elite HSS
• Cinelli (mijn eigen FM kijkt Cinelle aan mijn wensen kan voldoen)

mimoza
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 20 okt 2023 02:16

Kijk eventueel ook eens bij het Nederlandse Wind cycleworks.

https://windcycleworks.nl/

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 okt 2023 08:20

asmeets schreef: 15 okt 2023 15:10 Het is de laatste tijd wat stil in dit topic, dus laat ik er wat nieuw leven in blazen.

Ik heb het plan opgevat om zelf een racefiets compleet op te bouwen. In dat traject zullen een aantal keuzes gemaakt moeten worden die wil ik graag met jullie wil delen. Daarnaast verwacht ik ook dat ik wat advies nodig ga hebben over gereedschap, monteren van alle onderdelen en wie weet nog meer.

Ik ga er mijn tijd voor nemen om dit proces te doorlopen. Het is niet iets wat op korte termijn klaar moet zijn.

"Knip"
Dat laatste idee had ik ook bij mijn gravelbike.
Alleen in de periode tussen bestellen en leveren van mijn Chinese frame, had ik ook de overige spullen al besteld. Met het frame in de hand, nog een paar laatste zaken die opgemeten moesten worden voor de juiste artikelen en 1,5 week na levering van het frame had ik mijn eerste rit op de fiets.

Ik vind het dan ook bewonderenswaardig dat sommige een half jaar kunnen doen over de opbouw van een fiets.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 20 okt 2023 11:49

asmeets schreef: 15 okt 2023 15:10 Het is de laatste tijd wat stil in dit topic, dus laat ik er wat nieuw leven in blazen.

Ik heb het plan opgevat om zelf een racefiets compleet op te bouwen. In dat traject zullen een aantal keuzes gemaakt moeten worden die wil ik graag met jullie wil delen. Daarnaast verwacht ik ook dat ik wat advies nodig ga hebben over gereedschap, monteren van alle onderdelen en wie weet nog meer.

Ik ga er mijn tijd voor nemen om dit proces te doorlopen. Het is niet iets wat op korte termijn klaar moet zijn.

De eerste keuze is al gemaakt en dat is het frame. De onderstaande criteria heb ik vastgesteld:

• Stalen frame
• Carbon voorvork
• Schijfremmen
• Volledige interne kabel geleiding
• In door mij te kiezen kleurcombinatie te spuiten (2 kleuren)

De keuze voor staal is omdat ik dit altijd een frame van dit materieel wilde hebben en carbon fietsen heb ik er al drie van. Titanium heb ik al gehad en dat gaat me waarschijnlijk te duur worden.

Ik heb een shortlist van merken en typen waarbij de eerste keuze op dit moment een Legend Fedaia is. Dat is het enige frame wat ik echt kan bekijken en in mijn handen kan hebben. Sterker nog, ik heb het al gezien. De eerste informatie die ik heb is dat dit binnen het budget past wat ik er aan uit wil geven. Dat ga ik over twee weken definitief horen want dan heb ik een afspraak met de FM die ze verkoopt. Dan kijken we wat mijn specifieke wensen met de prijs gaan doen.

Shortlist:
• Legend Fedaia
• Chesini Agile
• Standert Triebwerk
• Enigma Elite HSS
• Cinelli (mijn eigen FM kijkt Cinelle aan mijn wensen kan voldoen)
Leuk project. Ik heb dit met meerdere fietsen gedaan en kan het iedereen aanraden. Krijg je echt een uniek eindresultaat.

Tips:
1) Ga pas onderdelen verzamelen/bestellen als je weet welk frame het gaat worden. Ik stond versteld van het aantal verschillende standaarden aan balhoofden, bottom brackets, schijfrem bevestiging, bekabeling opties en ga zo maar door. Het hier geen rekening mee houden heeft bij mij voor een kast vol ongebruikte onderdelen gezorgd, van bottom brackets tot remschijven enz.
2) vind een fietsenmaker (als je zoals mij zelf niet technisch bent) die dit ook een mooie uitdaging vindt en met je mee wil denken/zelf met suggesties komt
3) tweedehands zijn veel mooie (ongebruikte) onderdelen te koop waardoor je qua budget dingen redelijk binnen de perken kunt houden
Laatst gewijzigd door HeinB op 20 okt 2023 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 20 okt 2023 11:53

scottwilko schreef: 20 okt 2023 08:20 Ik vind het dan ook bewonderenswaardig dat sommige een half jaar kunnen doen over de opbouw van een fiets.
Als je wilt kun je een fiets in een dag (of misschien een middag) opbouwen. De reden dat sommigen (waaronder ik) er een half jaar over doen is bijvoorbeeld omdat onderdelen lastig verkrijgbaar zijn, soms de onderdelen niet allemaal tegelijk worden besteld maar in 'etappes' of het gecombineerd moet worden naast een drukke baan en gezin.

Plaats reactie