Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 11 feb 2010 20:20

Vanavond tijdens het naar huis fietsen brak voor het eerst in mijn bijna 20 jarige fietscarriere een ketting.
Hier heb ik natuurlijk al van gehoord, maar eigenwijze ik wijtte dit altijd aan achterstallig onderhoud.
Helaas zonder enige waarschuwing bij het aanzetten was het gebeurd.
Echter de ketting brak niet op de powerlink o.i.d. maar gewoon op een schakel.
Vraagje: Heeft dit met het koude weer te maken.
De ketting heeft nu ongeveer 2000 km op zijn donder gehad (regen,
pekel, sneeuw etc.
De derailleur staat nu niet meer loodrecht onder de achteras en mijn vraag is nu, kan dit kwaad of zijn er moeilijkheden te verwachten.

Alvast bedankt voor de positieve reacties.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 11 feb 2010 21:05

Het derailleurpad kun je wel richten, dan staat de derailleur er waarschijnlijk wel weer recht onder. Mits deze zelf uiteraard niet ontzet is.

Dat de ketting knapt is, mits deze niet ontzettend verroest/versleten was oid, gewoon domme pech denk ik. Het kan wel zijn dat het slechte weer er een beetje invloed op heeft. Maar vast niet bijster veel. Niet te lang over nadenken en gewoon een nieuwe monteren.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 11 feb 2010 21:34

Als ik mij niet vergis staat er in de laatste Fiets iets over kleine scheurtejs in een Shimano ketting. Shimano wijt dit aan pekel maar Fiets trok dit in twijfel. Je moet dit artikel maar eens opzoeken.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 11 feb 2010 23:49

Ijzeren Briek schreef:Als ik mij niet vergis staat er in de laatste Fiets iets over kleine scheurtejs in een Shimano ketting. Shimano wijt dit aan pekel maar Fiets trok dit in twijfel. Je moet dit artikel maar eens opzoeken.


Ga dat inderdaad is opzoeken.
Maar de pekel spoel ik na thuiskomst direkt af. Daarna drogen, nog eens nawrijven met dieselolie..laten drogen en dan olie erop.
Dus aan onderhoud kan het niet liggen.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 12 feb 2010 00:12

Een kettingbreuk door de inwerking van water, zout/pekel is in mijn ogen niet echt mogelijk Ik trek de verklaring van Shimano over de kleine scheurtjes dan ook in twijfel (zie laatste Fiets feb'10). Het metaal van de ketting zou dan zodanig aangevereten (verroest) moeten zijn dat deze daardoor verzwakt is geraakt. Bij genoemd onderhoud (en 'slechts' 2000 km) is dit vlgs mij onmogelijk. ik denk eerder dat er bv. een klein beginnend (haar)scheurtje in je schakel heeft hezeten (fabricagefout wellicht) die door het gebruik verder is gaan scheuren.....en uiteindelijk geknapt is.

Btw, heb je site even bekeken....leuke hobby!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 feb 2010 09:20

Plantagenet schreef:Een kettingbreuk door de inwerking van water, zout/pekel is in mijn ogen niet echt mogelijk Ik trek de verklaring van Shimano over de kleine scheurtjes dan ook in twijfel (zie laatste Fiets feb'10). Het metaal van de ketting zou dan zodanig aangevereten (verroest) moeten zijn dat deze daardoor verzwakt is geraakt. Bij genoemd onderhoud (en 'slechts' 2000 km) is dit vlgs mij onmogelijk. ik denk eerder dat er bv. een klein beginnend (haar)scheurtje in je schakel heeft hezeten (fabricagefout wellicht) die door het gebruik verder is gaan scheuren.....en uiteindelijk geknapt is.

Btw, heb je site even bekeken....leuke hobby!


Heb gisteravond ook het artikel nog even gelezen en zet er net als u vraagtekens bij. Vandaag even bij de FM langs om een nieuwe en een extra kettingpons voor onderweg.

Bedankt voor het bekijken van mijn hobby. Je wordt er rustig van ;););)
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 12 feb 2010 10:59

marc v megroot schreef:Maar de pekel spoel ik na thuiskomst direkt af. Daarna drogen, nog eens nawrijven met dieselolie..


Nawrijven met dieselolie. Dat is nieuw voor mij. Nog niet eerder gehoord dat iemand dat doet. Wat voor mooi effect geeft dieselolie op je ketting?

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 feb 2010 12:47

Binkie4 schreef:
marc v megroot schreef:Maar de pekel spoel ik na thuiskomst direkt af. Daarna drogen, nog eens nawrijven met dieselolie..


Nawrijven met dieselolie. Dat is nieuw voor mij. Nog niet eerder gehoord dat iemand dat doet. Wat voor mooi effect geeft dieselolie op je ketting?


Mijn manier van kettingschoonmaken.
Als er pekel ligt of er ligt veel modder kan je vanwege deze rotzooi je ketting niet ontvetten. Dus spuit ik met de tuinslang even alles goed af.
Diesel blijft op water liggen dus maak ik eerst de ketting goed droog.
Daarna gebruik ik een in Diesel gedrenkte doek en wrijf daamee de ketting helemaal blank, tot er geen restje vet meer op zit. (visueel). Het voordeel van diesel is dat het wat vettig is, dit in tegenstelling tot benzine dat de ketting tot in de asjes gortdroog zet. (diesel is ook goedkoper :D) Dit is met diesel niet het geval (naar mijn mening). Dan wrijf ik de ketting vervolgens weer mooi droog, laat hem een uurtje met rust en daarna weer kettingolie erop. Het teveel wordt er weer afgeveegd.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 12 feb 2010 13:47

Jammer dat diesel zou een stinkend goedje is en dat je er moet mee opletten waar je het laat druppen (lees nergens) maar het is inderdaad in mijn ogen nog altijd het beste reiniginsmiddel voor kettingen. Het zet je ketting niet droog. Maar het is een vuil stinkend goedje. Met bio ontvetter kuis ik mijn fiets gewoon op het gazon zonder dat dat iets achterlaat. Nog nooit heeft dat gras daar iets van ondervonden, zie van hier dat je dat met diesel niet moet doen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2010 14:08

Bij mij brak gisteren een 6700 ketting, die pas 700 km oud was. Op een steil kasseien klimmetje brak de helft van een schakel. Als ik de foto's in de fiets zie is 't zelfde bij mijn ketting gebeurd, ik heb 'm alleen direct door midden getrapt. Gelukkig kon ik met voorzichtig fietsen nog thuis komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 12 feb 2010 16:20

Vreemd is dat toch? Dat een ketting 'zomaar' knapt.
Van Shimano zouden we beter moeten kunnen verwachten, toch!?

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 12 feb 2010 19:05

Misschien moet meneer Shimano binnenkort ook diep gaan buigen net als meneer Toyota heeft gedaan!
No pain no gain, no guts no glory!

Plaats reactie