Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rekoefeningen of niet

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 feb 2010 12:37

Ik was altijd gewend om na een training wat rekoefeningen te doen (hamstrings, kuiten, bovenbenen). Maar nu las ik onlangs in Fiets dat dit voor fietsers niet zo zinvol is.

Graag jullie mening.
prj

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 14 feb 2010 12:50

Dit is een oneindige discussie. Er is geen wetenschappelijk onderzoek of het nou wel of niet goed voor je is. Tot nu toe is het eigenlijk zo als je het zelf prettig vindt dan moet je het vooral doen. Maar als je je hele leven nog nooit hebt gedaan dan hoef je er niet aan te beginnen.

Als je namelijk al jaar en dag elke keer na het fietsen aan het rekken bent dan wordt dat stukje gewenning ook voor je lichaam dat moet je er gewoon lekker inhouden.

Aan de andere kant is rekken opzich niet verkeerd. Vooral om spieren op lengte te houden of te brengen. Mensen met korte hamstrings van bijv. voetbal en die gaan fietsen is rekken niet verkeerd.

Daarnaast heb je nog de discussie statisch of dynamisch rekken, daar kun je ook nog oneindig over praten.

Conclusie doe gewoon wat je zelf prettig vindt.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 feb 2010 14:22

Ik ben een groot voorstander van rek oefeningen. Rek oefeningen zorgen ervoor dat je lenig wordt en/of blijft. Je bent een atleet en je wilt dus een atletisch lichaam hebben. Je hebt hier als wielrenner baat bij. Je kunt dieper zitten zonder last te hebben van je rug of hamstrings.

Live fast; die young. mijn blog

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 14 feb 2010 15:01

Ik meng me niet in de welles nietes discussie, zelf vind ik het bij hardlopen fijn om te rekken na mn warming up maar bij t fietsen doe ik het nooit.

Overigens rek ik nooit na een krachttraining, heb je je spiervezels al een oplawaai gegeven en ga je ze ook nog eens oprekken... Heb t idee dat dat niet zo handig is.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 14 feb 2010 19:41

Zelf rek ik nooit. Niet na fietsen en niet na rennen. Heb het wel geprobeerd, maar ik merk geen voordeel.

Ik hou het er maar op dat een soort geloof is. Als je erin gelooft werkt het, anders niet.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 feb 2010 19:46

't hangt er vanaf of je soepele of harde spieren, lange of korte spieren hebt.
Iemand met korte en stramme of harde spieren heeft daar zeker baat bij, iemand met erg soepele spieren weinig en zekerst bij het fietsen niet.
Indien rekken geen nut zou hebben, kan iemand van de non-believers mij dan eens uitleggen waarom je bij een kramp met stretchen deze snel kan stoppen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 14 feb 2010 19:59

[quote="fiedoo"]Indien rekken geen nut zou hebben, kan iemand van de non-believers mij dan eens uitleggen waarom je bij een kramp met stretchen deze snel kan stoppen?[/quote]

Hoi,

Omdat je dan de spier passief insufficient maakt. Je rekt em uit zodat de Actine en Myosine Filamenten (bijna) niet meer overlappen en de spier niet KAN samentrekken.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 14 feb 2010 20:02

Oftewel, je doorbreekt 'reset' de krampreflex ;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 feb 2010 20:28

[quote="ZorroI"][quote="fiedoo"]Indien rekken geen nut zou hebben, kan iemand van de non-believers mij dan eens uitleggen waarom je bij een kramp met stretchen deze snel kan stoppen?[/quote]

Hoi,

Omdat je dan de spier passief insufficient maakt. Je rekt em uit zodat de Actine en Myosine Filamenten (bijna) niet meer overlappen en de spier niet KAN samentrekken.

Mvg, Zorro

[/quote]

Zorro, ben jij ook een non-believer? De spier kan niet meer samentrekken, akkoord, maar als je loslaat is de kramp na het stretchen in principe toch minder, daar wanneer je dit niet doet de kramp veel langer duurt.
Ik persoonlijk , na 25 jaar sporten zoals basketbal, lopen, voetbal weet uit 30 jaar ( en vooral eigen ) ervaring dat het wel degelijk zin heeft. Bij het fietsen is een iets andere zaak.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 14 feb 2010 20:37

Ik zeg: Functionele verkorting
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 14 feb 2010 21:07

[quote="fiedoo"][quote="ZorroI"][quote="fiedoo"]Indien rekken geen nut zou hebben, kan iemand van de non-believers mij dan eens uitleggen waarom je bij een kramp met stretchen deze snel kan stoppen?[/quote]

Hoi,

Omdat je dan de spier passief insufficient maakt. Je rekt em uit zodat de Actine en Myosine Filamenten (bijna) niet meer overlappen en de spier niet KAN samentrekken.

Mvg, Zorro

[/quote]

Zorro, ben jij ook een non-believer? De spier kan niet meer samentrekken, akkoord, maar als je loslaat is de kramp na het stretchen in principe toch minder, daar wanneer je dit niet doet de kramp veel langer duurt.
Ik persoonlijk , na 25 jaar sporten zoals basketbal, lopen, voetbal weet uit 30 jaar ( en vooral eigen ) ervaring dat het wel degelijk zin heeft. Bij het fietsen is een iets andere zaak.[/quote]

Nou weet je. Over kramp is al zoveel geschreven en gezevert. Verzuring, Calcium tekort in de spieren etc. Maar voor zover ik weet is nog steeds niet eenduidig bekend wat de oorzaak van kramp is. Wellicht IS er niet 1 oorzaak maar meedere.

Ik wil niet zeggen dat ik een non-believer ben. Stretchen haalt de kramp er zeker vaak uit. Sterker nog. Je gaat vanzelf stretchen is mijn ervaring maar dat als remedie en niet pro-actief. In pro-actief stretchen om kramp te voorkomen geloof ik niet idd.

Maar hoe vaak gebeurd het niet dat als je stretched met kramp het er zeer rap weer 'in schiet'?


Er zitten hier nog wat Bewegingswetenschappers die recentelijker zijn afgestudeerd en wellicht een meer up to date info hebben t.a.v.

=Oorzaak kramp
=Effect van stretchen als pro actieve methode om kramp te voorkomen.

Ik wil het wel uitzoeken maar 'moet' eerst het 'Slaap na fietsen' nazoeken van Trudie :D.


[quote="girlinred"]Ik zeg: Functionele verkorting[/quote]

Verklaar je nader girlinred.....je bedoelt dat kramp optreedt als een functioneel iets om zo verdere spierbeschadiging oid tegen te gaan? Net zoiets als ruspieren die samentrekken in geval van spit? M.a.w. bescherming?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 feb 2010 21:44

Er zitten hier nog wat Bewegingswetenschappers die recentelijker zijn afgestudeerd en wellicht een meer up to date info hebben t.a.v.

=Oorzaak kramp
=Effect van stretchen als pro actieve methode om kramp te voorkomen.

Mvg, Zorro
[/quote]

Inderdaad, Zorro, zou zeer interressant zijn. Ik kan enkel praten uit de praktijk.
Wat wetenschappelijke duiding is altijd welkom.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie