Pagina 1 van 2
shimano dura ace 8 speed achterderailleur vervangbaar door e
Geplaatst: 16 apr 2011 16:40
door flandrien_1976
Beste,
mijn achterderailleur is versleten en ik vroeg mij af of ik hem zelf zou kunnen vervangen door een derailleur die ik een tijd geleden gekocht heb . In de winkel hadden ze me toen verteld dat dit probleemloos ging maar toch krijg 'k het niet goed .... die wieltjes zijn véél smaller dan die van m'n huidige deri ...
De kapotte deri is er één van shimano dura ace 8 speed evenals de shifters . De Deri die ik gekocht heb is een shimano ultegra 10 sp ( 6600 )
iemand een (alternatieve) oplossing??
Geplaatst: 16 apr 2011 18:15
door niekgeerts
Het zou moeten passen. Qua index van de shifters i.c.m. de derailleur dan. Als het met de derailleurwieltjes ech niet past zou je eventueel 8 speed wieltjes erin kunnen zetten. Alleen dan zul je ook de boutje uit je oude derailleur moeten gebruiken.
Geplaatst: 16 apr 2011 19:20
door flandrien_1976
Dacht ook dat de index van de shifters het bereik bepaalde en dat het geen problemen kon geven . Ik had zoiets al in gedachten om die wieltjes eens te vervangen van m'n 8 speed derailleur naar die 10 sp . Om die boutjes daarbij ook te gebruiken van de oude derailleur is een bruikbare tip
Geplaatst: 16 apr 2011 19:57
door scottwilko
De aftermarkt wieltjes van tacx zijn geschikt voor 8, 9 en 10 speed. Dus ik zou menen dat het niet daar aan zou liggen.
Geplaatst: 16 apr 2011 20:05
door klimmer
flandrien_1976 schreef:Beste,
mijn achterderailleur is versleten en ik vroeg mij af of ik hem zelf zou kunnen vervangen door een derailleur die ik een tijd geleden gekocht heb . In de winkel hadden ze me toen verteld dat dit probleemloos ging maar toch krijg 'k het niet goed .... die wieltjes zijn véél smaller dan die van m'n huidige deri ...
iemand een (alternatieve) oplossing??
De wieltjes zijn smaller, want de ketting is smaller. Gebruik dan een 9v ketting of 10v, maar 9v kan ook. Je grootste probleem komt nog: de DA 7400 shifters zijn eigenlijk met niets compatible. Dat weet die fietsman ook. Wat je moet doen om toch de ketting op je 8 kransjes te krijgen is de kabel aan de Ultegra derailleur langs een andere route leiden en vastzetten. Zie hiervoor sheldon brown.
deze pagina
Sommige zeggen dat je zelfs 9v cassette kunt schakelen omdat de shifter een spacing voor 9v hanteert, die door de hoge veerdruk van de RD 7400 weer tot 8v wordt gereduceerd. Zie hiervoor ook Sheldon Brown. Ik heb eigen ervaring met 7400: heel degelijk, maar stronteigenwijs. Ik heb nog zo'n RD liggen, maar met een nieuwere ultegra ben je beter geholpen.
Geplaatst: 16 apr 2011 20:26
door utflecht
Volgens mij is de DA 8 speed een uitzondering wat de uitwisselbaarheid betreft.
Had die groep ook op een van mijn vorige fietsen en meen me te herinneren dat de fm destijds bij zo'n zelfde probleem mij vertelde dat de Da 8 shifter/derailleur bij elkaar horen omdat de derrie een andere paralellogram heeft dan bv ultegra en 105
Hier vind je er wel wat info over:
http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html
Geplaatst: 16 apr 2011 21:52
door flandrien_1976
hmmm , ben al een pak wijzer geworden door die site van sheldonbrown . Dus als 'k het goed begrijp dan ben ik met een nieuwe ketting 9 sp ( oude 8 speed is toch ver versleten ) en die alternatieve route van begeleiding van derailleurkabel geholpen ?
gaat die 9 speed ketting dan niet tegen sputteren op m'n pion ( welke ook ver versleten is ) van 8 kronen? Of zou die vervanging van die wieltjes naar 8 speed wieltjes een betere oplossing zijn ? In de veronderstelling dat ik een 8 speed ketting blijf behouden
Geplaatst: 16 apr 2011 21:58
door mafkees
Een 9 speed ketting loopt prima over een 8 speed cassette, er is amper enig verschil in dikte tussen de kransen.
Wieltjes: Tacx levert voor alle typen kettingen / speeds vulstukjes mee , kosten 8€ , prijs/kwaliteit super.
Geplaatst: 16 apr 2011 22:32
door flandrien_1976
heb hier net een doosje van tacx wieltjes teruggevonden : vroeg me al af waarvoor die rubber cirkeltjes voor dienden . Ik kan dus aan de slag : hopelijk komt het allemaal een beetje goed en is het niet zoals ik hierboven net las ; dat de Da 8 shifter/derailleur bij elkaar horen omdat de derrie een andere paralellogram heeft dan bv ultegra en 105

Geplaatst: 16 apr 2011 23:43
door mafkees
Voorzover mij bekend hebben alle Shimano derailleurs vanaf 8 speed dezelfde geometrie, (uitgezonderd sommige Dura Ace) zodat het dus niks uitmaakt of je die voor 8, 9, of 10 speed wil gebruiken, de shifter bepaalt de slag.
Op de wieltjes de iets dikkere vulstukjes gebruiken en klaar (staat ook op het begeleidend handleidinkje)
Geplaatst: 17 apr 2011 04:23
door klimmer
flandrien_1976 schreef:heb hier net een doosje van tacx wieltjes teruggevonden : vroeg me al af waarvoor die rubber cirkeltjes voor dienden . Ik kan dus aan de slag : hopelijk komt het allemaal een beetje goed en is het niet zoals ik hierboven net las ; dat de Da 8 shifter/derailleur bij elkaar horen omdat de derrie een andere paralellogram heeft dan bv ultegra en 105
niet de geometrie van de DA is verschillend, maar zoals, dacht ik toch (met hulp van Sheldon Brown (en wie zou zijn autoriteit in de wind slaan, niemand toch)), duidelijk gemaakt te hebben, de spacing van schakeling. Ik heb de RD 7410 vervangen door een XT 750 derailleur en het enige probleem bleek dus de gewijzigde spacing die met andere montage is te verhelpen.
Geplaatst: 17 apr 2011 10:40
door thomwittendorp
Mafkees schreef:Voorzover mij bekend hebben alle Shimano derailleurs vanaf 8 speed dezelfde geometrie, (uitgezonderd sommige Dura Ace) zodat het dus niks uitmaakt of je die voor 8, 9, of 10 speed wil gebruiken, de shifter bepaalt de slag.
Op de wieltjes de iets dikkere vulstukjes gebruiken en klaar (staat ook op het begeleidend handleidinkje)
Zelfs de shifters kun je nog anders instellen, op mijn 1ste fiets zt shimano sora acht speed alleen mijn vader rijdt er nu met een 10speed ketting en cassette op (dus gewoon 10 speed) en het schakelt ook gewoon goed.