Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

bandenkeuze en andere aanpassingen

inferno
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2010 12:14

inferno 15 feb 2010 12:58

ik ben benieuwd naar jullie keuzes wat betreft banden, bandenspanning en andere fietsinstellingen die jullie doen om je materiaal het beste te laten passen bij je eigen rijstijl.
Ik heb gemerkt dat mijn voorkeuren liggen bij een kruising van cx en downhil. Aangezien ik niet boven aan elke heuvel bijvoorbeeld mn zadel omlaag wil doen, of mn banden een beetje zachter te maken, probeer ik de gouden middenweg te bewandelen...
Ik heb een nobby nic en een racing ralph band erop liggen. Is dit de juiste keuze voor mijn terrein/discipline voorkeur?

Daarnaast ben ik benieuwd welke aanpassingen men doet bij verschillende weerstypen.

Misschien een beetje een warrig verhaal...
Orbea op de weg en Cube in de modder....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 13:05

Nee hoor, heel simpel.

In NL hoef je eigenlijk nooit je zadel te laten zakken tenzij je buiten de routes om naar extremen gaat zoeken. Gewoon 1cm lager dan je wegfiets en klaar.

NN vóór en RR achter is zo'n beetje de standaardcombi in NL. Ik zit meestal rond de 2.1 bar (77kg) en dat gaat perfect. Voor NL hoef je eigenlijk geen andere dingen te doen. Ga je naar het buitenland dan zijn stevigere banden wel aan te raden. Ik heb voor de Ardennen en de bergen een setjes Fat Alberts 2.25 liggen; zwaar maar in rotsomgeving onverwoestbaar en veel grip.
Less is bore

inferno
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2010 12:14

inferno 15 feb 2010 13:23

tnx!

Tijdens het rijden op erg modderige hellingen (zuid Limburg) merkt ik dat mn achterband volledig vol zat met dikke plakkerige klei... Vandaar dat ik twijfelde aan de bandenkeuze.

Ik ben het met je eens dat je (in Nederland) geen aanpassingen HOEFT te maken, maar downhil pik ik graag een sprong of een drop mee en dan is een lager zadel wel weer prettig.
Maar je kunt niet het beste van 2 werelden hebben, dus ik ben het idd wel met je eens. Een lager zadel zou veel te veel invloed hebben op alle andere gebieden dan downhil.

Wellicht dat ik beide stijlen maar beter van elkaar kan scheiden: eerst een uurtje lekker DH en wat springen, daarna het conditiewerk...
Orbea op de weg en Cube in de modder....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2010 13:28

Ik rijd zelf met de Racing Ralph achter en nobby nic of Rocket Ron voor.
Redelijk droog is de RoRO en wat natter de NONI. Als mijn Roro's op zijn doe ik voor standaard de NONI zoveel scheelt het niet en de Noni voelt lekkerder aan.

Als het echt heel nat ik wil ik wel eens een nobby nic achter doen

Maat is 2.25, spanning varierend van 1.8 tm 2.2 (nat is laag, droog is hoog). Ik ben tussen de 76 en 80 kilo, 80 in januari 76 in juli, augustus.

(er zijn ook nog zat andere merken die prima banden leveren)

Ik doe niet echt speciale dingen als het nat is. behalve bandenspanning en dikkere olie op mijn ketting.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 13:37

Oja, en om het zadel omhoog en omlaag te zetten heb ik deze: [urlhttp://www.bike-components.de/products/info/p2 ... -2010.html[/url]
In NL. gebruik ik hem niet, maar voor de Ardennen en Alpen is het dé oplossing. Middels de remote ff je zadel laten zakken, volle bak naar beneden en dan middels de remote zadel weer omhoog. Werkt perfect!
Less is bore

inferno
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2010 12:14

inferno 15 feb 2010 13:47

Daniel1975 schreef:Oja, en om het zadel omhoog en omlaag te zetten heb ik deze: [urlhttp://www.bike-components.de/products/info/p2 ... -2010.html[/url]
In NL. gebruik ik hem niet, maar voor de Ardennen en Alpen is het dé oplossing. Middels de remote ff je zadel laten zakken, volle bak naar beneden en dan middels de remote zadel weer omhoog. Werkt perfect!


hahaha Dat bestaat dus al... dacht ik een tijdje geleden een helder moment te hebben.. hahaha

Zo zie je maar, als je denkt iets nieuws bedacht te hebben, bestaat het in 99,9% van de gevallen al (lang).

Wel een erg mooi ding, en volgens jou werkt het ook nog eens goed?
Misschien ooit, als de financieen het toestaan!
Orbea op de weg en Cube in de modder....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 13:59

Er zijn er meerdere. Andere bekende (en goede!) is de GravityDropper.
Dit systeem werkt echt perfect. Pas als je het ooit hebt gebruikt weet je wat je mist ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 14:12

Probleem is alleen dat er altijd speling op komt en dat ze daarnaast behoorlijk aan het gewicht zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2010 17:23

Daarom zit ie er alleen op in de Ardennen of de Alpen.
Het verschil in gewicht kost minder tijd naar boven dan de tijd die je nodig hebt om elke keer af te stappen om je zadelpen omhoog en omlaag te doen ;)
Less is bore

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 15 feb 2010 18:01

De gravitydropper is niet zo handig en mist setback.

Die Joplin is bijna de ideale zadelpen enkel de hendel is wat onhandig en voelt ongemakkelijk aan.

Dit is een bijna identieke kopie maar dan met veel fijnere hendel:
Afbeelding

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 15 feb 2010 19:15

inferno schreef:tnx!

Tijdens het rijden op erg modderige hellingen (zuid Limburg) merkt ik dat mn achterband volledig vol zat met dikke plakkerige klei... Vandaar dat ik twijfelde aan de bandenkeuze.

Ik ben het met je eens dat je (in Nederland) geen aanpassingen HOEFT te maken, maar downhil pik ik graag een sprong of een drop mee en dan is een lager zadel wel weer prettig.
Maar je kunt niet het beste van 2 werelden hebben, dus ik ben het idd wel met je eens. Een lager zadel zou veel te veel invloed hebben op alle andere gebieden dan downhil.

Wellicht dat ik beide stijlen maar beter van elkaar kan scheiden: eerst een uurtje lekker DH en wat springen, daarna het conditiewerk...


Mijn mening is dat schwalbe de modder niet zo goed lost.
Zelf rij ik alles op Black panther achter en black panther xtrac voor.
Marathon's in het buitenland, cape epic in zuid afrika, xc wedstrijdjes etc.
Alles gewoon op 2 bar.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 16 feb 2010 07:13

er zijn nogal wat lichtlopende banden. de omstandigheden bepalen ook de keuze zoals al gemeld. in lelystad heb ik soms wat grip nodig als er modder is maar ik wil ook snelheid. ik kies vaak voor meer bandenspanning: 3,5 bar. mijn roro's pakken minder modder mee vanwege de grote afstand tussen de noppen en zijn 390 (of zoiets) gram. de nn's -en andere echt noppenbanden- zijn gewoon zwaarder, pakken meer modder mee en hebben een fikse rolweerstand, ze geven volgens mij meer vertrouwen dan snelheid.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie