Over de wielersport en zijn beoefenaars.

mont ventoux

bvc
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 jan 2010 22:32

bvc 17 apr 2011 11:58

beste wielerliefhebbers,

dinsdag vertrek ik naar de provence en heb besloten om de mont ventoux op te gaan rijden, ik heb dit vroeger reeds eens gedaan via malaucin.
maar nu is de situatie echter zo dat ik sinds 9 mei 2010 niet meer op mijn fiets gezeten heb.
dus ga ik het proberen langs de "watjes" kant sault.
ik zie het bij gebrek aan training echter niet volledig zitten, heeft er misschien iemand nog goede raad over hoe te rijden of over de klim zelf. zou het haalbaar zijn? of is de kans dat ik halverwege thompson achterna ga groter?
alvast bedankt,

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 apr 2011 12:07

Verstandig is het niet of of je er plezier aan beleeft is maar de vraag.

Maar als je wel start, zoveel mogelijk op het lichtste verzet en sparen. Tijd speelt toch geen rol neem ik aan. Probeer er dan waar mogelijk in ieder geval nog wat van te genieten. Succes.

ps als je SIMPSON tegenkomt ben je er bijna!

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 17 apr 2011 12:10

Je bedoelt zeker Tommy Simpson. Ik denk dat het niet echt verstandig is, maar als je totaal geen tijd in gedachte hebt en voldoende stopt om te eten en te drinken, dan moet het misschien wel haalbaar zijn. Alles hangt een beetje af van je basis conditie. Je hebt niet op de fiets gezeten, maar heb je nog wel andere sporten gedaan? Ik denk dat je zelf het beste weet of het haalbaar/verstandig is. Groeten
Do or Do not.. There is no try

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 17 apr 2011 12:16

Als je hem al ooit gereden hebt (al dan niet lang geleden) dan zul je weten wat het inhoud en zelf ook wel kunnen inschatten of het verstandig is voor je ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 apr 2011 12:21

Deze kant van de klim heb ik zelf ook reeds diverse malen mogen doen, in goede vorm, maar ook wel eens in een minder goede conditie. Als je ècht sinds 9 mei vorig jaar helemaal niet meer gefietst hebt, zal het enorme 'uitdaging' voor je worden!
Als je tijd/gelegenheid hebt, zou ik daar eerst even wat andere tochten maken. Rijd ook als test bijv. eens vanaf Villes-sur-Auzon naar de belvédère in de Gorges de la Nesque. Dit moet je op het buitenblad (52x19-21 of 50x19-21) redelijk goed kunnen volbrengen in een tijd van zo'n 53-55 min. Of rijd de Col de Murs vanaf de noordzijde (Venasque) ook op het buitenblad op. Als dat lukt, maak je wel een kans(je).
Mijn advies voor de Ventoux is, doe de eerste 20 km rustig aan (dus probeer op reserve te rijden). Dan ben je bij Chalet Reynard nog niet 'op'. Het deel Sault-Chalet Reynard is niet erg steil, maar wel lang. Ik ben hier ooit wel eens helemaal 'kapot' gegaan wegen gebrek aan conditie. De laatste km's voor je bij Chalet Reynard komt, zijn nagenoeg vlak en kun je, rustig op het buitenblad rijdend, wat bijkomen voor de laatste 6 km. Als je bij Chalet Reynard voelt dat de laatste 6 km 'er nog in zitten', dan rustig verder omhoog. Je weet 't, de laatste 1,5 km voor de top zijn zwaar. En blijk je bij Chalet Reynard 'leeg' te zijn, dat suis je toch fijn naar beneden naar Bédoin (of terug naar Sault) en probeer je 't een andere keer opnieuw! Fijne vakantie en succes!
60 x Ventoux

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 apr 2011 12:24

Helemaal met je eens, behalve dat buitenblad? Waarom zou je ongetraind op het buitenblad gaan rijden? (ik doe het getraind niet eens).

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 apr 2011 12:29

pinarello schreef:...behalve dat buitenblad? Waarom zou je ongetraind op het buitenblad gaan rijden? (ik doe het getraind niet eens).

Hier bedoel ik mee aan te geven, dat als je niet het vermogen hebt om dit te doen, je de Ventoux ook maar beter een keertje kun overslaan. Zo makkelijk is die 'watjes'-kant nu ook weer. Dus ik bedoel het als test (zo test ik mij zelf ook als ik daar ben;)).
Maar ieder moet het maar op z'n eigen manier doen...

Edit: voor de duidelijkheid heb ik de tekst van m'n vorige post iets aangepast.
60 x Ventoux

bvc
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 jan 2010 22:32

bvc 17 apr 2011 12:34

ik denk dat ik misschien best idd dat buitenblad vergeet. ik heb het laatste jaar absoluut niks van sport gedaan. heb vroeger wel erg veel met de fiets gereden, ben hem opgereden toen ik 15 jaar was langs malaucin, en dat is nu toch al zo'n 12 jaar geleden dus...het is idd een uitdaging, mannen onder elkaar op een BBQ , weet wel... maar kan je ongetraind 42x28 naar boven die laatste anderhalve kilometer, of blokkeer je volledig? denk dat het daarvan zal afhangen.
wat SiMPSON betreft, mijn oprechte excuses voor deze onvergeeflijke blunder
...:)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 apr 2011 12:39

bvc schreef:...maar kan je ongetraind 42x28 naar boven die laatste anderhalve kilometer...


Dat kun je IMHO wel vergeten...

Als 42x28 je lichtste verzet is, heb je eigenlijk ongetraind daar in de Vaucluse niet veel te zoeken... Ja, de Gorges de la Nesque (ook erg mooi hoor!) op het binnenblad zal nog wel gaan en over de côtes tussen de wijndorpen of de kleine lage colletjes opzoeken lukt waarschijnlijk wel.

Edit: Lees hier nog maar eens over andere colletjes.;).
60 x Ventoux

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 apr 2011 12:45

Le Grimpeur schreef:
bvc schreef:...maar kan je ongetraind 42x28 naar boven die laatste anderhalve kilometer...


Dat kun je IMHO wel vergeten...

Als 42x28 je lichtste verzet is, heb je eigenlijk ongetraind daar in de Vaucluse niet veel te zoeken...


Dat denk ik ook; maar als ie veel foto's gaat nemen in die laatste km's zou het mss wel lukken:D

bvc
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 jan 2010 22:32

bvc 17 apr 2011 12:51

ik ga proberen woensdag een ritje te doen, evt langs voorgestelde colletjes, dan zal ik al wel snel weten hoe laat het is.
vrijdag moet dan de grote dag zijn. het is idd de uitdaging en de clou"ik kan zonder km in de benen de mont ventoux nog op die me nu duur te staan komt"
een van mijn minder doordachte uitspraken om het met een eufemisme te zeggen.
dus ik ga het zeker wel proberen. maar heb geen zin om halfweg steendood te vallen.

dus als ik het goed snap tot 20km geen stamp teveel geven en dan met een waanzinnige krachtexplosie de laatste anderhalve km proberen te overbruggen. als ik aan de chalet al in het rood gegaan ben, best gewoon rechtsomkeer maken...

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 17 apr 2011 13:15

Ach het toont ook weer karakter en trots dat je je aan je woord houd ;)
En zolang je er ook geen tijd aan gehangen hebt kun je je woorden (al dan niet te snel uitgesproken) nog bekrachtigen ook ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

Plaats reactie