advies welke wielen na 8 spaakbreuken
-
- Forum-lid
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43
Waar ( online ) kan je de onderdelen vinden om zelf een wielset te spaken?
Meten is weten.Daniel1975 schreef: Een lichter wielsetje voel je gewoon, punt uit.
Nog even wat over de eerder genoemde lage(!!!) DT 1.1:
"DT RR1.1 single eyeletted rim DT Swiss RR1.1 single eyeletted road rim. After being released 4 years ago these 420 gram rims quickly received a reputation for cracking, especially when used on the rear wheel. As a result DT Swiss produced a 480 gram double-eyeletted version which is recommended for rear wheel use. These rims build up really well and are beautifully true however I dont see the value in an expensive, heavy rim which has poor aerodynamics and comparatively poor lateral stiffness. "
En over het voordeel van 3 cm hoog, ZONDER busjes (eyelets):
"The quality of aluminum alloys and the ability to extrude them has improved dramatically in recent years and as a result there are modern high-quality rims which do not have (and do not need) eyelets.
http://wheelworks.co.nz/blog/eyeletted- ... tted-rims/
Ofwel: in de rest van de wereld is het al bekend, nu Nederland nog.
Roadster
>Nog even wat over de eerder genoemde lage(!!!) DT 1.1:
Zoals ik al tientallen malen op dit forum zei (zoekfunctie), neem de DT 1.1 met double eyelets. Geen enkel probleem. Ik rijd al jaren op deze velgen en zonder enig probleem. Die velgen zijn veel mooier afgewerkt dan welke andere velg dan ook. Maar dat zal je wel duidelijk worden als je zelf ooit een wiel bouwt.
Zoals ik al tientallen malen op dit forum zei (zoekfunctie), neem de DT 1.1 met double eyelets. Geen enkel probleem. Ik rijd al jaren op deze velgen en zonder enig probleem. Die velgen zijn veel mooier afgewerkt dan welke andere velg dan ook. Maar dat zal je wel duidelijk worden als je zelf ooit een wiel bouwt.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zoran raadt mij voor 309 euro de volgende set aan:
KT-naven
Voor:
- Nobium XR 270 (27mm hoge velg neem ik aan)
- 28 spaken. (Revolution of Laser)
Achter:
- Nobium XR 300 (30mm hoge velg)
- 28 spaken
- Drive-side: double butted spaken
- NonDrive-side: Revolution of Laser spaken
Gewicht: 1570 - 1600 gram
Ik ben zelf 72 kg. Voor allround-gebruik wat betreft wegdek. Niet voor wedstrijden.
Zelf denk ik dat dit wel een degelijk set is. Qua gewicht ligt het in de buurt van campa zonda of fulcrum racing 3. Uiterlijk speelt niet echt een rol voor mij. Ik prefereer meer duurzaamheid en stijfheid.
Wat prefereren jullie: deze handgespaakte of toch een setje zonda's of racing 3?
KT-naven
Voor:
- Nobium XR 270 (27mm hoge velg neem ik aan)
- 28 spaken. (Revolution of Laser)
Achter:
- Nobium XR 300 (30mm hoge velg)
- 28 spaken
- Drive-side: double butted spaken
- NonDrive-side: Revolution of Laser spaken
Gewicht: 1570 - 1600 gram
Ik ben zelf 72 kg. Voor allround-gebruik wat betreft wegdek. Niet voor wedstrijden.
Zelf denk ik dat dit wel een degelijk set is. Qua gewicht ligt het in de buurt van campa zonda of fulcrum racing 3. Uiterlijk speelt niet echt een rol voor mij. Ik prefereer meer duurzaamheid en stijfheid.
Wat prefereren jullie: deze handgespaakte of toch een setje zonda's of racing 3?
Gazelle Team TVM \'99
En ik zeg het nog maar eens: desnoods 28 spaken voor als het moet, maar niet achter.
>Ik prefereer meer duurzaamheid en stijfheid.
Dat is in tegenspraak met het bovenstaande. Neem in dat geval 32 spaaks wielen.
>Ik prefereer meer duurzaamheid en stijfheid.
Dat is in tegenspraak met het bovenstaande. Neem in dat geval 32 spaaks wielen.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik heb net eens even een wielset van mijzelf gewogen:
-36 spaaks,
-DT RR 1.1 velgen
-D-A naven,
-Sapim spaken,
-messing nippels,
-wieltape zat er nog om
------------------------
1700 gram. (zonder snelsluiters)
Even rekenen: Open Pro's zijn lichter, bij 32 spaken gaat het gewicht van 8 spaken plus 8 nippels er af, verder kan je gewicht besparen met aluminium nippels i.p.v. messing (maar die corroderen wel) en dan kom je makkelijk op zo'n 1600 gram.
Maar dan heb je een setje superieure naven en velgen waarvoor je overal onderdelen kan kopen.....
Vraag maar eens op vakantie bij een Franse Fm naar KT naven.
-36 spaaks,
-DT RR 1.1 velgen
-D-A naven,
-Sapim spaken,
-messing nippels,
-wieltape zat er nog om
------------------------
1700 gram. (zonder snelsluiters)
Even rekenen: Open Pro's zijn lichter, bij 32 spaken gaat het gewicht van 8 spaken plus 8 nippels er af, verder kan je gewicht besparen met aluminium nippels i.p.v. messing (maar die corroderen wel) en dan kom je makkelijk op zo'n 1600 gram.
Maar dan heb je een setje superieure naven en velgen waarvoor je overal onderdelen kan kopen.....
Vraag maar eens op vakantie bij een Franse Fm naar KT naven.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
C. Zaballa schreef:Zoran raadt mij voor 309 euro de volgende set aan:
KT-naven
Voor:
- Nobium XR 270 (27mm hoge velg neem ik aan)
- 28 spaken. (Revolution of Laser)
Achter:
- Nobium XR 300 (30mm hoge velg)
- 28 spaken
- Drive-side: double butted spaken
- NonDrive-side: Revolution of Laser spaken
Gewicht: 1570 - 1600 gram
Ik ben zelf 72 kg. Voor allround-gebruik wat betreft wegdek. Niet voor wedstrijden.
Zelf denk ik dat dit wel een degelijk set is. Qua gewicht ligt het in de buurt van campa zonda of fulcrum racing 3. Uiterlijk speelt niet echt een rol voor mij. Ik prefereer meer duurzaamheid en stijfheid.
Wat prefereren jullie: deze handgespaakte of toch een setje zonda's of racing 3?
Zeker doen!
Ik heb zelf een aantal sets van Zoran, en deze man is echt super. Heb zelf ervaring met zijn KT naven, niobium T25 tubulars, mach1 CFX. Hij werkt met een spaakspanningsmeter en zo hebben alle spaken gelijke spanning. Minder kans op slagen ed. Een vriend van mij heeft exact ditzelfde setje als hij jou adviseert. Hij is 90 kg en die wielen lopen als een trein: geen slagje en na een seizoen zijn de lagers nog prima. De KT naven zijn mooie lichtgewicht naven voor een goede prijs en lopen soepel. Het invreten van de body moet ik nog beoordelen, maar lijkt duidelijk minder te zijn dan bij de eastons. De duurzaamheid van de niobiumvelgen is goed, slijten duidelijk minder in dan mavic cxp22, en vergelijkbaar met cxp33. De wielen zijn makkelijk te servicen en je kan bij Zoran altijd terecht met vragen. Ik heb mijn easton systeemwielen verkocht om bij deze man te kopen. Een aanrader dus.