Nadeel van een te groot frame
Ik heb een mooi fiets gezien maat 59.
Volgens een meting zou ik een zitbuis van 562 moeten hebben (dus maat 57).
Totale rijhoogte is gemeten op 765 (hart trapas tot aan bovenkant zadel.
Top tube is er 575 gemeten.
De fiets die ik op het oog heb heeft een top tube van 572.
Dus dat moet kunnen.
Wat zou het nadeel kunnen zijn als ik deze te "grote" fiets toch zou kopen.
Klopt het dat doordat de zadelpen minder uitsteekt door het 59 frame , dat ik dan minder diep zou kunnen zitten.
Volgens een meting zou ik een zitbuis van 562 moeten hebben (dus maat 57).
Totale rijhoogte is gemeten op 765 (hart trapas tot aan bovenkant zadel.
Top tube is er 575 gemeten.
De fiets die ik op het oog heb heeft een top tube van 572.
Dus dat moet kunnen.
Wat zou het nadeel kunnen zijn als ik deze te "grote" fiets toch zou kopen.
Klopt het dat doordat de zadelpen minder uitsteekt door het 59 frame , dat ik dan minder diep zou kunnen zitten.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Er is m.b.v. de zoekfunktie veel info op dit forum te vinden over de maatvoering. Dan zult je ook vinden dat de bovenbuislengte en de lengte van de balhoofdbuis veel belangrijker zijn dan de lengte van de zitbuis. Die laatste kun je makkelijk (binnen bepaalde grenzen) aanpassen m.b.v. de zadelpen.
Als je zadelpen t.g.v. van wat jij een "te groot" frame noemt, minder ver uitsteekt,
zit je inderdaad minder diep (mits je je balhoofdbuis niet aan de korte kant is, want dan zou je weer extra spacers moeten gebruiken). Minder diep behoeven te zitten kan een belangrijk criterium zijn (bijv. i.v.m. leeftijd, dus minder flexibele rug).
Als je zadelpen t.g.v. van wat jij een "te groot" frame noemt, minder ver uitsteekt,
zit je inderdaad minder diep (mits je je balhoofdbuis niet aan de korte kant is, want dan zou je weer extra spacers moeten gebruiken). Minder diep behoeven te zitten kan een belangrijk criterium zijn (bijv. i.v.m. leeftijd, dus minder flexibele rug).
60 x Ventoux
T is allemaal toch ook een beetje merk gebonden.
Ik stapte van een 58cm Cannondale over naar een 58cm Specialized en zat ik
eerste instantie niet zoals ik "gewend" was.
Opzich leken de framematen erg op elkaar, maar achteraf had ik ook
op een 56cm Specialized kunnen gaan zitten.
Maar een kortere stuurpen en afstellen zadel/zitpositie brachten uitkomst.
Probeer de fiets gewoon even en staar je niet blind op 1 maat (2cm) verschil.
Suc6,
Ik stapte van een 58cm Cannondale over naar een 58cm Specialized en zat ik
eerste instantie niet zoals ik "gewend" was.
Opzich leken de framematen erg op elkaar, maar achteraf had ik ook
op een 56cm Specialized kunnen gaan zitten.
Maar een kortere stuurpen en afstellen zadel/zitpositie brachten uitkomst.
Probeer de fiets gewoon even en staar je niet blind op 1 maat (2cm) verschil.
Suc6,
Dus waarschijnlijk moet het allemaal kunnen?
volgens mijn berekeningen zou uitsteeklengte zadelpen uit het frame tot bovenkant zadel 180mm worden.
Bovenkant balhoofdbuis lijkt op dezelfde hoogte te liggen als bovenkant staande buis.
Volgens mij kan ik dan maximaal 100 mm hoogte verschil maken tussen bovenkant zadel en stuurpen. (dan reken ik 80 mm voor de spacer en stuurpen)
Klopt deze redenering??
en is dit voldoende??
Ik denk dat ik hem ga aanschaffen.
volgens mijn berekeningen zou uitsteeklengte zadelpen uit het frame tot bovenkant zadel 180mm worden.
Bovenkant balhoofdbuis lijkt op dezelfde hoogte te liggen als bovenkant staande buis.
Volgens mij kan ik dan maximaal 100 mm hoogte verschil maken tussen bovenkant zadel en stuurpen. (dan reken ik 80 mm voor de spacer en stuurpen)
Klopt deze redenering??
en is dit voldoende??
Ik denk dat ik hem ga aanschaffen.
Die 18cm wel denk ik, das bij mij precies hetzelfde.
Moet zeggen dat mijn FM ook begon met die 18cm.
Ik had mijn stuur wat hoger laten monteren dmv spacers en
een omgedraaide stuurpen (bij de Cannondale).
Bij de Specialized was dat niet meer nodig omdat deze een hoger balhoofd heeft.
Mijn zadel en bovenkant balhoofd/stuur staan zo`n beetje op gelijke hoogte en ik
vind dat sportief genoeg.
Als jij dan nogs eens 10cm de hoogte in kan met je zadel, dan lijkt
me dat prima.
Suc6,
PS welke fiets heb je op t oog eigenlijk?
[img=http://www.use.com/media/2010/0306/468293/p_001.jpg?1]
Moet zeggen dat mijn FM ook begon met die 18cm.
Ik had mijn stuur wat hoger laten monteren dmv spacers en
een omgedraaide stuurpen (bij de Cannondale).
Bij de Specialized was dat niet meer nodig omdat deze een hoger balhoofd heeft.
Mijn zadel en bovenkant balhoofd/stuur staan zo`n beetje op gelijke hoogte en ik
vind dat sportief genoeg.
Als jij dan nogs eens 10cm de hoogte in kan met je zadel, dan lijkt
me dat prima.
Suc6,
PS welke fiets heb je op t oog eigenlijk?
[img=http://www.use.com/media/2010/0306/468293/p_001.jpg?1]
Dit gaat hem worden.
Effe iets anders als anders.
full carbon frame met triple ultegra (de oude helaas), je kunt niet alles hebben.
En ksyrium elite wielen.
Met fikse korting.
Maandagavond moet ie in de schuur hangen.[img=http://ritosa.si/images/ktm-strada-lc-5000.jpg]
Effe iets anders als anders.
full carbon frame met triple ultegra (de oude helaas), je kunt niet alles hebben.
En ksyrium elite wielen.
Met fikse korting.
Maandagavond moet ie in de schuur hangen.[img=http://ritosa.si/images/ktm-strada-lc-5000.jpg]
-
johanandijk
- Forum-lid
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
- Locatie: Andijk
schitterende fiets!! ktm maakt mooie machines!!
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;