Pagina 1 van 3

Wielen rond de 400 brengen verbetering?

Geplaatst: 20 apr 2011 01:15
door foofman
Het enige wat ik nog graag aan mijn fiets zou willen veranderen zijn de wielen.

Ik heb een alu trek 1.9 uit 2009, met ultegra bontrager afgemonteerd. De wielen zijn Bontrager Race wielen van ongeveer 1900 gram schat ik. Ik weeg zelf zo rond de 80kg.
Ik fiets voornamelijk clubritten (rij stevig door) en toertochten, maar wil in de toekomst nog wel trainingskoersjes rijden en ik fiets voornamelijk in nederland.

Tot zover de feiten. Wat ik me afvraag is of ik het verschil ga merken met andere wielen. Ik heb het idee dat de wielen die ik nu hem wat slapjes zijn, maar echt veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Ik heb een lijstje met een aantal wielen gemaakt van rond deze prijsklasse, waar jullie waarschijnlijk zeggen, neem de fulcrum 3 of de dura-ace, hier lees ik op het forum de meest positieve verhalen over.
Merk je veel verschil tussen de lage wielen en de wat hogere, zeg Kuiper Trading/Mavic Cosmic Carbon? En hoe zit het met het rijverschil met de zelfbouw wielen (Mavic met ultegra naven)?
Qua looks en geluid winnen de hogere carbon velgen het wat mij betreft, maar het gaat mij puur om het rijgenot (en evt snelheid/comfort).

Ter volledigheid het lijstje van de lage (redelijk lichte) lage wielsets van rond de 400 euro:
Shimano Ultegra 6700
Shimano WH-RS80-C24-CL
Shimano WH7850-SL Scandium (iets duurder, wel geschikt voor draad?)
Mavic Ksyrium Elite
Fulcrum R3
Easton EA90SL

Ik ben benieuwd

Geplaatst: 20 apr 2011 09:28
door pierewiet
hoi ,ben verleden week overgeschakeld van fulcrum 7 naar campagnolo eurus en merk dat m'n gemiddelden zekers met 2km per uur gestegen zijn . Zit het tussen de oren ,ik weet het niet ,maar het bolt ongelofelijk goed . Ik kan veel beter een tempo aanhouden ook .

Geplaatst: 20 apr 2011 10:13
door havana
pierewiet schreef:hoi ,ben verleden week overgeschakeld van fulcrum 7 naar campagnolo eurus en merk dat m'n gemiddelden zekers met 2km per uur gestegen zijn . Zit het tussen de oren ,ik weet het niet ,maar het bolt ongelofelijk goed . Ik kan veel beter een tempo aanhouden ook .


Drummie is terug!

Bovenstaande is natuurlijk complete onzin. Zelfs van een hoog carbon wiel ga je niet merkbaar harder fietsen, het heeft alleen een marginaal effect boven de 40 km/uur. Voor de meeste toeristen dus helemaal niet interessant. De looks zijn natuurlijk wel een goede reden om op hoge velgen te gaan rijden.

Geplaatst: 20 apr 2011 10:31
door lavsson
Oh je gaat op zeker een stuk harder op hoge wielen, maar dat heeft inderdaad niks met aƫrodynamica te maken. Je wil gewoon niet gelost worden en het liefst zoveel mogelijk mensen inhalen. Dan gaat je gemiddelde vanzelf omhoog.

Geplaatst: 20 apr 2011 12:00
door alpdhuez53:15
@foofman: bedoel je met clubritten trainingswedstrijdjes op een clubparcours of 'gewoon' trainingen? Merk zelf goed dat als ik iets lichtere wielen steek dat ik met name voordeel heb bij aanzetten vanuit de bocht. Voor de gemiddelde training zal het allemaal weinig uitmaken, behalve 'psychologisch' misschien het idee dat je sneller gaat. Rij zelf met campa zonda = fulcrum R3 nu. Zou voor die gaan, te krijgen voor rond de 300 euro en een erg goede prijs/kwaliteit verhouding!

Geplaatst: 20 apr 2011 12:50
door 53x11
Over die bontrager wielen ken ik veel slechte verhalen (slap, snel een slag, etc), dus in dat opzicht ga je wel verschil merken. Zonda's zijn inderdaad een hele goede keus.

@havana: je rijdt echt wel merkbaar harder met hoge wielen, zowel om de reden die Lavsson aangeeft als door betere aerodynamica (inderdaad vooral merkbaar bij hogere snelheden, maar 40 km/u is denk ik ook voor veel wielertoeristen wel een haalbare snelheid lijkt me)

Geplaatst: 20 apr 2011 12:56
door flores
53x11 schreef: ... maar 40 km/u is denk ik ook voor veel wielertoeristen wel een haalbare snelheid lijkt me)


Dan hoor ik dus bij die niet veel:d

Geplaatst: 20 apr 2011 13:27
door dickygiovanni
Flores schreef:
53x11 schreef: ... maar 40 km/u is denk ik ook voor veel wielertoeristen wel een haalbare snelheid lijkt me)


Dan hoor ik dus bij die niet veel:d


Hier nog zo n prutser!;)

Geplaatst: 20 apr 2011 13:32
door de zwarten
ik denk dat 53x11 bedoelt dat iedereen wel eens 40 rijdt (maar daarmee niet doelend op gemiddeldes). Ik doe het ook wel af en toe (vlak en windje mee). En net op die momenten is het genieten. Dus voor die momenten doe je het, en dan zijn een paar (licht) betere wielen altijd leuk. Maar op de keper beschouwd, als de topicstarter 80 kg weegt en goed doorrijdt, zou ik opteren voor hoge wielen (bvb Kuiper). Comfort kan je nog halen uit goede banden (denk aan vittoria evo cx).

Geplaatst: 20 apr 2011 13:33
door 53x11
^^ P'cies

Geplaatst: 20 apr 2011 15:37
door havana
Ik moet eventjes het topic terugzoeken, maar ik meen mij te herinneren dat bij 40 km/uur een Zip 808 wielen t.o.v. een Fulcrum 7 iets van 0,25 km/uur was. Peanuts dus.

Geplaatst: 20 apr 2011 16:27
door lenidentite
Foofman,

De Ultegra wielen heb ik als trainingswielen. Dat zijn fijne dingen voor dat doel.
Ik rij er ook af en toe competitie mee op het clubparkoers, maar alleen als ik lekker achterin ga meewaaien. Ten opzichte van mijn mavics (cosmic elite) sturen ze net iets makkelijker de bocht als je moet corrigeren door een duwtje van je buurman ofzo. Verder zijn ze niet erg gevoelig voor zijwind. Dus als het hard waait pak ik ze ook. Maar,
Als je echt door wilt jakkeren, merk je dat ze boven de 40-45 gewoon niet zo lekker gaan als mn koerswielen. Bij een stevige sprint is het net alsof je voorband "iets zacht is". Dat heeft volgens mij te maken met de zijdelingse stijfheid van de wielen (zie ook een van de laatste uitgaven van fiets voor een test) Bij deze test kwamen de Ksyriums er overigens goed uit.

Easton hoor ik goede verhalen / ervaringen over (zijn vooral ook erg sterk). Fulcrum en de scandiums; geen idee. De c24 is volgens mij ook dik in orde.
Ik zou dus de keuze beperken tot de c24, ksyrium en de easton. Dan kijken welke het mooist bij je fiets passen, of je budget. Dan is de keus gemaakt. Suczeven!