Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

gemiddelde snelheid, wat is dat?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 27 apr 2010 22:16

Bever schreef:Maakt het eigenlijk veel uit of je zoals ik op een oud barrel van 20 jaar oud rijdt of op een nieuwe mooi afgemonteerde fiets met dito groep ? Ik kan me voorstellen dat ik relatief meer moeite moet doen om dezelfde prestatie te leveren als een maat van me met een compleet gepimpte Pinarello.

m.a.w. zou ik een hoger gemiddelde rijden als ik ook beter materiaal zou hebben ?


Ja. Met beter materiaal kan je harder rijden met dezelfde inspanning, hoe klein het verschil soms ook is. Kijk maar eens bij het tijdrijden. Daar kan beter materiaal aanzienlijk de gemiddelde snelheid verhogen. Zeker ten opzichte van het materiaal waar aantallen jaren geleden mee werd gereden.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 27 apr 2010 22:17

Bever schreef:Maakt het eigenlijk veel uit of je zoals ik op een oud barrel van 20 jaar oud rijdt of op een nieuwe mooi afgemonteerde fiets met dito groep ? Ik kan me voorstellen dat ik relatief meer moeite moet doen om dezelfde prestatie te leveren als een maat van me met een compleet gepimpte Pinarello.

m.a.w. zou ik een hoger gemiddelde rijden als ik ook beter materiaal zou hebben ?


Dat scheelt een fractie. Een betere fiets betekent vooral meer fietsgenot, een beter gevoel, beter accelereren, lekkerder schakelen, vertrouwder remmen, enzovoorts.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 27 apr 2010 22:23

En vooral meer moraal! Is denk ik een van de belangrijkste.

eddyfever
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 apr 2009 11:19

eddyfever 27 apr 2010 23:42

Voor mijn vaste trainingsronde heb ik een vast meetpunt waar ik mijn tijd bekijk. Daarna kijk ik wat mijn gemiddelde hiervan was. Zo weet ik voor de volgende keer wat ik ongeveer moet rijden om onder mijn tijd te komen - Maar als je goed traint voel je het vanzelf ook wel ;).

Bij toertochten heb ik meestal wel een streven maar als dat 1 meer of minder is dat ben ik alsnog tevreden want er zijn dan teveel factoren die je niet in de hand hebt.

En ik denk dat wanneer je om iemand zijn gemiddeld vraagt, dat je dan standaard tussen de 2 a 5 km er af kunt halen :D

franks14
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 apr 2010 13:13

franks14 28 apr 2010 09:44

eddyfever schreef: En ik denk dat wanneer je om iemand zijn gemiddeld vraagt, dat je dan standaard tussen de 2 a 5 km er af kunt halen :D


niet bij mij want dan zou ik stilstaan en omvallen :D

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 28 apr 2010 13:31

die gemiddeldes zijn vervaarlijke dingen waar ik me gemakkelijk rot op rijdt.
Zeker sedert ik in Frankrijk woon.
Vroeger vlamde ik rondjes over de Scheldedijk. Vlak en kaarsrecht en geen rode lichten. Daar kreeg ik er toch vaak een gemiddelde van 31 à 32 uit.
Nu woon ik in een heuvelachtig gebied in Frankrijk. En dat doet pijn, geen rode lichten maar om aan 30 gemiddeld te komen mag je bergop niet onder de 25 zakken, want de afdalingen zijn te kort om lange tijd meer dan 45 te malen en daarmee maak je een klim aan 18 à 20 niet goed.
Ik blijf trots als ik op het einde van de rit een 30 zie staan, maar t is zeldzaam geworden.

Plaats reactie