Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

gemiddelde snelheid, wat is dat?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 18 mar 2010 12:44

riherm1 schreef:Ik snap wel dat het niet zo'n 'professionele' manier van trainen is, maar ik denk dat veel toerfietsers niet over voldoende motivatie/tijd beschikken om met een trainingsschema in de weer te gaan.
Wellicht, maar het gevaar van de kilometerteller-trainingsleer is natuurlijk dat je altijd sneller probeert te gaan dan de vorige keer, en dat is zeer onverstandig.

Dinsdag bijvoorbeeld had ik een een drie uur durende D1-training met een half uur lang D2/D3 blokken. Als ik daar gisteren over vandaag 'overheen' had gewild, had ik me kompleet de vernieling in gereden, gewoon omdat het lichaam daar niet in een nachtje van hersteld. Vandaag dus met een veel lager gemiddelde gereden (en in H/D1).

Als je af en toe een 'referentie-ritje' plant is daar natuurlijk niets mis mee, maar probeer niet altijd een nieuw pr te rijden, dat schiet gewoon niet op.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2010 12:51

Ik woon in het Friese land en mag graag rond het Lauwersmeer gebied fietsen. Het enige waarvoor ik de remmen in moet zijn de zomerse toeristen, maar verder rem ik slechts een keer of 3 voor een bochte o.i.d. Als je de weersomstandigheden niet helemaal meerekend, kun je wel leuk kijken of je gem. snelheid stijgt of niet. Zomers ligt het een stuk hoger als nu, omdat ik dan gewoon in betere conditie ben en veel minder last heb van de wind (Het is een waddengebied, dus op de open vlakte).

Echter train ik gewoon met cadans & hartslagmeter en probeer ik het uiterste eruit te halen zonder na 10 km bekaf te zijn (75 - 85% hartslag, 80-90 rpm cadans). Dit geeft me na elke rit een voldaan gevoel en ik kan vaak toch om de renners voor me heen komen.

Gebruikersavatar
tjb
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:40

Gebruikersavatar tjb 18 mar 2010 12:52

C. Zaballa schreef:Ik herinner me nog een interview van Wilfried de Jong met Johan Museeuw.
Daar vroeg De Jong met welke snelheid Museeuw nou eigenlijk zijn trainingen ongeveer afwerkte.
Waarop hij antwoordde: ongeveer 34 km/h.
De Jong meende dat dit helemaal niet zo hard was en zei dat hij hem dan zelfs wel bij kon houden. Volgens Museeuw waren er meer wielertoeristen die dat dachten, hij had echter zelden meegemaakt dat er één hem kon volgen.


Yep klopt, bij Sporza zei een belgische pro dat ook aan tafel tijdens de tour vorig jaar. Weet niet meer wie, maar jonge prof. Hij zei als ik echt hard wil rijden 35 gemiddeld, maar meestal gewoon rond de 30.

Mensen vergeten dat als je 34 wil halen je tegen de 40 loopt te denderen in je eentje. Om in dat wiel te blijven is al moeilijk genoeg, aanzetten sloopt je. Ik haal het ook bij lange na niet hoor. Ik rij als ik op conditie ben altijd rond de 30km per uur gemiddeld, het hoogste wat ik gehaald heb (alleen) vorig jaar is 31.8, dan rij je ong. 35 meeste deel. Woon helaas wel in Rotterdam en door vele stoppen gaat me gemiddelde ook vaak onder de 30 of rond de 30, paar keer stoppen is al funest. Vaak kom ik mensen tegen die ook rond de 30 gemiddeld zeggen, maar feit is dat ik ze altijd bij haal en terwijl ik zelf maar rond de 30 zit, of ik rij ze voorbij. Ik ben totaal niet top getraind en gewoon een tour rijdertje, maar ik kom maar zelfden mensen tegen die harder gaan, meestal langzamer. Ja wel in groepjes :D dan vliegen ze met een paar jonge goed getrainde gekken op kop, dan wel.. respect voor die gasten dan, want soms kom je wel eens gasten tegen die gewoon een heel stuk rond de 40 trekken!

En als er een flinke wind staat dan kan je het wel vergeten.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2010 13:16

Het ligt er aan waar je rijd. Ik denk dat 1 a 2 km erbij optellen wel volstaat mijn mijn rondjes schiedam - hvh of schiedam - katwijk.

Zoveel verlies je nou ook weer niet. Ik zal eens een keer voor de gein mijn tellertje stoppen op momenten dat ik bv een stoplicht nader, langzaamverkeer heb. Bochten uitzetten lijkt me onzinnig.

Ach vorig jaar een keer gemiddeld 16km/h gemiddeld gerden over 105km en toch weet ik zeker dat 90% me niet gaat bijhouden. Ook een keer 34,6 gemiddeld over 55km met de MTB en ik weet zeker dat dat er al veel meer bijhouden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 mar 2010 13:37

gemiddelde snelheid = totale afstand / totale tijd

Als je daar niet tegen kan moet je je tellertje uit zetten!





:-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 mar 2010 13:41

Ik kan altijd wel genieten van die mannen die met het voorwiel opgetild door een bevoorrading lopen tijdens een toertocht. Alles voor het gemiddelde! ;)

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 18 mar 2010 13:46

perik schreef:Ik kan altijd wel genieten van die mannen die met het voorwiel opgetild door een bevoorrading lopen tijdens een toertocht. Alles voor het gemiddelde! ;)


of die mensen die van huis eerst naar de dijk rijden om pas daar de teller aan te zetten ..... :D

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 18 mar 2010 14:55

Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders. Het is makkelijk om hier 100kms te rijden zonder veel gedwongen 'stops', weinig lichten,weinig verkeer, weinig bochten etc.
In vorm kan ik 36 halen over die afstand, solo in D2/D3. Stel dat ik met dezelfde inspanning door een paar steden of dorpskernen moet, dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h.
Het is hier ook enorm vlak en als de wind gaan liggen is, dan kun je vliegen ;)

Maar dit is inderdaad niet van tel, enkel leuk voor jezelf. In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32.

Nu en dan eens zot doen mag natuurlijk altijd, zeker als toerist zonder wekelijkse wedstrijd.
Het plezier primeert, maar voorlopig is snelheid nog altijd een belangrijk onderdeel van dat plezier. Dat zal wel veranderen met ouder worden, hoop ik...

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 18 mar 2010 15:13

timper schreef:Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders (..)

In vorm kan ik 36 halen (..)

dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h (..)

In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32 (..)

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.
Tuurlijk. ;) daarom spam je ook zoveel gemiddelden in dit bericht. :)

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 18 mar 2010 15:55

Corniel schreef:
timper schreef:Ik heb geluk hier in de Westvlaamse polders (..)

In vorm kan ik 36 halen (..)

dan zakt dit al rap naar 32 a 33km/h (..)

In de winter zit ik meestal rond de 28 a 30 per uur en duurritten s' zomers liggen ergens rond de 32 (..)

Vroeger vond ik het gemiddelde ook belangrijker dan nu.
Tuurlijk. ;) daarom spam je ook zoveel gemiddelden in dit bericht. :)

Verduidelijking : vroeger ging ik van vertrek tot thuiskomst soms voluit om een deftig gemiddelde te halen, nu niet meer. Nu ben ik verstandiger geworden en rij ik met hartslagzones en opwarming/cooling down waardoor het gemiddelde uiteraard zakt.
Nu rij ik slechts nu en dan eens 'voor het gemiddelde', vroeger bijna altijd waardoor je (zoals je zelf correct aanhaalt) geen vooruitgang boekt. Nu doe ik weer een beetje competitie en het doel is opnieuw de ventoux, dus elke dag vlammen is niet de ideale trainingsvorm ;)


Je kunt gemiddeldes van iemand uit de polders en iemand uit bijv. Brussel -centrum uiteraard niet vergelijken. Daarom juist zijn gemiddeldes onderling vergelijken niet van tel he ;).

Het is ook niet omdat je op training een redelijk basissnelheid heb dat je in competitie ook makkelijk mee kunt. Van het moment dat het in snokken gaat stijgt de hf heel vlug (bij mij) en kom ik in problemen. Er zijn collega's genoeg die op training met een zelfde hf (als ik dan) trager rijden maar in koers veel makkelijker volgen en zelfs winnen.

Een gemiddelde aan een egaal tempo is ook weer iets anders dan in snokken...
En zo blijven we bezig he....
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

pief
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2009 17:45

pief 18 mar 2010 16:32

Trainingsgemiddelde zal niet hoger komen dan 27km/h wat ook helemaal niet belangrijk is, tijdens een wedstrijd komt daar +10km/h bij.

mattbeone
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 jan 2010 22:27

mattbeone 18 mar 2010 18:31

Leuke discussie hier.
Ik Zou nog wel wat willen toevoegen, ik hoor hier eigenlijk alleen maar mensen praten over tochten en d1's en d2's enz. Nu weet ik niet wie hier de serieuze wedstrijd rijders zijn, maar ik heb wel eens het idee dat veel wielrenners te veel duurttraining doen, en hierbij de specifieke training uit het oog verliezen, met gevolg: eerste wedstrijden niet meekinnnen door niet gewend te zijn ech diep te gaan en in je hartslagtop te komen.

Ik ben zelf een mtb-wedstrijdrijder en doe redelijk veel specifieke training, blokttaining/klimtraining/verzuuringstraning enz...

Gemiddeldes zal ik hier niet spammen, iedereen kan opschrijven wat hij wilt, maar het gaat erom wat je benen ook echt rondkrijgen, niet wat je vingers kunnen typen

Plaats reactie