Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

gemiddelde snelheid, wat is dat?

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 18 mar 2010 00:47

Na iedere fietsronde geeft je fietscomputer je gemiddelde snelheid aan.
Wanneer je deze steeds noteert een handige maatstaf vind ik zelf om de vorderingen te bemerken van je conditie.
Uiteindelijk wil je ook met wisselende omstandigheden steeds harder kunnen fietsen.

Maar wat is een gemiddelde snelheid nou...?
Onderweg sta je regelmatig stil bij stoplichten.
Voordurend moet je stapvoets rijden en in de remmen voor auto's, vijftig plussers, scholieren en ben je genoodzaakt langzaam te rijden vanwege slechte wegen en moeilijke/gevaarlijke verkeersituaties.
Afremmen en steeds weer op gang komen...
En dan heb je ook nog dat je de weg moet zoeken.

Ja, dan heb je het toch een heel stuk makkelijker als wedstrijdrijder met een afgezet parcours.
Geen wonder dat die lui veel hogere gemiddelde snelheden halen...!
Dus wat je fietscomputer aangeeft gewoon 5km/h er bij optellen?
Is je gemiddelde kruissnelheid niet eigenlijk je gemiddelde snelheid?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 mar 2010 01:02

Is je gemiddelde snelheid überhaupt wel interessant? :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 mar 2010 07:44

henpaden schreef:..........
Dus wat je fietscomputer aangeeft gewoon 5km/h er bij optellen?
..

om je ego te strelen, zou ik er gewoon 10 kmh bij optellen :)

zonder gekheid:
In een ronde van 100 km zonder stoplichten of overig verkeer haal ik doorgaans 30 kmh. In een evengrote ronde met veel verkeer en veel stoplichten, haal ik ongveer 29 kmh. Het gevoel van mate van inspanning is hetzelfde (D1).

30 is hoger dan 29; veel meer dan dat valt er niet te concluderen!
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 mar 2010 08:14

gemiddelde snelheid zegt inderdaad niet heel veel behalve hoe hard ik gemiddeld inclusief winde mee , tegenwind, stoplichten, idioten die voor me rijden, bochtjes die ik eng vond, heuveltje op, heuveltje af, inriden, uitrijden etc etc heb gereden. Ik had mijn eerste km teller gekocht en vond het vreemd hoe ik sneller werd en dat gemiddelde maar niet echt omhoog kreeg, wel gingen ritjes me steeds makkelijker af, ik pin mezelf er niet meer op vast het zegt heel weinig. Wel vind ik het gaaf te zien wat mijn gemiddelde hartslag is geweest en mijn hoogste en ik welke zones ik heb gereden.

Voor mij zou het niet werken om er 5 bovenop te tellen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 18 mar 2010 10:04

Ik vind de gemiddelde snelheid wel interessant. Ondanks de voortdurend wisselende omstandigheden krijg je er grosso modo wel enig idee van of je vooruitgaat (of niet). Tijdens het seizoen gaat mijn gemiddelde een kilometer of 2 omhoog (van 29 naar 31-32km.) en ik vind dat wel inspirerend.
Dat de kruissnelheid altijd een paar kilometer hoger ligt en dat profs veel hogere gemiddelden rijden vind ik niet interessant. Ik zou ook niet weten waarom je je eigen gemiddelde met 5 kilometer zou verhogen. Dan kun je er inderdaad net zo goed 10 km bij optellen. Of 20. Of er 7 van aftrekken, ik bedoel maar: dat slaat nergens op.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 18 mar 2010 11:20

Gemiddelde snelheid tijdens een training: BOEIUH!

Gemiddelde snelheid tijdens een koers: BOEIUH! (niet lossen, en liefst voor het peloton)

Gemiddelde snelheid tijdens een tijdrit: Yeay, baby get higher! :D

@henpaden: Als je eens een zuiver gemiddelde (kruissnelheid = gemiddelde snelhei) wil rijden, doe dan mee aan de TijdstrijdersCup zondag 11 april a.s.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 18 mar 2010 12:01

Op de openbare weg wordt je (gemiddelde) snelheid beïnvloed door teveel variabele factoren, die grotendeels niets te maken hebben met je fysieke gesteldheid en de fiets waarop je rijdt. Om aan je gemiddelden dus conclusies te verbinden lijkt me wat onnauwkeurig.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 18 mar 2010 12:13

Ik herinner me nog een interview van Wilfried de Jong met Johan Museeuw.
Daar vroeg De Jong met welke snelheid Museeuw nou eigenlijk zijn trainingen ongeveer afwerkte.
Waarop hij antwoordde: ongeveer 34 km/h.
De Jong meende dat dit helemaal niet zo hard was en zei dat hij hem dan zelfs wel bij kon houden. Volgens Museeuw waren er meer wielertoeristen die dat dachten, hij had echter zelden meegemaakt dat er één hem kon volgen.
Gazelle Team TVM \'99

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 18 mar 2010 12:13

Gemiddelde snelheid is inderdaad niet zo spannend.
Het is maar net wat je speerpunten zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat het hellinkje op me steeds makkelijker afgaat. Dat vind ik veel interessanter.
eigenwijs is ook wijs...

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 18 mar 2010 12:29

toch kan het voor jezelf echt wel een indicatie van vorm/conditie zijn. Bovendien kan het fungeren als trainingsdoel.
Mijn vaste trainingsrondje van 40km heb ik de afgelopen maand 5 keer gefietst: langzaamst was 1:19:45 snelst was 1:18:59.
Weinig verschil dus ondanks varierende wind en verkeersomstandigheden.
In de winter is dit ongeveer in de 1:28. Mijn snelste tijd vorig jaar was ergens in de 1:12.

Ik snap wel dat het niet zo'n 'professionele' manier van trainen is, maar ik denk dat veel toerfietsers niet over voldoende motivatie/tijd beschikken om met een trainingsschema in de weer te gaan.

boerbas
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mar 2010 09:57

boerbas 18 mar 2010 12:33

5 km/h bij je gemiddelde snelheid optellen doet het vast goed op verjaardagen maar is verre van representatief natuurlijk...

Gewoon altijd zo hard mogelijk gaan!
Veni, vidi, fietsie

******************************************
Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

Gebruikersavatar
bongo
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2007 23:42

Gebruikersavatar bongo 18 mar 2010 12:38

Het is natuurlijk nooit helemaal representatief omdat de weeromstandigheden veranderen dan wel een stuk drukker op de weg of dat je met meerdere personen het zelfde rondje doet, maar gemiddeld gezien vind ik de gemiddelde snelheid een handige tool om een kleine indicatie te krijgen over de voortgang. Vooral nu het fietsseizoen net, voor mij, begint.
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

Plaats reactie