Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stevens of Wilier

tiessto
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2010 13:38

tiessto 26 mar 2010 14:50

Op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets. Na een jaar op een Columbus Pinta (1e racefiets ooit) gereden te hebben wil ik nu iets meer het echte werk opzoeken.

* Stevens Vantage Carbon - Ultegra 6700 afgemonteerd
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... lang=nl_NL

* Wilier Izoard Carbon (red) - Ultegra 6700 afgemonteerd met FSA crank.
www.salden.nl

beide kosten 2099,-

Daarbij heb ik een vraag over hoe belangrijk de service is.. De stevens koop ik bij een specialist (John Willemsen Landgraaf) waarbij bekend is dat er goede service is en heel behulpzaam en deskundig personeel rondloopt. Terwijl de Wilier bij Salden (bekend neem ik aan) te koop is, waar de service tegenvalt en het meer massa productie is.

Wat raden jullie aan?

ps. Compact of Triple? (heb nu triple)

eelcoz

eelcoz 26 mar 2010 14:54

Wat die service betreft; dat ligt eraan hoe veel je zelf kunt. Als je niet echt een sleutelaar bent, kun je beter ergens kopen waar men ook goede service biedt. Daarnaast zul je daar natuurlijk beter geadviseerd worden dan bij Salden.

Wat compact of triple betreft; daar zijn inmiddels vele topics over volgeschreven. Voor beide zijn argumenten, maar het is ook afhankelijk van persoonlijke keuze. Ik heb voor een triple gekozen zodat ik nooit hoef te sleutelen en omdat ik (nog) niet zo sterk ben (ik vind de 30 toch wel fijn op sommige klimmetjes in Limburg bijvoorbeeld). Daarentegen, als je nooit zult gaan klimmen heeft een triple weinig zin.

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 26 mar 2010 15:59

Zoals eelcoz zegt. Als je zelf niet zo goed met een fiets kan sleutelen zou ik de Stevens nemen. Als je dit wel kan de fiets die je het mooist vindt.

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 26 mar 2010 16:40

heb de stevens vantage gekocht. triple ... super fietske voor mij ;) (ging trouwens nog 10% korting af. en de fiets kwam net toe bij de fietsenmaker ... is voor mijn ogen uit de doos gehaald en meteen gereserveerd ... zaterdag voorschot betaald en dinsdag afgehaald)

waar ik volledig gek van word is de mix van onderdelen op sommige merken. bij cube mixen ze ook volop en willier dus ook. stevens is volledig ultegra 2010 ... en dat heeft in hele kleine mate meegespeeld bij mijn keuze ... jaja ik ben ne rare kwiet :) zelf heb ik nog de spd-sl ultegra pedalen erbij genomen ... om helemaal volledig te zijn. maar de wielen vervang ik niet. (stevens vantage bevat citec aero 3000 wielen ipv aero 3000 S die op de website staan)

veel geluk met je keuze :)
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

tiessto
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2010 13:38

tiessto 26 mar 2010 18:27

Dankjewel voor jullie snelle reacties.

TwofourTwo, vind het zelf ook een erg mooie fiets. Maar de Wilier is ook niet verkeerd.

Ben zelf totaal niet handig met fietsen, bandje verwisselen lukt nog maar dan heb je ook alles gehad;-) Daarnaast woon ik in het fietsparadijs van nederland (zuid limburg) maar weet niet of ik de 30 echt mis als ik hem niet meer heb.. Wat is eigenlijk de voornaamste reden dat mensen Compact gebruiken??? gewicht??? gemak???

Maar kan iemand me ook vertellen wat de Stevens wel heeft en de Wilier niet en andersom? behalve volledige ultegra afmontage. Zijn de wielen verschillende in kwaliteit?
En hoe kan het dat er een groot verschil is in adviesprijs. Wilier 2799 (salden dan wel 2099) maar de stevens zowiezo adviesprijs 2099 is??

alvast bedankt!

link wilier: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2930

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 26 mar 2010 18:52

Ik zou de wielen van de stevens iets hoger inschatten als die van izoard, al zijn de easton ea 50sl's ook helemaal niet slecht. Verder heeft de stevens een ultegra crankstel en de wilier een fsa gosammer crankstel, waar geloof ik vaak problemen mee waren ( al vind ik dat cranckstel er wel niet mis uitzien ) en de stevens is ook een 250 gram lichter ( maar of je dat nu gaat voelen.. ).

Je zegt niet handig te kunnen zijn met de fiets, dus dan zou ik gewoon voor de stevens gaan, je geeft zelf aan die mooi te vinden, en de specs zijn toch ook wel in het voordeel van de stevens.

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 26 mar 2010 22:32

tiessto schreef:En hoe kan het dat er een groot verschil is in adviesprijs. Wilier 2799 (salden dan wel 2099) maar de stevens zowiezo adviesprijs 2099 is??

Dat de ene een Duitser is en de andere een Italiaan zit er voor veel tussen, denk dat ze elkaar kwalitatief amper ontlopen.
Stevens SLC Team Ultegra SL

eelcoz

eelcoz 27 mar 2010 12:25

Volgens mij zijn de belangrijkste redenen om voor een compact te kiezen het gewicht en de looks. Voor sommigen (niet voor mij) komt daar nog de mannelijkheidsfactor bij.;) Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld Campagnolo niet eens triple crankstellen maakt.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 28 mar 2010 23:29

tiessto schreef:Daarnaast woon ik in het fietsparadijs van nederland (zuid limburg) maar weet niet of ik de 30 echt mis als ik hem niet meer heb.. Wat is eigenlijk de voornaamste reden dat mensen Compact gebruiken??? gewicht??? gemak???


Dat hangt af van het individu. Dit zijn mogelijke redenen:

- Schakelen is eenvoudiger en 'veiliger', want je hebt minder snel last van een schuine kettinglijn en je hoeft niet te trimmen.
- Mensen die niet in de buurt van bergen wonen gebruiken de 30 toch nooit (en een 34 is dan ook niet zo praktisch, dus die vervangen ze vaak door een 39 of zelfs 42). 50x39 is dan erg handig voor niet-racers, terwijl ze bij een triple (of standaard) eigenlijk een te groot buitenblad hebben.
- De Q-factor is kleiner (je benen staat dichter bij elkaar). Sommige mensen krijgen klachten door de grotere Q-factor van een triple.
- Als je echt gaat klimmen (tijdens de vakantie) vervang je een 39 of 42 zo door een 34.
- Gewicht is lager.
- Veel mensen vinden een triple lelijk.
- Er is meer keuze. SRAM maakt bijvoorbeeld geen triple. Bij de fabrikanten is de triple het laatste waar ze aan denken.

Als ik in Limburg zou wonen dan zou ik een triple wel overwegen, maar deze randstad-bewoner hoeft echt geen nutteloos tandwiel.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6224
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 mar 2010 23:47

De reden om een compact te gebruiken is een imago probleem. Compact is namelijk niets anders dan onomwonden toegeven dat je een imago probleem hebt. Je hebt niet de macht om met een gewoon dubbel crankstel de bergen over te komen en dus moet je aan de triple. Maar dan ziet dus iedereen dat je een triple hebt en dat je dus niets voorstelt in hooggebergte. Een PROBLEEM dus. Een triple is rationeel goed te praten maar je kan het gewoon niet verkroppen dat je met zo’n ‘ding’ moeten rijden die godbetert ook op suffe hyrbides terug te vinden zijn.

Dat kan dus gewoon niet. En er moet een oplossing komen in de vorm van een dubbel crankstel. De profs rijden ook met een dubbel crankstel, dus jij ook. En voilá, daar is de compact. Toch nog gered. Wel een dubbel crankstel en ook een licht verzet. In de polder is het een onding maar dat lossen we met losse bladen wel weer op. Je moet ten slotte iets voor je imago overhebben.
Live fast; die young. mijn blog

eelcoz

eelcoz 28 mar 2010 23:59

Mooi gesproken, Rob.;) Ik rijd ook naar volle tevredenheid met een triple. Vandaag had ik 'm zelfs nodig bij m'n D1-training. Er stond namelijk een stevige wind.

Als je trouwens graag met Campagnolo wilt rijden, moet je trouwens wel aan de compact. Of je het nu wilt of niet.

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 29 mar 2010 00:43

eelcoz schreef:Mooi gesproken, Rob.;) Ik rijd ook naar volle tevredenheid met een triple. Vandaag had ik 'm zelfs nodig bij m'n D1-training. Er stond namelijk een stevige wind.

Als je trouwens graag met Campagnolo wilt rijden, moet je trouwens wel aan de compact. Of je het nu wilt of niet.


Heeft campa geen triple's meer dan? Sram igg niet...

Plaats reactie