Pagina 1 van 2

BB90/BB86

Geplaatst: 31 mar 2010 20:11
door niekgeerts
Wat is nou precies het verschil tussen bb90 en bb86.
Is dit enkel de breedte van de bracket?

Geplaatst: 31 mar 2010 20:20
door sjax
Scott and Shimano came up with BB83/BB86, often called the “Shimano system,” but not by Shimano. It accepts a standard 24 X 90mm road or 24 X 95mm MTB crank spindle. The shell is 86.5mm wide with a 41mm ID. The bearing has a 37mm OD and is pressed into a nylon insert with a 41mm OD that presses into the frame . Each insert’s shoulder is 1.75mm wide, creating the 90mm width and hence the BB90 name. Shimano, FSA and SRAM offer BBs to fit this shell; Campagnolo makes press-in adaptor cups to fit its Ultra-Torque (and Fulcrum Racing-Torq) cranks to BB83/BB86 shells.

BB90 is Trek’s Campy- (and Shimano-, SRAM-, FSA-) compatible Madone system. The BB shell is 90mm wide by 37mm ID. The 37mm OD bearings (the same bearings as inside an external-bearing cup) insert directly into the carbon frame and accept integrated-spindle cranks.

Geplaatst: 31 mar 2010 20:25
door niekgeerts
maar dat zou dus betekenen dat je 'trapas' bij BB90 3.5 mm minder ver uit het vreemd steekt. Tenminste ga er vanuit dat er niet aparte crankstellen voor gemaakt worden?

Geplaatst: 31 mar 2010 20:37
door sjax
Nee dat is niet correct.....

BB86 = 86.5mm + (2 x 1.75mm) = 90 mm
BB90 = 90 mm

Geplaatst: 31 mar 2010 20:50
door sjax
Nog wat hulp van de jongens bij Parktool.....

BB30/BB86/BB90

Geplaatst: 31 mar 2010 23:28
door niekgeerts
wat is 2x die 1,75 mm dan?

Geplaatst: 01 apr 2010 00:09
door sjax
Bij BB90 worden de lagers met een buitendiameter van 37 mm direct in het frame geperst, waarbij de breedte van het bracket precies 90mm is en de binnendiameter van het bracket 37 mm is......

Bij BB86 zijn de lagers met een buitendiameter van 37 mm echter voor geperst in een nylon cup met een buitendiameter van 41 mm en een binnendiameter van 37 mm, waarbij de breedte van het bracket precies 86,5 mm is en de binnendiameter van het bracket 41 mm is......

De dikte van een vlakke kant van zo'n cup is 1,75mm.........

[img=http://www.parktool.com/images_inc/repa ... B30_76.jpg]

Geplaatst: 01 apr 2010 00:14
door niekgeerts
Ik snap hem;) Thanx. Ik heb dan een BB86 in mn TCR

Geplaatst: 01 apr 2010 00:19
door lancev7
In lijn hierbij is het nog belangrijk dat het praktisch niet mogelijk is om een BB30 crank te monteren in een (scott) BB86 bracket. De 30mm as zou wel passen, maar de lagers (zijn er niet) en zouden dusdanig klein worden dat het gedoemd is om (zeer) snel te slijten.

Geplaatst: 01 apr 2010 00:34
door niekgeerts
dus in principe zeg je dat BB30 en BB86 niet goed samengaan?

Geplaatst: 01 apr 2010 00:38
door lancev7
Klopt (hier loop ik ook tegenaan met mijn scott addict met geintegreerd bracket). Je kunt custom lagers laten maken (THM zal ze binnenkort uitbrengen), maar de vraag is of je dit moet willen.

Geplaatst: 01 apr 2010 01:46
door sjax
BB30 is helemaal niet te vergelijken met BB86/BB90 aangezien de dimensies gewoon compleet verschillend zijn! Bij BB30 praten ze over de diameter van de crank spindel van 30mm en een bracket breedte van 68mm waar wel weer lager met een buitendiameter van 41 mm in geperst kan worden.........

BB30 Crank = 30mm x 68 mm

BB86/BB90 Crank = 24mm x 90 mm

Campagnolo heeft voor BB30 brackets van 68mm wel speciale cups ontworpen die er voor zorgen dat BB30 brackets dimensionaal aangepast worden richting BB90....

[img=http://www.campagnolo.com/repository/pr ... egrata.jpg]


FSA levert zelf cranks die BB30 compatible zijn.......