Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kleine slag in wiel

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 01 jun 2011 16:31

Hier op het forum heb ik al kunnen vinden dat het vaker voorkomt dat er na de eerste xx aantal kilometers een klein slagje in je wiel kan ontstaan. Dit kan de FM verhelpen bij de eerste controlebeurt.

Nu heb ik zowel bij mijn voor als achterwiel een klein slagje in mijn wielen zitten heb ik net geconstateerd door het wiel rond te draaien en aan de hand van m'n remblokjes te kijken of de ruimte tussen blokje en velg veranderde. Dit was zowel voor als achter het geval, zij het erg beperkt. Ik heb nu 115 km gereden met mijn fiets en rond de 300 km heb ik de eerste beurt bij de FM om de fiets even na te lopen. Kan het kwaad om nog door te rijden met zo'n kleine slag tot de eerste beurt?

Ik ben extra scherp op de wielen, gezien m'n gewicht van 100 kg. Volgens de FM kunnen m'n velgen dat wel aan (standaard wielen Giant TCR 1), maartoch.. ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 01 jun 2011 17:07

Ik denk dat die wielen helemaal niet geschikt zijn voor jouw gewicht! Als je er nu mee door rijdt zal de slag steeds groter worden. En waarom zou je per se wachten tot de 300km? Als ik jou was zou ik nu alvast terug gaan en dan alleen voor het richten van de wielen (niet voor een beurt die ik overigens weinig zinvol vind na 300km).

Lees op dit forum eens wat topics over de wielen voor zwaargewichten. Je zult zien dat je misschien toch beter voor een goede handgespaakte set kunt gaan (CXP33 36 gaats velg, Ultegra naaf, Sapim spaken ofzo...)
Canyon Ultimate CF SL 2016

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 01 jun 2011 20:59

Beurt na 300 km hoort gewoon bij de aankoop, zodat ze even wat dingen kunnen bijstellen waar nodig..

Wielen icm gewicht heeft niet voor niets mijn aandacht. Echter meerdere FM zagen hier geen problemen in. Mocht ik er last mee krijgen kan ik altijd nog voor een ander setje gaan. Ik zal er nogmaals op wijzen als ik langs ga met die slag. Benieuwd wat ze zeggen ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

roel78
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:01

roel78 03 jun 2011 11:34

Een klein slagje zal tot die 300 km niet snel groter worden denk ik. Als het goed is merk je er tijdens het fietsen ook niks van. Als je dat wel doet, dan zou ik toch maar niet teveel doorrijden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2011 13:29

Waarschijnlijk doet je fietsenmaker als je nu gewoon binnenloopt helemaal niet moeilijk over het uithalen van dat slagje:) gewoon binnenlopen en onder tussen een beetje bijkeuvelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 03 jun 2011 22:08

Nee, ik merk er helemaal niets van tijdens het fietsen! Vandaag nog gemerkt..

Ik ga woensdag of aankomend weekend even langs de FM. Ga er eigenlijk ook wel vanuit dat ze er niet moeilijk over doen hoor, dat is het niet. Het is meer dat de FM niet om de hoek zit ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 04 jun 2011 02:14

BMW Power schreef:Nee, ik merk er helemaal niets van tijdens het fietsen! Vandaag nog gemerkt..


Een heerlijke contradictie :p

Geen idee hoe groot 'de slag' in je wiel is. Mijn wielen zijn ook niet geheel spatzuiver, d.w.z, bij de remblokjes zie ik, tijdens het ronddraaien, ook een klein beetje variatie van de afstand t.o.v. de velg.
Maar ik zou ook gewoon naar de FM gaan en de boel laten afstellen.
En voor wat betreft het feit dat de FM niet om de hoe zit; spreek met hem af en ga er lekker heen op de fiets en daarna weer terug!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 04 jun 2011 02:47

En voor wat betreft het feit dat de FM niet om de hoe zit; spreek met hem af en ga er lekker heen op de fiets en daarna weer terug!
Dat is precies m'n plan ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Plaats reactie